Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Henrikx2
Första fyra dagarna med nya bilen.
Snart avklarat de första hundra milen som jag alltid brukar ta ganska lugnt.
Jag vet att nya bilar inte behöver köras in men det känns ändå bättre att prova försiktigt tills man vet att det inte glömt någon viktig skruv eller så.
Första bilen med automat och det tar en stund att vänja sig vid. :|
Det behövs definitivt en stor motor om man ska kunna leva med slirandet, D5 +Polestar gör ett bra jobb där. :twisted:

Minussidan såhär långt:
-DVD fungerar inte när man kör. (jag ville ju ha dvd-braskaminen :) )
-Slirande automat
-Får inte VOC att fungera. Någon har aktiverat och valt PIN-kod åt mig. :-(O)

Plussidan:
-Första bilen med elmanövrerade stolar. Trodde inte det var en så stor fördel.
Mycket lättare att justera stolen under färd så det blir bekvämt.
-Stark motor

Volvo gjorde ett bra jobb. Snabb leverans och bilen ser väl ihopskruvad ut. :-)-)
av moffe
Grattis...! :)
DVD fungerar inte i någon bil när man kör. Det är på grund av säkerhet och lagen i vissa länder.
Men jag tycker också att det är dumt, passageraren skulle kunna kolla på film eller något när man kör och det är fast i chauffören att hålla ögönen på vägen inte på rutan.
Automaten slirar tycker jag också, inte alltid. Den känns som att ibland fungerar den hur bra som helst och ibland inte alls som man vill. Om man vill att den inte slirar så mycke kör man på sport, men jag tycker den blir lätt för ryckig och för känsligt gas.
VOC ställde vi in med försäljaren när jag köpte bilen och sedan fick man välja en egen kod. Men jag tror du kan ringa upp till Volvo on call och be att de resetar den eller så kör du till en Återförsäljare så får de fixa till det.
Elmanövrade stölar är nog så skönt, lätt att ställa in när som helst och så kan man ha olika inställningar beroende på vem som kör 8)
Motor är trevlig, lite snålare skulle den eventuellt kunna vara. Men som växellådan så tycker jag att ibland har den hur mycket kraft som helst och ibland saknar den. :???:
Användarvisningsbild
av Henrikx2
Bara att trycka på On Call knappen så svarar en trevlig operatör inom 10sek.
De fixade med Pin-kod och allt så nu fungerar Volvo on Call som det ska.
Appen verkar riktigt praktisk. körjournalen lämnar lite att önska men det kanske kommer uppdateringar.

Knarrande och knäppande i mittkonsolen får jag addera på minussidan. :(

Annars funderar man mer och mer på varför man ryckt och slitit i växelspaken i så många år.
Användarvisningsbild
av Henrikx2
Och så den eviga frågan, är polestar inlaggt? ?:-/ ??:-/

Står inte med som extrautrustning på "min volvo" ECM-uppgradering står det på orderbekräftelsen.
Är det Volvo eller bilförsäljaren som utför detta när det ska vara med från start?

Modell: V60
Motor: D5 Diesel aut 215HK
Växellåda: 6-vxl Automat Geartr.AWD
Färg: Vibrant Copper Metall 704
Klädsel: Mörkgrå/mörkgrå int. K101

Fabriksmonterad extrautrustning:
Barnsäkerhetslås bakdörrar, elektriskt 000114
Elmanövrerad Passagerarstol (end.med el.förstol) 000010
Eluppvärmda spolarmunstycken 000602
Eluttag i bagageutrymmet, 12 volt 000424
Fuktsensor(enbart i komb.luftkv.o.avbl.backspeg.)000727
Innerbackspegel,automatiskt avbl.m.kompass 000454
Jack Kit 000676
Keyless Drive-Nyckellöst lås-och startsystem 000583
Ljudanläggning Premium Sound 7" display 000830
Parkeringshjälp fram och bak 000691
Privatlåsning sv utrymmet under lastrumsgolvet 000815
RTI-Navigationssystem 000142
Sidodörrar o.bakre lastutr.med lam.glas o WRG 000236
Taklucka i glas, Elmanövrerad 000030
Textilmattor 4 st. för kupen 000100
Volvo On Call,Trygghets-/assistanssystem 000399
Användarvisningsbild
av apersson850
Alla momentomvandlare i konventionella automatlådor ska låta motorn gå upp i varv även när bilen inte ökar farten ibland. Det är därför de kallas momentomvandlare. Det som sker är att högre varvtal in omvandlas till högre moment ut. Detta är inte slirning, det är utväxling, låt vara på hydraulisk väg.
Sen är det förstås så att en viss uppvärmning av lådan sker också när oljan spolar omkring, så lite förluster finns det ju också, eller slirning om man så vill. I låg fart är detta dock en förhållandevis liten del av totala effektöverföringen.
Det är en annan sak i högre fart, men där har man ju numera en momentomvandlaröverbryggning, på svenska kallad lock-up. Då sker varken någon momentomvandling eller någon slirning.
Användarvisningsbild
av apersson850
Förmodligen. Ju längre tid man låter framdrivningen gå utan att överbrygga momentomvandlaren, desto mjukare upplevs växlingarna. Mjuka växlingar associeras inte med sportighet, eftersom våldsam framfart i största allmänhet ofta i stället kopplas till tvära växlingar och snabba kopplingsuppsläpp i manuellt växlade bilar. Om man släpper lockup i en automatlåda kan man växla närmast illsnabbt mellan två växlar, utan att det känns speciellt mycket, eftersom hydrauliken tar den värsta stöten. Men om man då vill att det ska rycka till i bilen också, så att föraren får för sig att han plötsligt är en racerförare, då kan man växla med ett mycket kortare släpp på lockup, eller kanske med s.k. slipping lockup (lite halvlåst, sådär) till hela tiden. Ungefär som man kunde trycka i Overdrive på äldre Volvo utan att frikoppla, om man ville.

Därför säger jag att förmodligen går lådan med mer lockup i sportläge. Istället varvar motorn som en besatt, eftersom man kör på en lägre växel, så någon vidare ekonomi i det lär det inte vara ändå.
Användarvisningsbild
av Henrikx2
XC90_Executive skrev:Men om man slår över till sportläget istället men kör som vanligt, "slirar" den inte mindre då?
Jag tycker att den verkar "slira" lika mkt på sport.
Men man vänjer sig kanske. hastighetsmätarnålen rör sig ganska snabbt ändå. :)

Idag fick Volvon lite uppmärksamhet. Best&aum[…]

Relä luftpump 850

Hej. Nu har jag sökt på de flesta st&au[…]

Okej, Jag testade en orginal bosch lmm från […]

Menar du att när du losar klippset får […]