- ons 04 jul 2012, 18:52
#659292
Perc skrev:Precis. Inkopplingsbar 4WD som på t.ex Hilux och Pajero och sånt är bra när man ska dra döda älgar ur skogen, men till vardags är det mest irriterande då det bryter och knakar och går trögt. Sen finns det ju varianter där alla fyra hjulen alltid driver och man istället spärrar en eller flera diffar då det krävs. G-wagen har ju, fortfarande år 2012, tre diffspärrsknappar högt monterade på instrumentbrädan.Ett annat exempel är Land/Range Rover modellerna som idag har helt elektronisk styrning. Samt Touareg med offroad paketet.
Inkopplad 4WD alt. spärrad mittdiff kan dessutom vara lurigt eller direkt farligt då det ska bromsas på halt underlag eftersom bromsarna inte kan fördela mer kraft till framvagnen där det behövs. Jag kan just tänka mig hur en som köpt en 2013 års G63 AMG myser när han har 20 centimeter snö på uppfarten och äntligen får en anledning att spärra diffarna :lol:
Volkswagen Amarok är ju en blåkopia på Toyota Hilux förutom en detalj: det går att få den med konstant fyrhjulsdrift a'la personbil om man vill.
En automobil framföres av människor. Grundprincipen för allt konstruktionsarbete är och måste därför vara: Säkerhet. - Gustaf Larsson 1936