Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Palleman
Håller på att sätta specen på en V70 D4:a 2013.
Men så kom jag till Hi-techpaketet för 23900:-.
Tycker det är mycket som ingår till ett vettigt pris.
-Sollucka
-Volvo On Call
-Parkeringshjälp fram o bak
-High perf m 7" färgskärm
-PCC keyless drive
-RTI

Sollucka är ju finfint.
PCC verkar vara bekvämt och användbart.
Är VOC något att ha? Sänker det försäkringspremien kanske?
Hur är det med Volvos RTI:n nuförtiden? Ser den forfarande ut att komma från stenåldern? Eller är den bra och användbar?

Tacksam för synpunkter
av Mccartney
Palleman skrev:Håller på att sätta specen på en V70 D4:a 2013.
Men så kom jag till Hi-techpaketet för 23900:-.
Tycker det är mycket som ingår till ett vettigt pris.
-Sollucka
-Volvo On Call
-Parkeringshjälp fram o bak
-High perf m 7" färgskärm
-PCC keyless drive
-RTI

Sollucka är ju finfint.
PCC verkar vara bekvämt och användbart.
Är VOC något att ha? Sänker det försäkringspremien kanske?
Hur är det med Volvos RTI:n nuförtiden? Ser den forfarande ut att komma från stenåldern? Eller är den bra och användbar?
Valde detta paketet till min XC70 MY12 och jag tycker allt är kanon. Voc är skit bra på vintern då man kan komma ner till en varm och skön bil samt att man har körjournal och att man får meddelande om bilen skulle vara olåst och om larmet har gått på bilen.

PCC är bra med tanke på att man ändå kör en rätt stor bil där man ej ser fronten på bilen. Jag kompletterade min med backkamera vilket jag tyckte var perfekt när man ska backa till släpp m.m

Glöm inte att välja till hastighetsberoende servo :)
Senast redigerad av 1 Lövet, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: fixat trasigt citat
Användarvisningsbild
av Guligan
Det tar ett tag att vänja sig vid Keyless - och jag har nog slarvat bort en nyckel delvis pga det. Men visst är det smidigt. Jag hade dock aldrig betalt extra för funktionen, utan den passar nog bäst i ett paket.

Likaså PDC fram. Jag valde till som option på nuvarande bil. Det funkar ok, men piper hejdlöst. Heller inget jag kommer betala extra för vid nästa byte.

Nya RTI har jag inte provat, men en 7" skärm gör susen inte minst estetiskt.

Solluckan i glas är riktigt snyggt på en ljus bil.
Användarvisningsbild
av Giggs
Råkar du mot förmodan bo i norra norrlands inland får du ingen användning för VOC tyvärr, i annat fall verkar det vara en kanonfunktion! :) http://www.vibilagare.se/nyheter/volvo- ... ning-36689

Ang. PCCn kan jag bara instämma med poseidon ovan, sjukt smidigt att aldrig behöva röra nyckeln, bara stoppa den i fickan innan man går hemifrån! Sen ser det alltid lite små nonchalant ut när man bara behöver gå fram till bilen och öppna handtaget o stiga in :wink:
av Palleman
En hel del vettiga synpunkter angående VOC och PCC.
Är det ingen som har erfarenhet av nya RTI med 7" skärm?
Är den värd merkostnaden eller är det fortfarande bättre med en lös Garmin för 1500:- ?
Användarvisningsbild
av apersson850
Jag har närmare ett femtontal olika Garmin, och nu dessutom RTI med 7" skärm.
Vilket som helst fungerar. Det finns alltid möjlighet att hitta finesser i en lös navigator som inte finns i den inbyggda. Speciellt om du går upp lite i klass på de lösa, så de får kosta kanske 3000-4000 kronor. Att hålla kartan uppdaterad är mycket billigare i en lös Garmin. Volvo har valt att baka in de första uppdateringarna (räcker så länge man har bilen som förmånsbil, för det är oftast tre år) i bilens pris, men sen är det ju som att köpa en ny, bra lös navigator varje gång. Om man nu ska uppdatera varje gång.
Med en Garmin betalar du bara för en uppdatering numera, och sen kan man uppdatera fyra gånger om året utan någon extra kostnad, så länge man har navigatorn.

Bilens navigator gör jobbet, ser tråkig ut på kartbilden, har en överlägsen integration i bilens övriga system (jag har Sensus 3.0), har bättre röstkommandigenkänning än min Garmin nüvi 3790, kan inte kompletteras med OBD II läsning och saknar touchskärm, något som är bra att manövrera navigatorn med. Sen sitter ju RTI just inbyggd, med vad det innebär av minimal stöldrisk och inte far den runt i bilen i guppen heller.
En uppenbar nackdel med RTI är förstås att den inte fungerar som handhållen navigator när du lämnar bilen. nüvi 3790 kan ju dessutom visa vägen tillbaks till bilen, fast har man Volvo On Call och har täckning gör den samma sak nuförtiden.
av perhall
RTI:n är som apersson skriver: gör sitt jobb, ok grafik, mycket prisvärd jämfört med BMW:s och Audis 33 000 kr-navi, klart bättre än gamla RTI:n.

Kan man inte streama film från t ex youtube också? Jag har aldrig testat men det borde ju gå när man kan spela DVD...

PH
Användarvisningsbild
av apersson850
Film vet jag inte, men man kan streama musik via mobiltelefon och antingen Bluetooth eller iPod/iPhoneanslutningen. Bluetooth räcker kanske inte till för film, men kabeln borde ju gå, om det finns stöd för det.
Man kan i alla fall spela videofiler från både DVD och USB, vilket man nu behagar.

Lite väl sent svar men löste du probleme[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och in[…]

DRL problem

Tack för svar då har jag en del jobb fr[…]

Det ser ut som att vad jag letar efter är ant[…]