Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Variosboy skrev:
bjornw skrev:
Jag tycker inte det är för mycket begärt att en bil med AWD ska vara allhjulsdriven hela tiden, eller iaf när det behövs. Det är iaf vad jag förväntar mig av en bil för över 400 kkr i nästan-premium klassen. Allt annat är oacceptabelt och jag kan lika gärna köpa en Kia för 300 kkr eller mindre.

Bilar som driver på alla fyra "hela tiden" heter inte AWD, dom heter 4WD. Skulle Volvo kalla sina AWD för 4WD skulle hela USA stämma dom efterssom det inte är sant.. Så vill man ha "riktigt" fyrhjulsdrift så är det 4WD man ska leta efter..
Eh..? Vad är skillnaden? Det är väl bara två olika namn på samma sak, nämligen att bilen kan driva på alla fyra hjulen? I så fall skulle ju bilar med inkopplingsbar fyrhjulsdrift inte få heta något av detta. Det skulle vara intressant att veta varifrån du tagit ditt påstående. Min XC70 driver alltid även på bakhjulen, om än ganska svagt.
Detta är kutym i USA, som skrivs ovan, att kalla bilar som har ständig eller mekaniskt inkopplingsbar fyrhjulsdrift för 4WD (Four Wheel Drive). När fyrhjulsdriften är inkopplad driver sådana bilar ofta 50/50, och ofta via en centrumdifferential. Den kan ibland spärras, beroende på hur seriös terrängbil det är.

Bilar som är primärt fram- eller bakhjulsdrivna, men kan koppla in "hjälpdrift" via något slags koppling, en koppling som dock inte är konstruerad för att nödvändigtvis kunna driva den hjälpande axeln med fullt moment i all evighet, kallas istället för AWD (All Wheel Drive).

Något slags officiell definition på det här finns nog inte, men det är som sagt kutym i USA, och har spritt sig därifrån. Jeepar och liknande har ofta dekalen 4WD, medan fyrhjulsdrivna personbilar vanligen heter AWD.
Variosboy skrev:
bjornw skrev:
Jag tycker inte det är för mycket begärt att en bil med AWD ska vara allhjulsdriven hela tiden, eller iaf när det behövs.
Bilar som driver på alla fyra "hela tiden" heter inte AWD, dom heter 4WD. Skulle Volvo kalla sina AWD för 4WD skulle hela USA stämma dom efterssom det inte är sant.. Så vill man ha "riktigt" fyrhjulsdrift så är det 4WD man ska leta efter..
Jag skrev "när det behövs" också. Du kan teoretisera kring namnsättning om du vill men faktum kvarstår, bilen lever inte upp till förväntan hos många av dess ägare och potentiella köpare. Andra bilar gör det.

Debatten kring "riktig" 4WD tycker jag är förlegad. Moderna avancerade terrängbilar har inte endast mekanisk drivning längre utan tar hjälp av elektroniska system också. Många överger mekaniska diffar till förmån för elektroniskt kontrollerade lamellpaket. Tycker inte det är mindre riktig 4WD än tryckluftsstyrda spärrar.
llesrof skrev:
Variosboy skrev:
bjornw skrev:
Jag tycker inte det är för mycket begärt att en bil med AWD ska vara allhjulsdriven hela tiden, eller iaf när det behövs. Det är iaf vad jag förväntar mig av en bil för över 400 kkr i nästan-premium klassen. Allt annat är oacceptabelt och jag kan lika gärna köpa en Kia för 300 kkr eller mindre.

Eh..? Vad är skillnaden? Det är väl bara två olika namn på samma sak, nämligen att bilen kan driva på alla fyra hjulen? I så fall skulle ju bilar med inkopplingsbar fyrhjulsdrift inte få heta något av detta. Det skulle vara intressant att veta varifrån du tagit ditt påstående. Min XC70 driver alltid även på bakhjulen, om än ganska svagt.
Informationen kommer från en av mina nuvarande kollegor som under ca 15 års tid jobbade på Volvo som konstruktör och frågan kom upp för ett par veckor sedan på kafferast när han berättade detta, att Volvo valde namnet AWD just på grund av det som jag skrev ovan. Precis så som apersson850 beskriver det.
bjornw skrev:
Variosboy skrev:
bjornw skrev:
Jag tycker inte det är för mycket begärt att en bil med AWD ska vara allhjulsdriven hela tiden, eller iaf när det behövs.
Jag skrev "när det behövs" också. Du kan teoretisera kring namnsättning om du vill men faktum kvarstår, bilen lever inte upp till förväntan hos många av dess ägare och potentiella köpare. Andra bilar gör det.

Debatten kring "riktig" 4WD tycker jag är förlegad. Moderna avancerade terrängbilar har inte endast mekanisk drivning längre utan tar hjälp av elektroniska system också. Många överger mekaniska diffar till förmån för elektroniskt kontrollerade lamellpaket. Tycker inte det är mindre riktig 4WD än tryckluftsstyrda spärrar.
Att den inte lever upp till många av dess ägare och köpare är väl ändå att ta i!? Eller har du belägg för att det förhåller sig på det viset? Att många inte är nöjda med AWD:n på sina XC70?
Hej,

Har följt denna tråd med stort intresse. Jag är AWD-frälst sedan jag första gången körde en XC70 -98 på isbana.
Trots "visco" så var ju skillnaden mot FWD enormt. Dock vill man ju att utvecklingen skall gå framåt och Haldex
med instant traction passar mej perfekt. Kör mkt på Norrlänska vintervägar, drar upp båtrailer och hänger
på husvagn i bland. Om det slirar till i början kanske jag kan leva med, det viktigaste är att fyrhjulsdriften
"låser" snabbt och att bilen inte känns framhjusdriven i startögonblicket.

Vill minnas att instant traction kom fram som ett kundönskemål då XC90 inte känndes premium då framhjulen¨
spann till vid start. Haldex fixade detta via instant traction. Kanske är det så att försäljningen av Haldex till
Borg Warner innebär att man har gått från "slutkundfokus" till "inköparfokus" där priset är viktigast.

Hur som haver, vad jag vill komma fram till är att om inte Volvo har ett väl fungerande AWD.system i framtiden
måste jag leta efter en annan billeverantör när jag skall byta bil om ett år. Vilket jag inte vill! Dessutom kan jag i
nte begipa varför det inte går att få AWD med manuell låda annat än i XC-serierna? Inte undra på att VW knappar
in i försäljningsstatistiken.....
bjornw skrev:Debatten kring "riktig" 4WD tycker jag är förlegad. Moderna avancerade terrängbilar har inte endast mekanisk drivning längre utan tar hjälp av elektroniska system också. Många överger mekaniska diffar till förmån för elektroniskt kontrollerade lamellpaket. Tycker inte det är mindre riktig 4WD än tryckluftsstyrda spärrar.
Precis. Inkopplingsbar 4WD som på t.ex Hilux och Pajero och sånt är bra när man ska dra döda älgar ur skogen, men till vardags är det mest irriterande då det bryter och knakar och går trögt. Sen finns det ju varianter där alla fyra hjulen alltid driver och man istället spärrar en eller flera diffar då det krävs. G-wagen har ju, fortfarande år 2012, tre diffspärrsknappar högt monterade på instrumentbrädan.

Inkopplad 4WD alt. spärrad mittdiff kan dessutom vara lurigt eller direkt farligt då det ska bromsas på halt underlag eftersom bromsarna inte kan fördela mer kraft till framvagnen där det behövs. Jag kan just tänka mig hur en som köpt en 2013 års G63 AMG myser när han har 20 centimeter snö på uppfarten och äntligen får en anledning att spärra diffarna :lol:

Volkswagen Amarok är ju en blåkopia på Toyota Hilux förutom en detalj: det går att få den med konstant fyrhjulsdrift a'la personbil om man vill.

Och jag vill för övrigt också ha en XC70. Jag vet att vissa tycker att det är en posörmodell men jag gillar verkligen utseendet på den och skulle inte tacka nej till lite markfrigång. Sen kan man få lite komfortablare gummiprofil på hjulen också utan att det ser trist ut. 16" ser lite väl ballongdäcksaktigt ut på en V70.

V60D5AWDPolestar skrev:Dessutom kan jag i
nte begipa varför det inte går att få AWD med manuell låda annat än i XC-serierna? Inte undra på att VW knappar
in i försäljningsstatistiken.....
Jag undrar just om det finns nån efterfrågan. Jag menar, att sitta och flytta kuggar med en spak i bil som man betalt en mindre förmögenhet för? Jag skulle aldrig komma på tanken. :lol:
Förstår att du inte skulle komma på tanken :) , men det handlar om körkänsla... Tex därför jag inte heller vill ha 200+ hästar spinnande på framhjulen eller att effekten går upp i rök med en "sliromat"

Vilket det ofta handlar om då kan köper en bil för mkt pengar.
Variosboy skrev:Att den inte lever upp till många av dess ägare och köpare är väl ändå att ta i!? Eller har du belägg för att det förhåller sig på det viset? Att många inte är nöjda med AWD:n på sina XC70?
Det är inte så många som hunnit få sina MY13 med Gen5 än som det här gäller. Har själv en Gen4 och är nöjd men inte imponerad.

Har nu provat en MY13 på vått gräs och grus. Skillnaden mot Gen4 är fundamental, precis som B20 beskriver. I grässlänten jag brukar testa med sned start så två hjul (ett fram och ett bak) kommer i luften tog sig MY13 bilen inte upp, den borrade ner framhjulet i geggan och stod helt fast, utan att driva bak alls. Med HDC intryckt gick det bättre, den kom upp då. Vår bil kör upp utan HDC med ett 1.5 ton tungt släp efter sig. Provade med kompisens q5:a idag och den tog sig upp men under mycket mer protester och med rätt stora hål i geggan som följd, ungefär som MY13 med HDC.

Alla som förväntar sig en normalt fungerande AWD kommer bli missnöjda. Precis som diskussionen gick kring Visco för tio år sedan. Jag kommer inte köpa en Volvo eller annan bil med Gen5 om ingen lösning kommer. Det här ska vara ett icke-problem 2012.
  • 1
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 130
Hjälp med Vida

Tack Jallemet. Saken är att min OBD läsa[…]

Katalysator...

Om du har original downpipe (främre avgasr&ou[…]

Kontaktlim borde väl fungera