Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av flopp
Om man ska byta den på en 440 -94.

Tänkte köpa en gammal från skroten.

Kan man bara nvända dem som är från 440 -94 eller har volvo använt samma styrenhet i olika bilar?
Användarvisningsbild
av Tvåförtifeman
du kan og använda från alla 440 som har abs fast årsmodellen behöver inte vara samma sen kan man nog ta en från en 460
Användarvisningsbild
av Sparkz
Jämför artikelnumren, det står både volvos och Boschnummer på den. (eller Siemens eller vem som nu har byggt systemet)

Iofs kan flera olika artikelnummer stämma eftersom styrenheter ofta blir ersatta, det kan din volvoverkstad kolla upp.
av noggemannen
hur man man felsöka om abs styrboxen är sönder? för min abs lampa lyser och jag har ingen ABS, har kollat alla givare och 1 var dålig som jag nu bytt ut. men är ingen förbättring ändå.
Användarvisningsbild
av Lazydogmic
fram till 1993 "ATE MarkII"
från 1993 "Teves Mark IV"

Nogge/
Slocknar aldrig lampan? Har du tryck i systemet? Går ABS pumpen? Stannar aldrig ABS pumpen? (pumpen hörs rätt bra med bara tändningen på)
Givar-fel brukar visa sig genom att lampan börjar lysa först efter att bilen börjar rulla. (några kmh)
av noggemannen
tack för svaret!

ABS lampan lyser konstant , den slocknar aldrig, sen har jag bra tryck i systemet, när jag trycker ner bromsen och startar bilen sjunker pedalen som den ska. sen har jag inte testat om pumpen går. ska göra det idag om jag hinner.

Mvh/Andreas
av noggemannen
vet inte om det är till nån hjälp men jag har en del problem med min instrumentpanel, bensin mätarn fungerar inte, reservlampan lyser hela tiden med visaren rör sig inte. sen lyser min srs lampa hela tiden, och sen går motortempmätaren segt, det tar runt 10-15sek innan den nollställts efter jag stängt av bilen.
Användarvisningsbild
av Lazydogmic
dags att uppsöka en bilelektriker kanske ?
kan va nått litet skitfel (dålig jord?) som gör allt det där.........eller inte :(
av noggemannen
okej, usch hatar el och elektronik :/
men jag testade den jag tror är pumpen, är det en svart avlång grej som sitter vid bromsvätskebehållaren? den låter iaf inte ett dugg.
testade även att tokbromsa i 90 och hjulen låste sig, inte mycket men dom låste sig, pedalen rör sig inte.
Användarvisningsbild
av vetten
Tips :shock: ta loss intrumentpanelen och löd om alla lödpunkter du ser :shock: sen rengör du ALLA kontakter du kan hitta och då speciellt dom som har att göra med ABS:n, OXID är tyvärr ett av dom största felen på moderna bilar och då just i kontaktstycken :cry: så är det bara och det gäller faktiskt nästan alla inte alla men massor av mystiska fel beror just på dålig kontakt. Tänk dej själv att utsätta din dator för samma prov som din bil får genomgå då tror jag du fattar :roll: för det är just det som man gör med bilar idag men inte tänker man som på datorer i bilar utan där är det tyvärr stenåldersteknik som gäller och då speciellt i kontaktstycken :cry:

vetten
Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Fram: https://i.imgur.com/E6Iur5Q.jpeg Bak: ht[…]

Ja, jag ser nu att det ska finnas en skidlucka i m[…]

En av anledningarna till placeringen är att[…]

För det krävs någon form av mjukva[…]