Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Börjar så sakterliga bli dags att byta bil, känner faktiskt för att byta ner mig ett steg i storlek från V70 D5 AWD till V60 D5 AWD.

Men så var jag inne på BMW en sväng igår och tittade på nya 3-serien, och blev lite såld fakiskt då det känns som att den nya 3-serien
vuxit lite, har ännu inte kommit så lång som till provkörning, men pratade med säljaren och han nämnde att den 4-hjulsdrivna touring
modellen skulle släppas i höst, han hade inget datum men...

Prismässigt blir det ju till att jämföra D5 med 320d, så BMW blir ju lite motorsvagare, vill gärna ha
lite åsikter från folk som provkört båda, de verkar ju likvärdiga i storlek och lastutrymme.

Vill inte att det ska bli någon almän BMW VS Volvo tråd för såna finns det gott om ändå :-O)
Senast redigerad av 1 troubleshooter, redigerad totalt 0 gånger.
av Linqid
Nu haltar jämförelsen lite då jag ännu inte kört den nya 3-serien, men jag försöker bidra med det jag kan.

Vi har idag en 320d xDrive Touring 2012 med manuell låda och en släkting kör en V60 D5 med automat (2012), dock bara framhjulsdriven. Ser man till motorn är ju D5:an en betydligt trevligare upplevelse med ett härligare ljud och med mer kraft hela vägen. Mer motor, kort och gott. Sen är den kanske inte snabbare på pappret, men det är en annan sak... Med AWD säkert ännu trevligare. Trean vi har riktigt limmar sig fast i vägen, härlig känsla!

Geartronic-lådan har jag inte så mycket till övers för dock, slirig och allmänt trög är mitt intryck efter att att ha kört den lite längre sträckor. Då är PS-lådan i mitt tycke mycket bättre.

Nu har jag som sagt den utgående trean - och den nya bör ju inte vara sämre - och sett till subjektiva saker som ex kvalitetskänsla vinner BMW:n, trots att modellen har några år på nacken (eller tack vare) så känns allt riktigt väl dit skruvat och vi har inte upplevt något skrammel alls från inredningen. I motsats verkar ju en del 60-ägare haft en del strul med oljud från inredningen om man ska tro forumet.
Användarvisningsbild
av thalas
Jag kan börja med att säga att jag inte har kört en BMW 320d så välj själv om du vill fortsätta att läsa :)

Jag hade lite samma funderingar som du. Jag valde mellan en V60, XC60, BMW 320d, Passat och Audi A5 (var inte så låst vid biltyp som du märker :) ). Jag har bara provkört en D5 (S60 automat) men har åkt med i en Passat (170hk diesel, DSG). Det blev slutligen en V60 D5 AWD Aut. Anledningen var att man får mycket utrustning och mycket motor för pengarna. Hade jag valt en A5, BMW eller XC60 med motsvarande motor och utrustning hade de blivit för dyra och/eller för klen motor. Passaten valde jag bort först, hyfsat med utrustning men tråkig motor.

/R
av Linqid
Ja, det är ju också en aspekt. Vill man ha en BMW med likvärdig utrustning sticker ju priset direkt, framför allt om man nappar på High Tech-paketet eller Driver Support. Vill man sen ha läderklädsel, automatlåda och bättre stereo (då BMW:s standardanläggning är ett skämt) så är kärran plötsligt en hundring dyrare än en V60. Med en 2,0-liters fyra under huven, som ibland kan kännas lite bullrig och billig. S/S-systemet är inte alls premium, hela bilen rasslar till när den ska starta igen. Annars är jag mycket nöjd med trean, och hade valt den före en V60 sju dagar i veckan.
av Linqid
Räknade lite snabbt på nätet och en V60 D5 AWD Summum med metallic landar på ca 389'. Bygger man en 320d med motsvarande utrustning och lägger på 20' för xDrive är den snabbt uppe i 452 000!

Ska man ha lite lull-lull (ex Hi-Tech, DS, el-stolar, hastighetsb. servo och 18"-fälgar) stiger Volvon till ca 450' medan en 320d lätt kommer upp i hisnande 540 000:- med likvärdig spec... Och då fattas det en cylinder, 30 hk och ett härligt ljud. Visserligen en fantastisk växellåda, men ändå.

Som sagt, om någon annan betalat kalaset hade jag valt trean alla gånger, men annars vette tusan...
Har plockat ihop en V60 D5 AWD en hel del utrustning så landade jag på runt 450 list pris, dvs hyffsat välutrustad 8)

Har ju förstått att man får offra en hel del av den utrustningen men inte allt, plockat ihop en 320d touring med lite lull för ungefär samma pris, men långt ifrån samma utrustning och frågan är väl om det är värt att offra utrustningen för att ha råd med BMW:n. Att Volvon inte går att få med manuell låda retar mig.....
av Amli
BMW´n blir så klart ganska mycket dyrare om du ska utrusta den. Lär inte komma som en chock...

Man betalar för det man får, som allt annat. BMW är klart dyrare i inköp men blir den totala ägande kostnaden så mycket högre? I mina ögon slår F30 V60 på precis alla punkter (bortsett från motorvalen i just detta fall). Men den kostar därefter.
Men om du är intresserad av manuell låda blir skillnaden kanske inte lika stor. Jag kan STARKT rekommendera BMWs 8-stegade automatlåda. Vad du än gör prova en med denna låda innan du bestämmer dig för något annat...
Den enda pumpen hos BMW är deras 4 cyl dieslar, tyvärr så förtar de lite av känslan med sin, kalla det okultiverade gång, rycker ganska mycket vid s/s och är högljudd totalt sätt,
fattar inte varför de inte klarar att få bort denna egenhet,
Jag förutsätter att alla nu jämför med F 30 för e91 är ju inte speciellt kul, den känns gammal idag i förhållande till V60
Användarvisningsbild
av Tzzzzzz
Jag har provat en hel del olika bilar och såhär ser jag på det:

Volvo
+ Sensus
+ Förarmiljö
+ Service (Kristianstad)
+ Utrustningsnivå
+ Driver support
- Automatlådan
- Bränsleförbrukningen

Audi/BMW
+ Bränsleförbrukningen
+ Automatlådan
+ AWD/RWD
- Service (Kristianstad)
- Utrustningsnivå
Många + på volvon, är automatlådan i V60 så dålig, antar att det är samma låda i de flesta volvo med samma moto.
Kanske ska upp på XC60 bara för att få manuell låda, vill helst ha manuell, men funderar allvarligt på att det är OK
att gå över till automat men det man har läst är inte roligt =(.

När det gäller bränsleförbrukningen så ligger jag runt 0.79-0.81 med V70 D5 AWD Man, men så har jag en relativt tung
högerfot ocskå. Ligger jag under det så är det OK även om andra ligger lägre......

Svårt val det här, kan speca en 320 xd till samma pris som en V60 D5 AWD, men då har volvon bra mycket mer lull lull....330 XD blir bra mycket dyrare
Vaccumslangar till 940

Ja, man kan köra med silikonslang.

Har precis avslutat ett litet test, drog en hjulmu[…]

Ford hobby husbil chassinummer

Kom ihåg att du måste göra en reg[…]

Hej! Har plockat ut inredningen i bagaget på[…]