Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hallå !
Du måste ta bort red.-ventilen och ha sönder den för att se om kulan spruckit.Tar man bort den
gamla "dåliga" då byter man ut den mot den nya sorten.
Vvt-enheten sitter runt avgaskamaxeln ihopskruvat med kamaxeldrevet,där kamaxelremmen
löper runt.Sök på vvt-enhet på forumet eller google så borde du hitta massor om detta.
På din motor (turbo) sitter vvt:en runt avgaskammen, på en sugare runt inssugskammen,
på nyare modeller runt bägge kammaxlarna.
Kan ju även vara skit i sugsilen till oljepumpen som andra säger här på forumet.
Men minsta jobbet är att byta red.-ventilen,och såga-bryta upp den gamla ventilen.
Ta bort den främre remskyddskåpan så kan du leta dig fram till var ventilen sitter.Det kommer
att rinna ut olja pga att det finns tryck på oljan bakom.
God jakt.
MVH/Bengt
En fundering, tänkte testa rengörningsmetoden med diesel som jag har blivit tipsad om.
Har en helt ny olja i som gått 20 mil, kan jag tappa ur denna och använda igen? känns lite surt att slänga ut 800kronor till på olja som bara gått 20 mil. Kan jag fylla upp med enbart diesel eller skall jag blanda ut diesel i oljan isf?
xenon666 skrev:En fundering, tänkte testa rengörningsmetoden med diesel som jag har blivit tipsad om.
Har en helt ny olja i som gått 20 mil, kan jag tappa ur denna och använda igen? känns lite surt att slänga ut 800kronor till på olja som bara gått 20 mil. Kan jag fylla upp med enbart diesel eller skall jag blanda ut diesel i oljan isf?
Jag kan bara tala för mig själv och jag hade aldrig tappat ur olja fyllt upp med diesel. Om du vill rena motorn så göra ett par täta oljebyten efter varandra istället. Och du behöver inte köpa olja för 800 spänn. Biltemas helsyntet 5W-40 funkar kalas. För 600 spänna får du 10 liter och det räcker till 2 oljebyten.

För övrigt så är jag tämligen säker på att man tillsätter renande additiv till alla motoroljor och att alla "skrönor" om tillsatser och dyl som utför mirkael är just skrönor.
Vill man så finns det ju firmor som använder speciella saker för en intravenös motortvätt. Oljebyte efter varandra är det bästa och billigaste. Du kan också köpa olja Shell Helix ultra på Ica-Maci för 400kr 4l. Är en utmärkt olja.
xenon666 skrev:Hej!

Min bil har börjat att tända oljelampan efter man har kört motorn varm och man låter den gå på tomgång, då börjar den blinka och sedan lysa. Den tänder sig aldrig medans man har varvet upp och man kör, men trycker man in kopplingen så den går ner på tomgång, då tänder den sig. Har inte haft bilen så länge, och dom två sista gångerna jag fyllt på olja så har jag använt OK/Q8 semisyntetisk olja, vet inte vad det har varit för olja i sen tidigare, och det har även börjat ticka/knacka i motorn. Frågade dom på Volvo vad det kunde vara för ljud, dom tyckte helt klart det lätt som ventilspel sa dom, menar dom då "tryckarna/lyftarna" är dåliga då? för spelet är väl självjusterande? Kan detta med missljudet i motorn ha med mitt oljebyte och oljelampan att göra? Vad kan det vara för fel?

Oljeavskiljare bör nog bytas samt kolla oljekanalerna som går ner till tråget.Det sitter nog igene,jag hade samma problem på min v70 T4-01. Den går kanon nu,Problemet är nog för långt mellan oljebytena så oljeavskiljaren koxarigen samt olekanalena
Den stter under insuget,så det måste bort. ,
Tussen64, är det denna som även kallas oljefälla? en svart liten plastbox som sitter under insuget? Borde inte oljetrycket bli för högt om det är igensatt någonstans, har kollat med en Påse/Ballong över hålet till oljestickan och det suger in där, inte blåser ut, det blåser väl ut om det är tätt någonstans i vevhusventilationen?
xenon666 skrev:Tussen64, är det denna som även kallas oljefälla? en svart liten plastbox som sitter under insuget? Borde inte oljetrycket bli för högt om det är igensatt någonstans, har kollat med en Påse/Ballong över hålet till oljestickan och det suger in där, inte blåser ut, det blåser väl ut om det är tätt någonstans i vevhusventilationen?
Ja det heter så också (oljefälla).Det kan också vara oljesilen till oljepumpen,jag kollade den på min bil men den var ren.Du kan ju kolla slangen som går från ventilkåpan med en sträng om den sitter igene,då är det troligen kanalerna som är igenkoxad.
Backlampa

Jovisst, men så enkelt är det inte i de[…]

Byta dragkrok

Hej! Jag funderar på om det är möj[…]

Jag ger Stegra 3v till max, say no more....

Kan du inte lägga en bit byggplast, lite st&o[…]