Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej
Jag är ny här men tänkte inleda med en fråga.
Har en Volvo s40 från 99 jag haft i 10 år nu som nyligen passerade 20 000 mil.
Jag vill gärna att den håller 10 000 mil till, vad borde jag göra för att ge den största möjlighet att göra det?

Servas 1 gång/år och kamrem byttes vid 14 000.
Bromsar/växellåda/koppling/fläkt etc har jag aldrig behövt fixa.
Den är lite rostig runt framskärmarna dock tänkte jag slipa bort det och måla över i sommar.
Det låter lite kosntigt från fläktremmen tror jag, lätt att åtegärda?

Tack på förhand
Mvh
Hej!

Börja med att enbart sommarköra bilen håller sjukt många år till då he he. Det du kan göra är att be dem gå igenom underedet på den om det inte e gjort? alltid nice med ny pasta under bilen! rekond kan ju vara intressant med? det där med remmen vet jag dock inget om då ingen av mina s40 haft det problemet.
Den har ju kommit till en ålder nu som brukar innebära byte av många saker.
Bara att ta dem eftersom de behövs åtgärdas. Köpa på skroten och fixa själv
blir ju billigast om man har kunskap (Haynes) och andra förutsättningar för mek.
Att sköta servicen som du gör redan betyder mycket. Står inget om det är turbo
eller inte men den byts ju också efter ett visst antal mil och betyder mycket för motorn.
Ta hand om rosten som dyker upp gör också att bilen håller längre.

En ny behandling av underredet som nämns här är ju inte helt fel.
Kanske kolla in bromsrören och behandla dem om det ser ut att behövas.

Själv har jag precis köpt en 2.0T 00a där jag fick byta 2 fjädrar direkt, de andra 2
är på G så 2 fina exemplar har jag hämtat från skroten i förebyggande syfte.
Skärmarna var beyond räddning så dem har jag också bytt.
Även köpt in bromsok i reserv som jag håller på att renovera och målar röda. :D
Ja och så litet andra grejer är fixade/utbytta så jag hoppas den skall hålla ett tag nu.
Rosten är nog det värsta på de där, har själv haft en -98 T4. Har du skärmbreddarna så plocka gärna av dem, de är värsta rostsamlarna! Sen plocka gärna också av tröskellisterna och rostskydda o åtgärda ev rost som redan kommit.

Min ena framskärm var totalt sönderrostad pg.a. skärmbreddaren men hittade som tur var en skärm på skroten.
AC problem V70 2016 D3

Jag har ingen möjlighet att kunna läsa a[…]

Har du en bild på dina fälgar?

Däck dimensioner

Du har alltså sänkt den med fjädra[…]

Laddat batteriet några timmar då den b[…]