Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av llesrof
Jag fick just ett mail från en kompis. Han hade tappat vänster framhjul i en kurva. Hastigheten var låg och ingen mer än bilen skadades. Han sa att det syntes märken på fälgarna på det andra hjulet och trodde därför att någon lossat hjulbultarna. Han trodde inte att de kunnat lossna av sigt själv eftersom han alltid vart noga med att dra åt dem stenhårt. Han brukar använda en 1,5 meter lång förlängare till skaftet och dra åt som fan. Min spontana reaktion är att det där är ett utmärkt sätt att dra sönder hjulbultarna på. Jag har fått lära mig att dra åt ganska hårt men inte fullt så hårt jag kan, med ett vanligt fälgkors. Jag brukar kunna dra loss bultarna med vanligt fälgkors utan att ta i så att jag skiter ned mig. Det är nästan så att jag tror att bultarna gått av just på grund av att han dragit dem för hårt.

Surt läge. Han letar i och för sig ny bil men måste nu göra det under press och då gör man sällan bilaffärer man blir nöjd med.
av semmelman
Har ett utfällbart hjulbultlossarverktyg och utfällt är det väl en halvmeter långt och det ska man inte använda för att dra åt så det är väl ett solklart fall av att han tänjt ut bultarna till bristningsgräns.
av llesrof
Lucif3r skrev:Hjulbultar ska faktiskt sitta betydligt mindre än vad man kan tro. Att dra åt dom så mycket man bara kan med hjälp av en 1.5m förlängare är ju sjukt.
Han får skylla sig själv helt enkelt. Kan man inte ska man inte.
Jo, det kan du ju få tycka. Han kanske inte visste om hur hårt man skall dra?
av llesrof
Lucif3r skrev:
llesrof skrev:Han kanske inte visste om hur hårt man skall dra?
Man brukar ta reda på sånt om man inte vet.
Lucif3r skrev:Kan man inte ska man inte.
Det kan man ju göra om man vet att man inte vet. Men om man inte vet att man inte vet eller det man vet är fel, så blir det värre.
av llesrof
Uppdatering i ämnet. Efter lite påstridning blir det inlösen men med förhöjd självrisk. ANledningen till den förhöjda självrisken är att försäkringsbolaget påstår att han slarvat med att efterdra hjulbultarna. Hjulbultarna var nämligen borta och hade inte gått av som jag först misstänkte. Jag har haft aluminiumfälgar sedan 1991 och har aldrig någonsin under några som helst omständigheter behövt efterdra min hjulbultar. Jag har kontrollerat dem men inte behövt dra åt dem.
av rd350
Det "ingår" alltid att efterdra hjulmuttrar till aluminiumfälgar. Som du skriver är det sällan det behövs på en volvofälg detta för att dom har antingen en ingjuten stålring runt hålen i fälgen eller anpassade skruvar/muttrar. Tar du däremot en billig "piratfälg" med vanliga muttrar så kan du alltid efterdra muttrarna efter några mil! Tappar man ett hjul så är det till 99% mekanikerns fel! (eller den som låtit bli att efterdra)
av semmelman
Vågar inte skriva hur ofta eller sällan vi efterdragit några hjulbultar på jobb-bilen. Men inga bultar som suttit löst alla fall.
Ersättningsbakluckeljus V90XC 2018

Mitt råd är nog: Köp nytt helt enk[…]

Den stora annons-tråden

Gissar den va för dyr att laga? Volvo V70 htt[…]

Nu tar Volvos "eminenta mjukvarutekniker &q[…]

Oftast motorcyklister som tycker det är smart[…]