Uppdaterar den här tråden med mina erfarenheter.
Även jag råkade ut för exakt samma problem som Funk med Biltemas kondensor. Den började läcka och lamellerna mellan kylkanalerna blir som pulver bara man rör dem det lättaste med ett finger. Tyvärr är det nog försent för mig att reklamera till Biltema (och jag kan för mitt liv inte hitta kvittot, trots att jag brukar vara ganska bra på att spara dem) men jag tänkte ändå kontakta dem och skicka lite bilder på hur eländigt det ser ut efter bara tre år och se vad de säger.
ACn måste ju fixas (om sommaren kommer) och jag hittade en kille som jobbar med mobila reparationer av AC i Stockholm med omnejd som nu fixat den. Han har flyttat till Sverige från Texas och har 20 års erfarenhet av AC-reparationer där vilket märks när han jobbar och på de saker han säger. Vi använde oss av Avantias kondensor vilken känns mycket bra. Innan vi beställde kondensorn ringde jag Avantia för att känna dem lite på pulsen när det gäller kvalitén på prylarna. Jag fick då veta av deras produktansvarig att de hade stora kvalitetsproblem för ett par/tre år sedan men att de nu har en mycket bättre leverantör. Killen sa att deras kondensor har den högsta kvalité som går att få tag på i Sverige. (Sen får man ju välja själv ifall man vill tro på det...men han lät i alla fall trovärdig.)
Henry, AC-reparatören, beställde kondensor, torkfilter och O-ringar för 2100 kr vilket ju är ett riktigt bra pris. Sen monterade han allt, vakuumsög, fyllde på olja och kylmedium för att avsluta med att läcksöka. Tyvärr läckte det lite vid en av anslutningarna så reparationen drog ut lite på tiden men Henry framhärdade och till slut så var allt fixat så luften vid utblåsen låg på låga 7° C!
Jag kan varmt (eller ska jag skriva "kallt"?! :lol: ) rekommendera Henry på
http://www.autocool.se/ om du bor i Stockholm med omnejd. Han kommer med sin lilla skåpbil och fixar allt på plats till ett riktigt bra pris. Du får kvitto och två års garanti! Det enda du behöver bistå med är ett eluttag för hans kompressor, och det kan vara på lokala GDS-hallen om du inte har ett eget!
Mvh
Fred