Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av VolvoH
#658403
Har en fråga till er de är så att jag bygger om en Vit XC70 till en polis modell och har då en fråga hur kommer man åt kabeln till tutan i ratten ? måste ha den för att kunna koppla ljud systemet. 8)



Bild

Bild

Bild
Senast redigerad av 1 XC90_Executive, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: flyttat till rätt forumsdel
av defacto
#658606
igenom att lossa skruvarna på baksidan av ratten :roll:
av Erst
#658699
Vad då för skruvar? Jag trodde det var samma hakar man ska lossa som i proceduren att lossa airbagen. Man kommer åt kontakten till tutan då i varje fall. Det finns bra instruktioner på forumet sen tidigare hur man lossar airbagen.
av JimBob
#658834
Varför vill man bygga om en standard XC70 till att likna en polisbil?

All skräputrusning från "Standby" vill man väl ha ur bilen?
Är inte bilen reggad som "utryckningsfordon" får du dessutom problem med bilprovningen om utrustningen fungerar.

Det enda som är bättre i en XC70 "polis" är chassiet....om man nu gillar vibrationer och att åka stötigt....
Och inte hade du väl tänkt att byta plattan på bilen?
av VolvoH
#658965
De blir inga problem med besiktningen då där kommer sitta brytare för strömmen och då kan dom inte säga ett piss. 8)

JimBob skrev:Varför vill man bygga om en standard XC70 till att likna en polisbil?

All skräputrusning från "Standby" vill man väl ha ur bilen?
Är inte bilen reggad som "utryckningsfordon" får du dessutom problem med bilprovningen om utrustningen fungerar.

Det enda som är bättre i en XC70 "polis" är chassiet....om man nu gillar vibrationer och att åka stötigt....
Och inte hade du väl tänkt att byta plattan på bilen?
av JimBob
#658988
Inte ett piss?
Lycka till......
Skall du leka polis lär du ju iaf lära dig vilka regelverk som gäller........

VVFS 2003:22

22 kap. Ljudsignalanordning (exkl. ljudanordning i larmanordning och backningsvarnare)
Övergripande krav

1 § Bil som tas i bruk den 1 januari 2005 eller senare skall med avseende på avgivande av ljudsignaler
1. uppfylla kraven enligt direktiv 70/388/EEG (se 2 kap. 9 §), eller
2. vara typgodkänd enligt ECE-reglemente 28.
2 § Bil som tas i bruk före den 1 januari 2005 och är av 1987 eller senare års modell skall ha ljudsignalanordning som
1. är typgodkänd enligt direktiv 70/388/EEG, eller
2. är typgodkänd enligt ECE-reglemente 28.
Ljudsignalanordningens ljudstyrka, mätt 7 m framför for-donet på en höjd mellan 0,5 och 1,5 m över marken, skall när ljudsignalanordningen är monterad på fordonet vara minst 93 dB (A) med motorn frånslagen.

3 § Bil som tas i bruk före den 1 januari 2005 och är av 1986 eller tidigare års modell skall ha ljudsignalanordning som avger jämn ton.
Ljudsignalanordningens ljudstyrka, mätt 7 m framför for-donet på en höjd mellan 0,5 och 1,5 m över marken, skall när 154
VVFS 2003:22
ljudsignalanordningen är monterad på fordonet vara minst 93 dB (A) och högst 112 dB (A) med motorn frånslagen.
Övriga krav
4 § Annat fordon än utryckningsfordon får inte ha ljudsig-nalanordning vars grundfrekvenser (grundtoner) eller harmo-niska komponenter (övertoner) kan varieras på ett sätt som är klart hörbart, exempelvis spelande signalhorn.

23 kap. Larmanordning på utryckningsfordon
Övergripande krav
1 § Larmanordning skall finnas på utryckningsfordon och får inte finnas på annat fordon. Larmanordning består av lykta och ljudanordning.
Utryckningsfordon som används endast av polispersonal, tullpersonal, personal vid kustbevakningen eller räddnings-tjänstens befäl behöver inte ha fast monterad lykta om i fordo-net medförs motsvarande lykta som är avsedd att tillfälligt fästas på fordonet.

2 § Lykta som ingår i larmanordning skall avge blått ljus och vara
1. typgodkänd enligt ECE-reglemente 65, eller
2. typgodkänd av Vägverket eller Trafiksäkerhetsverket.

Ljudanordning som ingår i larmanordning skall på bil av 1979 eller senare års modell vara typgodkänd av Vägverket eller Trafiksäkerhetsverket.
3 § Larmanordning enligt 1 § första stycket får även bestå av lykta och ljudanordning som kompletterats med anordning som kan åstadkomma ett blinkande helljus med ordinarie helljusstrålkastare eller två extra helljusstrålkastare för att ytterligare uppmärksamma utryckningsfordonet i dagsljus. Strålkastarna skall blinka samtidigt med en blinkfrekvens på 45 – 120 blinkningar/minut.
Anordningen skall vara så ansluten att det blinkande ljuset endast kan användas när larmanordningens föreskrivna ljus- och ljudanordningar är inkopplade.
Om extra helljusstrålkastare används får dessa inte vara monterade på högre höjd än fordonets ordinarie helljusstrål-kastare och de får inte heller vara monterade på sådant sätt att ljuset från föreskrivna larmanordningar påverkas negativt.

Installationskrav för lykta
4 § På bil skall finnas en eller flera godkända lyktor monte-rade så att någon ljuskällas centrum kan observeras från alla riktningar på en höjd av 1,2 m över marknivån och på ett avstånd av 20 m och längre från bilens närmaste del.
Sådan lykta skall vara antingen separat lykta för montering på bil eller lykta bestående av ljusramp för montering på bil.
Lyktan skall vara monterad så att lyktans symmetriaxel är i det närmaste vinkelrät mot markplanet.

5 § På bil med en höjd över 2,0 m (utan larmanordning) får istället för det som sägs i 4 § finnas en kombination av en eller flera lyktor avsedda för montering på bil och lyktor av-sedda för montering på motorcykel.
Det skall då finnas en eller flera godkända lyktor montera-de så att någon ljuskällas centrum kan observeras från alla riktningar inom en sektor av minst 180 framåt och på en höjd av 1,2 m över marknivån och på ett avstånd av 20 m och läng-re från bilens närmaste del.
Sådan lykta skall vara antingen separat lykta för montering på bil eller lykta bestående av ljusramp för montering på bil. Bilen skall dessutom vara försedd med minst fyra lyktor av-sedda för montering på motorcykel. Av dessa lyktor skall minst en vara monterad på vardera sidan av fordonet, synliga åt sidan, och minst två monterade baktill på fordonet, synliga bakåt.

6 § På bil får utöver vad som krävs i 4 § finnas lyktor god-kända för montering på motorcykel.
Installationskrav för ljudanordning

7 § Ljudanordning skall vara monterad på sådant sätt och på sådan plats i fordonet att ljudet riktas framåt och inte däm-pas avsevärt av fordonet.

8 § Ljudanordning skall i bil av 1979 eller senare års mo-dell vara så ansluten att ljud inte kan avges utan att lykta eller lyktor som avses i 4 – 6 §§ samtidigt är i funktion.
av JimBob
#658989
Och vad gäller kontrollpogrammet gäller samma vid kontrollbesiktning som flygande inspektion (Flygande inspektion är dock ej begränsad):
Enklet uttryckt: Inkopplat med möjlighet att fungera........

Att sedan en besiktningsman kanske låter det gå igenom skall vara osagt....alla kan ha en dålig dag på jobbet =)
av JimBob
#659357
Vedhuggaren skrev:Det var märkligt att Standbys prylar är kvar i en gammal polisbil.
Ja visst är det!
Särskilt när fordonskammaren debiterar myndigheterna ca 6000:- för att ta bort all polisutrustning....vilket är inskrivet i försäljningsavtalet...

Nån som inte gör sitt jobb? Kanske det?
av Vedhuggaren
#660108
Precis.
Det är ju inte särskilt bra när sådant blir kvar...Undrar vad som mer blev kvar i den bilen.

[/quote] Är denna https://www.amazon.se/dp/B0[…]

Främre bussningar bakvagn V60?

Någon som köpt satsen, och har Art.nr?

Volvo 740 fördelare

Du kan ju till och med ha kvar fördelaren ist[…]

p-sim (mini sim) surf xc40

Bump! har du funderat på tex. Vimla eller[…]