Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tobbev
Hej

Jag har RSE i min bil och det är först nu som det är läge att börja använda det på allvar (barnen har blivit tillräckligt stora).

Har lite frågor då jag inte är riktigt med på hur man skall bränna skivor som funkar. Tanken är att lägga flera filmer på samma skiva (DVD-R DL) i XViD-format så man slipper ha hela bilen full av skivor. Har testat att konvertera en av barnens filmer (Cars 2) och lade den på en DVD-R och testade i bilen. Enheten läste skivan och jag fick upp en meny där filmen listades, men jag kunde inte starta den hur jag än försökte.

Att konvertera till DVD funkar, men då går det max in två filmer på samma skiva om man vill ha något så när hyfsad kvalité.

Är det någon annan som har RSE (verkar inte vara supervanligt) och har tips om hur man skall konvertera XViD för att det skall funka (Max bitrate etc) eller vad jag kan göra för fel eftersom det inte funkar?

/Tobbe
av Droopy
Har du testat att lägga filen på ett usb minne och se om det startar då, det var så länge sedan jag själv höll på att konvetera, det jag gjort tidigare spelas iaf upp i min, från USB då. Ligger runt 2200kbps och det ger 45min/700mb.

Det fins en uppsjö av program för ändamålet idag så det är nog trial and error som gäller där.
Och då jag höll på var köpes DVD "skyddade" och jag använde då ett program som heter anydvd som körs i bakgrunden och avkodar dvd-filmen under konverteringen till valfritt format.

Idag kanske det går att kopiera en dvd rakt av, jag vet faktiskt inte. Jag kan tyvär inte ge tips på något bra program för ändamålet idag för de jag själv använde var "proffsprogram" på den tiden, och idag fins garanterat gratisversioner som gör samma sak, lika bra.
av Tobbev
USB minne funkar tyvärr inte då USB ingången i bilen inte är ansluten till systemet.

Så här står det på Volvos hemsida:

kompatibilitet media:
DVD±R, DVD±RW, DVD Audio, DVD Video (Enkelt/Dubbelt lager)
CD±R, CD±RW, VCD, SVCD, SACD, HDCD, CD Digital Audio

Kompabilitet format:
MP3 playback (ID3 TAG)
AVI eller MPEG-4 format med DivX / Xvid support (DivX 3.11, DivX4, DivX5 GMC)
AC3 och MP3 audio i DivX video både CBR och VBR
ADPCM audio, PCM audio, OGG vorbis audio, WMA
Undertexterfiler måste vara i “SMI” typ

Så, vad betyder egentligen "AVI eller MPEG-4 med DivX/Xvid support"? Kan jag konvertera till MP4 som ett alternativ till DivX, fattar ingenting....

/Tobbe
av Tobbev
Har faktiskt inte provat om det går fram med USB-Sticka, har bara provat med skiva.

Angående skärmarna bak så har jag inte sett någonstans i menyerna att man kan välja USB-Stickan som källa heller.
Nähä, nä då går det väl inte, klart. Fram kan jag göra det helt enkelt genom att välja USB och så peka ut en fil som innehåller en film.
Kollade just i bruksanvisningen. Enligt den kan du välja samma källor bak som fram, plus AV-AUX bak. Men det innebär alltså att USB finns som mediaval baktill också. I alla fall i min bil, om jag nu hade haft RSE installerat.

Ingen egen erfarenhet men en kollega har gjort det[…]

Vibration vid inbromsning

20250608_104117.jpg Jag har under en längr[…]

V90cc vibrationer

Jag har inte kört just den modellen, men gene[…]

Volvo har inga rekommendationer att inte ladda hyb[…]