- tis 03 jul 2012, 00:41
#658876
Har haft problem med partikelfiltret på min 09 V50 1.6 drivE rätt länge. I grund och botten så tror jag att problemet beror på RME inblandningen i dieseln. Men jag har fler teorier på vad som skulle kunna vara orsaken till varför det regenererar alldeles för ofta. En teori är att det inte tillsätts tillräckligt med additivvätska till filtret när det bränns ut. Det är väl antagligen rätt små mängder som tillsätts vid varje regenerering och jag misstänker ju att det är rätt skitigt och jäkligt där röret med additivvätskan kommer ut i partikelfiltret. Skulle det möjligen kunna ha sotat igen?
Om det är igensatt så borde det ju rimligtvis vara rätt mycket additivvätska kvar i tanken. Så därför skulle jag vilja kontrollera nivån i tanken för att se hur mycket det är kvar. Semin fråga är: Vart sitter tanken och går det att kontrollera nivån.
Sen så undrar jag lite vad ni tycker om att partikelfiltret regenererar för ofta redan vid 5000 mil. Kör mest långkörningar och har alltid varit noga med att låta filtret brännas ut färdigt innan jag stannar bilen. Nu har bilen gått 10000 mil och jag blir antagligen tvungen att byta filtret vid nästa service.
Men det kan ju inte vara normalt att det ska krångla så tidigt som det gjort. Det påverkar ju dessutom bränsleekonomin rätt rejält. Har diskuterat det här med verkstaden rätt länge och dom har ingen aning om vad felet kan vara. Dom har i sin tur pratat med nån på Volvo centralt som trodde att den ökade förbrukningen man ser när partikelfiltret regenererar istället var dieselvärmarens förbrukning som syntes på färddatorn (idiot).
Är lite less på att bråka om det härmed återförsäljaren, men samtidigt så upplever jag att det inte funkat som det ska redan långt innan garantin gått ut och tycker nästan att Volvo borde stå för åtminstone en del av kostnaden av partikelfilter bytet.
Om det är igensatt så borde det ju rimligtvis vara rätt mycket additivvätska kvar i tanken. Så därför skulle jag vilja kontrollera nivån i tanken för att se hur mycket det är kvar. Semin fråga är: Vart sitter tanken och går det att kontrollera nivån.
Sen så undrar jag lite vad ni tycker om att partikelfiltret regenererar för ofta redan vid 5000 mil. Kör mest långkörningar och har alltid varit noga med att låta filtret brännas ut färdigt innan jag stannar bilen. Nu har bilen gått 10000 mil och jag blir antagligen tvungen att byta filtret vid nästa service.
Men det kan ju inte vara normalt att det ska krångla så tidigt som det gjort. Det påverkar ju dessutom bränsleekonomin rätt rejält. Har diskuterat det här med verkstaden rätt länge och dom har ingen aning om vad felet kan vara. Dom har i sin tur pratat med nån på Volvo centralt som trodde att den ökade förbrukningen man ser när partikelfiltret regenererar istället var dieselvärmarens förbrukning som syntes på färddatorn (idiot).
Är lite less på att bråka om det härmed återförsäljaren, men samtidigt så upplever jag att det inte funkat som det ska redan långt innan garantin gått ut och tycker nästan att Volvo borde stå för åtminstone en del av kostnaden av partikelfilter bytet.