Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mattish
Har hämtat ut nya bilen idag och monterat in stolarna i den, men det blev inte så bra som jag väntade mig faktiskt. Hur har ni dom bakåtvända stolarna monterade för att få mest utrymme?

Idag har vi en britax (av en vändbar enklare modell) till stora grabben på 3 år och en besafe izikid X3 till 10 månaders killen i baksätet, lillen bakom föraren och den store bakom passageraren. Jag och min sambo skiljer det 25 cm på så vi måste kunna justera förarstolen för att båda ska kunna köra bilen. På Besafen finns det stödben och det gör det möjligt att slippa ha stöd mot framstolen, men problemet är att jag inte får plats riktigt. Britaxen sitter inte alls särskilt bra om man jämför med besafen men den ska vara säker den också.

I Passaten var det inte så trångt, men i den satt lillgrabben fortfarande i babyskyddet. Han börjar bli stor och otålig och trivs mkt bättre i basafen eftersom han ser ut.

Vi har inte provat att ha någon av dom fram, men är rädd för att sambon inte kommer se något alls år höger eftersom hon måste ha stolen längst fram och längst upp.
av Maccie
Vi har också en 3-åring och en 1-åring. Stora killen har en ganska stor bakvänd stol (Britax Multitech II) och lillan har en mindre bakvänd stol (Britax Hiway II).

Vi har satt lillan fram (airbag förstås nyckelavstängd) och stora killen bakom henne, så båda barnen sitter alltså till höger i bilen fram och bak. Om man är noggrann i placeringen av stolarna så kommer inte passagerarstolen fram så långt fram, däremot är lillans stol lutsd mot instrumentpanelen med lite skydd emellan mot repor. Då blir sikten åt höger, inklusive backspegeln, riktigt bra. Stora killens benutrymme bak kanske inte är gigantiskt men han verkar inte vantrivas.

Då kan jag och frun turas om att köra eller sitta vänster bak och det är inga problem att justera förarstolen.

PS. Vi har XC70 -11 men den är ju likadan inuti som din V70.
Användarvisningsbild
av Brainy
Besafe izikid X3 är ju tyvärr en av de stolarna på marknaden som tar mest utrymme.
Jag har själv den stolen till grabben och att sätta den i framsätet är nog inte att tänka på om man vill se åt höger. Jag har den höger bak, för en passagerare fram ger det tillräckligt plats.

Jag har stolen för att den är säker och för att jag har så pass stor bil att jag får plats. Barnet i denna olycka åkte i en sån. http://arbetarbladet.se/nyheter/gavle/1 ... ed-lastbil och överlevde.

Går det inte att sätta stora killen i fram då?
Vi har grabben i en Britax Multitech II i framsätet och tjejen som sitter långt fram och högt ser bättre än mig som sitter lågt och långt bak. Vi har en till på ingående med beräknad leverans i oktober och frågan är hur man ska ha det i bilen i framtiden. Blir självklart ett babyskydd först och då kommer vi att köra båda kidsen på höger sida bakom varandra. Sen vem av dom som sitter fram får framtiden visa, har ni några tips där?
av Maccie
Personligen tycker jag att det är bättre att ha minsta barnet fram, då det oftare kan behövas lite närkontakt med och koll på ett mindre barn än ett större, och ibland kör man ju ensam med båda barnen.

Tyvärr har vi märkt att ett babyskydd fram kan komma att skymma höger sidobackspegel, och det gör inte en vanlig barnstol (låter konstigt, men beror på deras form) men det stod vi bara ut med tills vi bytte när lillan var knappt ett år.
Maccie skrev:Personligen tycker jag att det är bättre att ha minsta barnet fram, då det oftare kan behövas lite närkontakt med och koll på ett mindre barn än ett större, och ibland kör man ju ensam med båda barnen.

Tyvärr har vi märkt att ett babyskydd fram kan komma att skymma höger sidobackspegel, och det gör inte en vanlig barnstol (låter konstigt, men beror på deras form) men det stod vi bara ut med tills vi bytte när lillan var knappt ett år.
Visst hade det varit bäst med lillen fram, men eftersom han har den stora stolen med mycket stöd så skymmer den allt vad sikt heter. Framförallt för sambon som är kort och sitter längst fram och längst upp.
mattish skrev: Vi har inte provat att ha någon av dom fram, men är rädd för att sambon inte kommer se något alls år höger eftersom hon måste ha stolen längst fram och längst upp.
Det låter inget bra. Kom också ihåg att A-stolpen på V70II är bred samt har en förrädisk lutning som gör att fordon från höger kan vara skymda för föraren i korsningar. Vi slutade rätt snabbt med att ha barn i framsätet.
Guligan skrev:
mattish skrev: Vi har inte provat att ha någon av dom fram, men är rädd för att sambon inte kommer se något alls år höger eftersom hon måste ha stolen längst fram och längst upp.
Det låter inget bra. Kom också ihåg att A-stolpen på V70II är bred samt har en förrädisk lutning som gör att fordon från höger kan vara skymda för föraren i korsningar. Vi slutade rätt snabbt med att ha barn i framsätet.
Nej det är inte alls bra, därför satte vi den kompakta stolen fram som inte skymmer. A-stolpen är bättre på Volvon än Passaten. I Passaten var den riktigt förrädisk! Tur att man varit två i bilen ibland för annars kunde det gått illa...
Användarvisningsbild
av Guru
mattish skrev:och det gör det möjligt att slippa ha stöd mot framstolen,
Aja, inte luta mot stolen!

Vi har båda barnen bak, framåtvänd bakom föraren (kan sitta som jag vill) och bakåtvänd bakom passageraren (lite trångt men ok). Det går inte att ha bakåtvänd bakom föraren, hamnar för nära ratt/pedaler. Har två Volvo/Britax-stolar, Mulittech heter dom väl? Innan den stora vändes framåt satt båda på högersidan men när den lilla blev såpass stor att vi började justera upp nackstöd etc. så täcktes backspegel och all trafik från höger. Hamnade några gånger i situationer där jag missat/felbedömt situationer pga skymd sikt. Inte att förakta, fullgod sikt är ett måste! Bästa skyddet är att undvika olyckan så stolarna flyttades raskt om till båda bak.

Frågan är hur det går om vi blir en till? Finns det ens en möjlighet till det i en V70II? Någon som provat? Två Volvo/Britax + babyskydd inkl. basplatta. Eller måste jag köpa buss? :cry:

Lite väl sent svar men löste du probleme[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och in[…]

DRL problem

Tack för svar då har jag en del jobb fr[…]

Det ser ut som att vad jag letar efter är ant[…]