Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lellec56
Hej
Jag skulle till att byta tändstiften på min s70 -98 idag, det var för enda det som var kvar att göra på 13600-servicen, men tji fick jag, det var endast 2 av stiften som lossnade, de andra 3 sitter som satan, vet ej hur mycket man kan ta i utan att de går sönder. Motorn var kall, stått sen i morse, hade spärrskaft och t-hylsa, gav upp när de började knaka i stiften. Någon som har tips om hur man ska få loss dom, eller ska man låta Volvo göra det?

tips mottages tacksamt!
av jbl
Sitter det så jävligt så skulle jag lämna in bilen till ett proffs.
Användarvisningsbild
av lellec56
Jag snackade med fd Volvomek, nu i kväll och han sa att det är inte ovanligt att man får ta till "stora" hävarmen, för att få loss dom. Jag är inne på samma spår som du, det är bättre att Volvo gör det, blir det skador, får dom stå för det.
Jag hade möjlighet idag, då jag hade en servicen inbokad, jag tyckte bara att det är för dyrt, med 1300:- för att kolla lite vätskor, byta stift och stämpla servicehäftet.
av S60AWD2.5T
lellec56 skrev:Jag snackade med fd Volvomek, nu i kväll och han sa att det är inte ovanligt att man får ta till "stora" hävarmen, för att få loss dom. Jag är inne på samma spår som du, det är bättre att Volvo gör det, blir det skador, får dom stå för det.
Jag hade möjlighet idag, då jag hade en servicen inbokad, jag tyckte bara att det är för dyrt, med 1300:- för att kolla lite vätskor, byta stift och stämpla servicehäftet.
Varför tror du Volvo skulle ta den smällen?
De tar allt som oftast betalt när saker strular.
av Frigge
lellec56 skrev:Jag snackade med fd Volvomek, nu i kväll och han sa att det är inte ovanligt att man får ta till "stora" hävarmen, för att få loss dom. Jag är inne på samma spår som du, det är bättre att Volvo gör det, blir det skador, får dom stå för det.

Som sagt, varför skulle dom ta den smällen ?
Är det deras fel att t-stiftet sitter fast ?
Du har ju beviserligen redan testat att ta bort det på sedvanligt sett utan att det går så med andra ord lämnar du in en defekt bil i hopp om att dom ska förstöra den så du kan gnälla som ett helvete på Auktoriserad Volvoverkstad tills dom står för det. Den typen av människor förstör för VÄLDIGT många andra.

Näe, det bästa du kan göra är att säga som det är. Det minskar risken för att något oförutsett händer som du dessutom troligtvis får stå för själv
Användarvisningsbild
av lellec56
Jag har inte som avsikt, att lämna in bilen o lossas som det regnar (vilket d gör just nu), det som jag menade i mitt inlägg (kanske lite tokig formulering) var att om tex ett eller fler tändstift går sönder, så har ju dom mer erfarenhet, bättre med verktyg mm, att åtgärda det hela. Sedan kan man ju ta den diskussionen, om det skulle vara Volvo-verkstan eller konstuktionsmiss som är orsak, för jag tycker inte att stiften, ska "nypa" fast som de gjort. Det enda som kan konstateras är att det var Volvo som bytte t-stift vid 9000-mila service och nu har bilen gått 13600 mil.

mvh
av Uninium
Skulle stiften gå av så kommer volvo debitera för den tid det kommer att ta bort dom.lite kopparpasta på gängorna innan man monterar nya är inte så dumt heller.
Men testa först med att spruta lite 5-56 tex och låt det verka en stund så kanske det hjälper..
Användarvisningsbild
av javavagen
Har du provat med varm motor?
Mina satt också stenhårt men till slut lossnade de och inget hände, varför betala volvo för något som ändå måste göras.
Går något sönder förmodar jag att du ändå får lämna in bilen.
av Addekarlsson
Kopparpasta på aluminium är inte att rekomendera, eftersom detta blir en kemisk reaktion som fräter sönder aluminium.
Köp hellre den monterinspasta som inte innehåller metaller alls, den kan man använda till allt.
Hittar man inte den, så kan man köpa aluminiumpasta, som så klart är avsedd för aluminium.

Mvh/ Adde
av kaffe_koppen
jag skulle testa o varmköra motorn o sedan skruva på dom.

Passar nog,skiljer bara lite på et (5mm)

Hej. Har sett några xc60 MY2020/MY2021 som h[…]

Ljud från koppling

Problemet är löst, körde runt helt […]

EX30, påstår dom.

Tycker den är genuint vrålsnygg. Kan va[…]