Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av mogge71
Jag undrar om det är någon som vet hur det ligger till om man tar lite blyersättning i bensintanken på en bil som har katalysator,har hört att man kan ta en liten mängd så det smörjer,för i dagens bensin finns ju inte mycket smörjmedel kvar,jag har även hört att lite 2 taktsolja skall vara bra!! Någon som har kunskap om detta??
av Addekarlsson
Blyersättning och du förstör katten ganska snart. Men jag förstår inte vad det är du ska smörja? Har bilen katalysator, så är motorn anpassad för det oxå.
Det är gamla B20 och liknande som gärna vill ha lite smörjning.
Men ja, man kan använda 2-taktsolja. Nu minns jag inte vilken mängd man ska ha, men det är inte mycket till en full tank.

Mvh/ Adde
av mogge71
Okej tackar för informationen.läste någon stans att om man skulle använda 2 takts olja skulle det endast vara 0,2%
av Addekarlsson
Låter bekant med 0.2% ja. Det har jag oxå för mig jag hört/läst om.

Men detta ska man göra nångång ibland bara, för att smörja spridare och liknande. Alltså inget man ska göra konstant. För som sagt, bilar med katt är anpassade för att köras utan såna där tillsatser.

Mvh/ Adde

Kolla på- Kul på Hjul -på YT,dom[…]

Varför inte bara köpa en läsare?

Bensinpriser v2

Iran har tydligen attackerat och satt eld på[…]

Dags för mig att byta belägg fram, har[…]