Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jonasuppling
Här är en till med samma problem. Köpte den 29 maj och då gick den bra tills en vecka efteråt då den börja rycka då o då. Idag rycker den hela tiden. Oftast när den är kall och jag ligger runt 70-90km/h. Volvo sa bara att dom hitta ingen felkod. Jag får väl ligga på!
Ingen som har fått sin drive fixad än?
Användarvisningsbild
av DrMumin
Ett långskott på detta problem som drabbar en del av er testa att slå i en liter "lysfotogen" altså lampolja
i tanken
den är väldigt fet och smörjer systemet bättre än sen svenska "skit"fina miljödieseln
går den bra av detta så har vi nog funnit felkällan min röck och juffa lite när jag köpt den men slutade helt efter en kur av detta

ps ja jag vet att det står i instruktionsboken att man inte får men när volvo/peugeot inte fixar felen får man lösa dom själv
vore kul att se om det hjälper fler
Användarvisningsbild
av DrMumin
Ja en liter räckte för mig
Kostar typ 25 spänn på jula kanske upp till 40 på mackarna e ju värt att prova
av mati
jonasuppling skrev:Här är en till med samma problem. Köpte den 29 maj och då gick den bra tills en vecka efteråt då den börja rycka då o då. Idag rycker den hela tiden. Oftast när den är kall och jag ligger runt 70-90km/h. Volvo sa bara att dom hitta ingen felkod. Jag får väl ligga på!
Ingen som har fått sin drive fixad än?
Köpte du en ny eller är du en av dom otursamma som köpte en begagnad DRIVe som rycker?
av Xavante
Xavante skrev:Kör en V70 1,6D DRIVe M11 och har under några månader "inbillat" mig ryckningar. Särskillt när man endast ger lite mer gas. Då tappar den lixom drivet. Jag trodde att det berodde på att den endast har 4 ventiler (?) och därmed inte samma tryck?

Som ni märker är jag ingen motormänniska..
Liten statusuppdatering.
Pratade med en motorkunnig kompis som bollade in mina frågor till en verkstad. De felsökte och mycket riktigt fanns det en felkod för EGR-ventilen. Den är nu bytt och jag har kört ca. 150 mil i en helt ny bil känns det som. Så himla mjuk och fint går den. Hade endast reagerat på rtckningar i lätta motlut med konstant fart men nu märker jag även skillnad på plan väg.

Är förståss väldigt nöjd med att ha hittat detta 3 mån innan garantin går ut....
Användarvisningsbild
av Guru
Hade också felkod på EGR. Den nollades men rycken var kvar/kom tillbaka dagen efter. Troligtvis är felkoden också tillbaka. Segt att det är är semestertider så att man får vänta till efter sommaren för att verifiera/byta EGR (om det nu är den).
av Thella
Sällar mig till skaran då. Har en DrivE my11 som la av för ett par veckor sedan. "Försämrad motorprestanda" kom upp i displayen och jag fick bogseras därifrån. Det här hände en dag före att nybilsgarantin gick ut. Bilia bytte bränslefilter och fick sedan inga felkoder, sedan dess har jag rullat 200 mil.

Jag har dock hela tiden som jag ägt bilen (4 mån) tänkt på att den emellanåt går lite halvryckigt. Framförallt på låga varv. Även vibrationer förekommer, tex när man kör på 4:an i 70. Det här är dock på den nivån att sambon inte ens märker av problemen. Jag märker dom dock och efter att ha hittat den här tråden blir man ju inte mindre övertygad. Jag undrar om det här med att bilen stannade helt har att göra med ojämn gång? Känns ju inte jättestabilt att ge sig ut på långresa nu. Sjukt att man ska behöva känna så eftersom man skaffat en Volvo just för driftsäkerheten!
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 30
Motorn tappar kraft och dör.

Ok tack för hjälpen så här l&[…]

Felkod B5

Jag har inte läst eller hört om nå[…]

Luftkudde domkraft