Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av maxibaxi
Hej,

Är det bara jag som tycker att ratten sitter för nära föraren? Jag försöker att trycka in den så mycket det går men även då kan jag inte ha armarna utsträckta när jag kör. Avståndet mellan själva ratten och instrumentbrädan är för stor känns det som och man vill trycka in den närmare brädan.

Är det någon som vet om man kan justera ratten ytterligare på längden förutom det som kan göras med det vanliga reglaget som sitter under?

Tacksam för alla förslag,
Max
Användarvisningsbild
av Guru
maxibaxi skrev:Jag försöker att trycka in den så mycket det går men även då kan jag inte ha armarna utsträckta när jag kör.
Varför vill man ha utsträckta armar när man kör? Borde blir svårt att styra då...
av maxibaxi
PalmE skrev:Justera bak stolen?
Jag visste att det skulle vara första förslaget. Att justera bak stolen ändrar komforten på andra moment som pedaler, växelspaken och knappar på panelen så det är tyvärr inget alternativ. Har redan provat.
av maxibaxi
Guru skrev:
maxibaxi skrev:Jag försöker att trycka in den så mycket det går men även då kan jag inte ha armarna utsträckta när jag kör.
Varför vill man ha utsträckta armar när man kör? Borde blir svårt att styra då...
Armarna är väl inte 100% utsträckta till 180 grader men säg kanske att jag är van att ha dem runt 170-160 grader och nu måste jag ha dem runt 140 grader vilket märks när man kör länge. Hade man kunnat skjuta fram ratten ytterligare ett par centimeter så skulle jag hamna på mina vabliga 170-160 grader som jag är så bekväm med. Håller dock med att helt utsträckta armar hade varit obekvämt och även se komiskt ut))
av maxibaxi
Så tillbaks till min fråga ..... finns det något sätt att skjuta fram ratten ytterligare förutom det som erbjuds via standardreglaget? Kanske något som kan göras på verkstad?
Användarvisningsbild
av Guru
maxibaxi skrev:Så tillbaks till min fråga ..... finns det något sätt att skjuta fram ratten ytterligare förutom det som erbjuds via standardreglaget? Kanske något som kan göras på verkstad?
Nej.
Användarvisningsbild
av apersson850
Prova åtminstone standardpositionen, alltså en sittställning där du, om du sträcker ut armen helt, med axeln kvar i ryggstödet, kan lägga handleden på rattkransen ovanpå ratten.
Den fungerar för de flesta och har fördelen att det går bra att styra om du skulle behöva veva runt lite i nån krissituation.

Den första var 350nm den nya skil är ju […]

Köpråd

Undvik D4204T5-motorn, den kan orsaka huvudvä[…]

Service och byte av vindruta i torsdags. 12k mil s[…]

Tack, ska byta den samt bränslefiltret, har h[…]