- mån 02 jul 2012, 03:34
#658580
MattiasD skrev:Jag är tveksam att dieselbilarna är billigare utslaget per mil:Svaret är väl att förbrukningen för D2 är rimlig men inte för D3 och D4, och D2 är ju klart slö jämfört med de tre andra...
Antaganden:
Bränslepriserna ligger fast under 3 år.
Värdeminskningen är 50% för båda biltyperna.
Service kostanden är lika.
Skattefri.
Pristiläggen jämfört T4F:
D2: +26100 kr
D3: +45100 kr
D4: +53100 kr
Anta att på 3 år halveras bilarnas värde, alltså är ska halva pristilläget köras in:
Pristiläggen jämfört T4F:
D2: +13050 kr
D3: +22550 kr
D4: +26550 kr
Per mil som måste köras vid 7500 mil (2500 mil/år):
D2: 1,74 kr/mil
D3: 3,0067 kr/mil
D4: 3,54 kr/mil
Anta att T4F drar 1/lmil. Det betyder att bränslekostnaden blir 9.54 kr/mil. För att kostnaden på mil ska köras in måste dieselbilarna köras på
D2: 9,54-1,74
D3: 9,54-1,74
D4: 9,54-3,54
Dividerat med dagens dieselpris (13,94) medför detta att bilarna måste dra:
D2: 0,55954089 l/mil
D3: 0,468675275 l/mil
D4: 0,430416069 l/mil
Är ovan förbrukning realistisk? Nej, och det gör att etanolbilen är billigare. Det här kalkylen visar vad dieselbilan ska dra för att gå plus/minus noll under 2500 mil/år och med dagens bränslepriser. Man behöver alltså köra mer än 2500 mil/år för att kunna räkna hem saken ekonomiskt. Troligen är det bara D2 som kanske kan bli "lönsam" om man kör betydligt mer än 2500 mil/år.
XC60 T8 MY24 Late, XC40 Ult Twin MY24