Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
MattiasD skrev:Jag är tveksam att dieselbilarna är billigare utslaget per mil:

Antaganden:

Bränslepriserna ligger fast under 3 år.
Värdeminskningen är 50% för båda biltyperna.
Service kostanden är lika.
Skattefri.

Pristiläggen jämfört T4F:
D2: +26100 kr
D3: +45100 kr
D4: +53100 kr

Anta att på 3 år halveras bilarnas värde, alltså är ska halva pristilläget köras in:

Pristiläggen jämfört T4F:
D2: +13050 kr
D3: +22550 kr
D4: +26550 kr

Per mil som måste köras vid 7500 mil (2500 mil/år):

D2: 1,74 kr/mil
D3: 3,0067 kr/mil
D4: 3,54 kr/mil

Anta att T4F drar 1/lmil. Det betyder att bränslekostnaden blir 9.54 kr/mil. För att kostnaden på mil ska köras in måste dieselbilarna köras på
D2: 9,54-1,74
D3: 9,54-1,74
D4: 9,54-3,54

Dividerat med dagens dieselpris (13,94) medför detta att bilarna måste dra:

D2: 0,55954089 l/mil
D3: 0,468675275 l/mil
D4: 0,430416069 l/mil

Är ovan förbrukning realistisk? Nej, och det gör att etanolbilen är billigare. Det här kalkylen visar vad dieselbilan ska dra för att gå plus/minus noll under 2500 mil/år och med dagens bränslepriser. Man behöver alltså köra mer än 2500 mil/år för att kunna räkna hem saken ekonomiskt. Troligen är det bara D2 som kanske kan bli "lönsam" om man kör betydligt mer än 2500 mil/år.
Svaret är väl att förbrukningen för D2 är rimlig men inte för D3 och D4, och D2 är ju klart slö jämfört med de tre andra...
Mabuse skrev:
hhedstrom2369 skrev:
andreas_lofgren skrev:Gasbil kör man som leasingbil, inte privat.
Gasbil kör man inte för att spara pengar utan för att spara miljön... :mrgreen:
I alla fall så länge som man hittar ställen som verkligen säljer riktig biogas, och inte fossilt metan.
Skånetrafiken http://www.trivector.se/fileadmin/uploa ... giltig.pdf talar om en fossil mix på ca 50%.

Därför rekommenderar jag T4F. En snål motor i förhållande till max-effekt som dessutom kan köras på etanol.
Bäst (och billigast) är självklart att tanka ren biogas...
av MattiasD
perhall skrev:Svaret är väl att förbrukningen för D2 är rimlig men inte för D3 och D4, och D2 är ju klart slö jämfört med de tre andra...
Frågan är om D2 drar 0.55 l/mil vid samma typ av körning då T4F drar 1 l/mil? (ink bränslevärmare och regenerering av partikelfilter). Jag är aningens tveksam. Men även om D2 drar 0.55 l/mil tar det alltså 2500 mil/år under 3 år innan bilen går plus minus noll med de antaganden jag gjort. Även om bilen skulle bli lönsam för första ägaren som kör mer än 2500 mil/år, så borde andrahandsmarknaden värdera bilen lägre (procentuellt sätt)än T4F då den stora massan kör 1500 mil/år. I kombination med höjda dieselbränslepriser tar den ännu fler mil innan D2 blir "lönsam".

Kort och gott, jag ville bara visa att det inte är självklart att en dieselbil är billigast. Tvärtom.
av perhall
MattiasD skrev:
perhall skrev:Svaret är väl att förbrukningen för D2 är rimlig men inte för D3 och D4, och D2 är ju klart slö jämfört med de tre andra...
Frågan är om D2 drar 0.55 l/mil vid samma typ av körning då T4F drar 1 l/mil? (ink bränslevärmare och regenerering av partikelfilter). Jag är aningens tveksam. Men även om D2 drar 0.55 l/mil tar det alltså 2500 mil/år under 3 år innan bilen går plus minus noll med de antaganden jag gjort. Även om bilen skulle bli lönsam för första ägaren som kör mer än 2500 mil/år, så borde andrahandsmarknaden värdera bilen lägre (procentuellt sätt)än T4F då den stora massan kör 1500 mil/år. I kombination med höjda dieselbränslepriser tar den ännu fler mil innan D2 blir "lönsam".

Kort och gott, jag ville bara visa att det inte är självklart att en dieselbil är billigast. Tvärtom.
Jag kan tänka mig att den ligger kring 0,55 då. Men det är ju en slöare och bullrigare motor! 7,0 EU-mix för T4F + 30-35% för etanol blir närmare 1l/mil medan D2 ligger på 4,5 - även om cykeln gynnar diesel och det beaktas så blir det nog dött lopp. Servicekostnader lika, D2 har väl 2000 mil... /PH
av jpennerb
Tycker det bara är att stryka D2 som ett alternativ i en V70. Ska man jämföra så blir det T4F mot D3 som är motorer som gör V70n mer rättvis och där skiljer det inte lika mycket i prestanda. Men +45000kr för den är HELT sjukt!
av Gourmand
Det finns väl inte en människa som på fullt allvar tror att dessa bränsleslukande dinoussarier som etanolbilarna utgör har någon framtid, mer än högsta marginellt. Inte ens i Sverige !
"Bättre en sparad liter, än en ersatt", som Lasse Swärd på DN så klokt skrev. För övrigt så försvinner befrielsen från trängselskatter (biltullar) i Stockholm för alla s.k miljöbilar. Även hybridbilar o.d.
D2 är en bra motor, som de flesta är nöjda med och som räcker väl för de flestas behov. Det enklaste är väl att trådskaparen bildar sig en egen uppfattning genom en provkörning och framförallt enklare än att lura på vederbörande en spritbil som sannolikt är mer eller mindre osäljbar om några år.
av MattiasD
Att byta ett fossilbränsle (bensin) mot ett skitigare - diesel - är det dummaste som hänt i svensk miljöpolitik. Men sanningen har hunnit i kapp dieselbilarna och biltypen går en osäker framtid till mötes. Samtliga motoralternativ (diesel) tappar sin miljöbilklassning nästa år. Enbart biogas och etanolmotorerna i V70 miljöklassas. Det är bra. Samtidigt höjs dieselbränsleskatten nästa år. I Stockholm diskuteras att förbjuda dieselbilar. Vilket redan hänt i Oslo. Vi ska inte ha bilar som spyr ut avgaser som har samma farlighet som asbest. 67% av nybilsförsäljningen är dieselbilar. Men vem ska köpa dessa när de kommer ut på andrahandsmarknaden? Vem vill ha bilarna? Tyvärr har motorjournalister lobbat hårt för dieselbilar vilket inneburit att svenska folket lurats på dieselbilen med argument som inte hållet. Lasse Swärd på DN är en av dessa motorjournalister och citatet från honom ger ingen vidare utryck för intelligens.
Senast redigerad av 1 MattiasD, redigerad totalt 0 gånger.
av perhall
jpennerb skrev:Tycker det bara är att stryka D2 som ett alternativ i en V70. Ska man jämföra så blir det T4F mot D3 som är motorer som gör V70n mer rättvis och där skiljer det inte lika mycket i prestanda. Men +45000kr för den är HELT sjukt!
Ja, särskilt som påslaget på V40 är 0 kr och det gäller flera andra marknader för V70 också! Mellan T4 och D4 skiljer det inte mindre än 630000 mot ungefär samma pris på exportmarknaderna.../PH
av perhall
Gourmand skrev:Det finns väl inte en människa som på fullt allvar tror att dessa bränsleslukande dinoussarier som etanolbilarna utgör har någon framtid, mer än högsta marginellt. Inte ens i Sverige !
"Bättre en sparad liter, än en ersatt", som Lasse Swärd på DN så klokt skrev. För övrigt så försvinner befrielsen från trängselskatter (biltullar) i Stockholm för alla s.k miljöbilar. Även hybridbilar o.d.
D2 är en bra motor, som de flesta är nöjda med och som räcker väl för de flestas behov. Det enklaste är väl att trådskaparen bildar sig en egen uppfattning genom en provkörning och framförallt enklare än att lura på vederbörande en spritbil som sannolikt är mer eller mindre osäljbar om några år.
När det gäller etanol och i viss mån biogas är det väl så att de första literna (spannmålsöverskott, typ) innebär mycket mindre miljöpåverkan än de sista (importerad etanol som åkt fartyg från Sydamerika) - med den högst begränsade försäljning av etanolbilar som sker idag borde det vara bra etanol... sen är ju inte T4F nån bränsleslukare även om den tyvärr saknar de senaste uppdateringarna (s/s mm) som T4 har. Återigen är jag fascinerad av hur MattiasD kan ha mindre än 10% lägre förbrukning på V60 T4 mot V70 2,5FT... /PH
av Mwi
perhall skrev:Ja, särskilt som påslaget på V40 är 0 kr och det gäller flera andra marknader för V70 också! Mellan T4 och D4 skiljer det inte mindre än 630000 mot ungefär samma pris på exportmarknaderna.../PH
T4:an och D4 är väl mest lika nu när Volvo börjar krångla till benämningarna. D3 2013 136 hp mot 2012 D3 163 hp som blivit D4 som 2013 riktigt rörigt. Men att få folk att betala över 60,000 extra för åka "snål" diesel är imponerande gjort av Volvo.

Lite väl sent svar men löste du probleme[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och in[…]

DRL problem

Tack för svar då har jag en del jobb fr[…]

Det ser ut som att vad jag letar efter är ant[…]