Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av BlackXS
Det är så att jag från både mekonomen och sbp fått veta nyligen att det läcker växellåds-olja någonstans men inte exakt var.

Jag ställde upp bilen på pallbockar och försökte undersöka det själv. När jag gjorde rent runt dammasken som sitter på drivaxeln på vänster sida så kunde jag se att det inom några sekunder började droppa ut olja från den, typ som om det är ett hål i dammasken.

1. Men min stora fråga är då, innehåller dammasken någon olja och är dammasken i sej en tätnings-del för att olja inte ska läcka ut?

2. Eller är det en packning som sitter längre in som läcker och fyller ut dammasken vilket i sin tur börjar läcka?

Tog en bild över det hela och jag som inte har någon mekaniker vana (bara bytt bromssystem bak på bilen förr) såg ju att drivaxeln och dammasken sitter fast med 3 skruvar? (se bilden) om jag släpper på dessa tre skruvar för att avlägsna dammasken går det då att dra drivaxeln rätt ut? eller sitter den i sig på något speciellt vis fast inne i lådan?

Volvo V40 1.8s årsmodell 1999 Fas1 Mätarställning: 391961
Chassinr: YV1VW1223XF343164

Bild
av klacken
Det är endast dammasken som fungerar som tätning till växellådan.När du skruvat bort dom 3 skruvarna så är det bara att dra ut drivaxeln,ta loss knuten och byta dammask.Eftersom du har ett stort hål så är risken stor att lådan går tom så byt snarast möjligt.
Användarvisningsbild
av BlackXS
Köpte en fyrkants hylsa där pinnen var fyrkant men när jag skulle använda den upptäckte jag till min stora förvåning att avtappningsskruven är av 8mm medans påfyllningsskruven verkar vara av 10-13mm så den kunde jag inte öppna.

Tramsigt att det verkar vara två olika storlekar, de kunde ju gjort två likadana så vore det ju lättare.

Vet nu inte var jag kan köpa dessa lösa för spärrskaft, mekonomen hade ju bara 8mm.... suck
Halvljus

Behöver inte vara en som är svagare... k[…]

Välkommen ut i trafiken

IMG_3650.jpeg

Är det någon skillnad med grillen mot v[…]

1975-1984 Volvo 242 244 245 DL Det var ju det ja[…]