Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ulf_gbg
Hej,
Har precis fått Sensus 3.0 installerat i min S60 T3 2011 och har hunnit testa den nya tripstatistikfunktionen lite grand. Jag har klagat i ett par tidigare trådar på den höga bränsleförbrukningen i min bil och tänkte nu göra lite seriösa tester under sommaren där jag mäter förbrukningen vid olika körscenarion. Om siffrorna fortfarande ligger 30% över specen så kommer jag kräva att verkstan tar in bilen för analys i motorrigg. Bilen har nu rullat 2100 mil och snittet ligger på 8,6 l per 100 km, vilket är för mycket med den körstilen jag har!

Så till min fråga:
Kan någon som ge rekommendationer på bra körjournal-app till iPhone som kan användas för att följa upp bränsleförbrukning på ett enkelt sätt. Efter varje avslutad körcykel vill jag kunna mata in förbrukningssiffrorna från Sensus inklusive sträcka, tid och snitthastighet. Bra om man kan kategorisera körningen i stad, landsväg och blandat.

Jag vill även ha möjlighet att lägga in tankningar så får man en indikation på hur exakt färddatorn är.

Finns det någon app som gör allt detta elegant?

Hälsningar,
Ulf
av MattiasD
Dum fråga, men kan du koppla upp dig mot bilen och få in kördatat i telefonen?

Annars vill jag slå ett slag för OBD2 adapter och lägga in lämlig App i mobilen. Då kan du för nogran statistik på din körning.

8.6 l/mil på BF95 låter mycket. Min senaste tank landade på 0.93 l/mil på E85, vilket motsvarar 0.65 l/mil bensin. Men då har jag snålkört :)
Användarvisningsbild
av Brainy
MattiasD: Inte menar du väl att bilen drar 43% mer med etanol än med bensin?

Max 30% ökning är väl vad man brukar prata om? Det ger 0,715 l/mil med BF95 om det drar 0,93 med etanol.
av MattiasD
Brainy skrev:MattiasD: Inte menar du väl att bilen drar 43% mer med etanol än med bensin?

Max 30% ökning är väl vad man brukar prata om? Det ger 0,715 l/mil med BF95 om det drar 0,93 med etanol.
Nu måste vi hålla tungan rätt i mun...

Det jag har gjort är att mäta förbrukningen, mäta etanolhalten i bränslet, sedan räknat ut energiförbrukningen. Den energiförbrukningen har jag sedan räknat om till bensin (inte BF95). Med all säkerhet hade bilen inte dragit 0.65 l/mil bensin med exakt samma körstil som när bilen drog 0.93 l/mil E85. Detta eftersom verkningsgraden ökar med E85.

Det jag redovisar är alltså en omräkning av energiförbrukningen, alltså ingen verklig förbrukning av volymenheter bensin. Jag har aldrig kört min bil på bensin så jag vet inte vad förbrukningen skulle bli där. Men det är möjligt att förbrukningen av BF95 i det angivna fallen skulle ha blivit 0.715 l/mil.
Användarvisningsbild
av ulf_gbg
MattiasD skrev:Dum fråga, men kan du koppla upp dig mot bilen och få in kördatat i telefonen?

Annars vill jag slå ett slag för OBD2 adapter och lägga in lämlig App i mobilen. Då kan du för nogran statistik på din körning.
Min tanke var att hitta en app där jag matar in värdena från Sensus direkt efter avslutad körning. Jag har systemet inställt så att den nollar tripdatan i början på varje ny körcykel.

Jag har funderat på att införskaffa en trådlös OBD-adapter med passande iPhone-app, men har inte hittat någon firma i Sverige som säljer adaptern. Den lösning jag har spetsat in mig på är en Kiwi Wifi-adapter som körs tillsammans med appen REV på iPhone. Om någon vet var jag kan få tag på Kiwi Wifi i Sverige så hojta gärna till!

Men tills jag går tillgång till dylik utrustning tänkte jag använda tripstatistikfunktionen i Sensus 3.0 för att samla lite "hard fact" att ta upp med Volvo.
av moffe
Aah... I see. Hmm... man kan får datat från sensus som en xml fil.
Det kanske går att importera den till något program.

Men jag fyller manuellt i varje tankning, då kan man kolla om det stämmer överens med var bilen visar.
av Soft
Volvos egen iPhone app!!
Der får du vel det du trenger?
Denne snakker jo med sensus i din bil.
PS du trenger Volvo On Call for dette.
Användarvisningsbild
av ulf_gbg
Tyvärr har jag inte VOC.., :-(
Kopplingspedal knarrar

Ja, smörjt lite gjorde jag när det b&oum[…]

Classic som Volvo erbjuder för 2995:- &aum[…]

Tyvärr hittar jag ingen svensk sida som s&aum[…]