Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Är det nån som överhuvudtaget kört en MY13 på vinterväglag än eller är det mest en massa tyckanden här? B20 har ju testat start på grus verkar det som, men det är ändå inte riktigt samma sak som att köra på vinterväglag.
Enzo skrev:Är det nån som överhuvudtaget kört en MY13 på vinterväglag än eller är det mest en massa tyckanden här? B20 har ju testat start på grus verkar det som, men det är ändå inte riktigt samma sak som att köra på vinterväglag.
Nej inte ännu, men igår fick jag hem mina beställda vinterhjul så nu är det inte långt kvar till snön. :D
Annars regnar det så kraftigt idag att man skulle kunna simulera vinterväglag om man hittade en stor gräsmatta! :wink:
Jag var tvungen att testa detta med min XC60 (Gen 4) så jag körde bort till grustaget idag då jag misslyckats göra fyra spår heamma på vår packade grusväg. Nu har ju jag tyvärr automat så jag kan inte dumpa kopplingen så jag lyckades endast göra supersmå högar bakom bakhjulen(!) när jag stämplade på gasen. Det driver direkt på alla fyra utan något som helst märkbart spinn på något hjul, inte mer dramatiskt än på asfalt med andra ord... Jättetråkigt, men praktiskt ;-)

Jag provade även i en uppförsbacke med packat grus. Det enda man såg var ett snyggt mönster efter Pirelli P-Zero Rosso....

/Martin
Jag vet att min V60 T6 Polestar har "rätt" Haldex också för den driver direkt på bakhjulen. Ibland väldigt mycket med tanke på att man kan ställa upp den i kurvor bara det är lite fuktigt på vägen (DSTC Sport + sportläge på lådan)! :oops: :lol: Självklart är det testat på en bana och ingen annanstans.
Enzo skrev:Är det nån som överhuvudtaget kört en MY13 på vinterväglag än eller är det mest en massa tyckanden här? B20 har ju testat start på grus verkar det som, men det är ändå inte riktigt samma sak som att köra på vinterväglag.
Hur skulle det ha gått till ? Jag har ju precis hämtat ut en av de allra första Gen 5 som överhuvudtaget leverats och här är det 25 grader varmt.

Jag har provat på grus, i sand och på vått gräs som ju är duktigt halt. I vanliga fall ser man ju fram mot vinterväglaget med AWD och kunna susa upp för backarna men nu känns det mera oroligt om det kommer funka till vintern.

Men volvos egna testförare har ju gjort det i vintras, annars hade man väl inte redan haft olika mjukvaror framme redan nu. Men de får väl inte berätta om hur de det varit i ett publikt forum antar jag.

Men en del husvagnsdragare borde väl fått sina MY13 nu och hunnit slira runt på de regnsura campingplatserna redan och skulle kunna rapportera av.
Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.
MartinS skrev:Jag var tvungen att testa detta med min XC60 (Gen 4) ..... Det driver direkt på alla fyra utan något som helst märkbart spinn på något hjul, inte mer dramatiskt än på asfalt med andra ord... Jättetråkigt, men praktiskt ;-)
Det är ju precis det man är van vid, DSTCn behöver ju aldirg gå in i sådana lägen. På min hinner DSTCn bromsa framhjulen ett tag för att minska hjulspinnet innan bak kopplas in.
När får Passat Haldex 5? Troligen fler nytillkomna AWD-ägare där men ändå... ju fler som får det och ju sämre det funkar desto mer press på Haldex, detta landmärke för bra AWD, att komma med åtgärdspaket.../PH
B20, du har inte provat att prata direkt med Haldex? De är bara underleverantörer, men bara de kan svara på varför de backat teknologiskt med Gen 5.
StringerBell skrev:B20, du har inte provat att prata direkt med Haldex? De är bara underleverantörer, men bara de kan svara på varför de backat teknologiskt med Gen 5.
Det är ju naturligtvis efterfrågan som styr.

- Gör lösningen billigare så får ni sälja fler....

/Martin
VolvoB20 skrev:
Hur skulle det ha gått till ? Jag har ju precis hämtat ut en av de allra första Gen 5 som överhuvudtaget leverats och här är det 25 grader varmt.

Jag har provat på grus, i sand och på vått gräs som ju är duktigt halt. I vanliga fall ser man ju fram mot vinterväglaget med AWD och kunna susa upp för backarna men nu känns det mera oroligt om det kommer funka till vintern.

Men volvos egna testförare har ju gjort det i vintras, annars hade man väl inte redan haft olika mjukvaror framme redan nu. Men de får väl inte berätta om hur de det varit i ett publikt forum antar jag.

Men en del husvagnsdragare borde väl fått sina MY13 nu och hunnit slira runt på de regnsura campingplatserna redan och skulle kunna rapportera av.
Tja, jag menar att om det nu är den katastrof som du ju mer eller mindre målar upp, så borde väl fler ha rapporterat det, men jag har inte läst nånting nånstans, så man undrar ju ändå om det inte är nån form av fel på din bil om nu framhjulen hinner gräva ned sig som du säger.
  • 1
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 130

Går startspärren i så kommer den […]

Tror nog att det var cordsläpp på n&a[…]

Jag måste nog säga att jag inte rikti[…]

@fjohan82 , Tjo Har du art.nr till skruvar och p[…]