Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Freddyboy
Hej!
Köpte mig förra veckan en V70 Classic -00, allt fungerade jättebra vid provkörning.
Nån dag senare när jag skulle till jobbet och bilen hade stått över natten skulle jag lägga i backen (1:an låg i) men det gick inte, ingen växel gick att få i heller för den delen. Jag fick "slå i" 1:ans växel igen och köra fram några centimeter, då gick det jättefint att få i backen och alla andra växlar.
Nu är det såhär varenda gång, upplever det som svårare att få i växlarna ju längre bilen stått men det börjar kärva redan efter några minuter.

Kan det vara för lite växellådsolja (som farsan trodde) eller är det något annat?
MVH!
Användarvisningsbild
av Hasse53
Om problemet bara uppstår när bilen står stilla beror det troligtvis på att kopplingen drar, dvs inte kopplar ur helt. Vanlig orsak till detta är att motor eller växellådsolja läckt ut och förstört kopplingen(lamellerna). Kolla under bilen i delningen mellan motor och växellåda om det droppar olja. Att reparera detta fel kostar drygt 10000 Kr. Om möjligt begär att säljaren åtgärdar.
Tills detta fel blir reparerat, lägg i backen innan du stoppar, slå inte i växel, utan stoppa motorn istället(annars går växellådan sönder).
av SubMarine
Jag har för mig att lösningen på detta problem är att man smörjer in den ingående axeln till växellådan. Dock är det låda ner som gäller för att genomföra den operationen.

ingen expert, men sitter det inte elekroniska […]

Ökendålig funktion. På min BMW ka[…]

Hög tomgång

2-3-2 tyder ofta på tjyvluft 2-3-2 = Lam[…]

Ser ut som att du har gjort helt rätt. Tvivla[…]