Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

började krångla häromdagen då jag märkte att vid läge två på tändningen så lyste bara olje-lampan, och inga andra som det brukar göra. körde ca 5km sen märkte jag att strömen var slut i batteriet. har mätt på batteriet vid tomgång och den har då 11.95 volt, har bytt laddningsreglator och även bytt remmen och spänt upp den.
någon som har nån ide vad det kan vara?? med tanke på att inga lampor lyser i panelen heller....
kan påpeka att generatorn är orginal och det finns fyra utgångar, två går till plus på batteriet och en leder iväg in i bilen antar att den går till laddningslampan och ett uttag är inte inkopplat och där står det +D. finns alltså ingen W utgång:S
snälla hjälp! behöver få ihop den så fort som möjligt :)
Om inga lampor lyser (förutom oljelampan då vilket är mysko) så skulle jag först och främst kolla så att du inte har nån säkring som farit som matar instrumentet. Fungerar Bränsle och tempmätare?

Generatorn kräver en fungerande laddlampa för att fungera, via den förmagnetiseras generatorn så den kan börja ladda på en gång, fungerar inte laddlampan så kan laddningne hoppa igång på en del generatorer, men då brukar man behöva varva upp motorn rätt så ordentligt.

Vad heter den anslutning som kabeln som går in i bilen sitter på? D+ är nämligne just laddlampans anslutning.
jag har kollat alla säkringar, ja både bränsle och tempmätare fungerar. kan ju tillägga att den är ombyggd till diesel så kanske kan vara nån kabel bakom mätarhuset som lossnat??

Jag vet att D+ ska gå till mätar huset, därför tycker jag det är konstigt att ingen kabel går till den :S , den som går till mätarhuset sitter precis brevid dom två somk går till batteriets plus pol. finns ju även ingen jord anslutnig

tack för ideerna :) kn detta hjälpa till? :)
viktorlindh skrev:jag testade precis att koppla den kabeln som går in till bilen till den tomma kontakten på generatorn istället och då lyser laddningslampan konstant hela tiden även med tändning avstängd. mvh
Om du tar den kabeln som går till laddningslampan och kopplar den direkt mot jord, så ska lampan lysa med tändningen på (läge två). Om lampan inte lyser i läge två, när kabeln sitter i D+, är kolen slut (eventuellt jordfel mellan generator och motor). Om lampan lyser när kabeln sitter i D+ med tändningen av är någon av dioderna i diod plattan trasig. Detta gäller dom flesta typer av generatorer. Om en diod är trasig kan generatorn ladda ändå, men strömmen går ur batteriet när motorn står stilla. Hoppas detta kan hjälpa dig

Mvh
Lennart
jag löste felet, felet var att kabelskon till kablarna som gick från generatorn till pluspolen på batteriet glappade i kabeln.
så nu lyser alla lampor vid läge 2 och laddar 14,75 volt vid tomgång :) tack alla!

Jag har ingen erfarenhet av att använda bilas[…]

Byta den stora är görbart om man inte ha[…]

Ladd problem Volvo 760

Normalt laddningsspänning på tomgå[…]

Motor lampan tänds volvo V70 2006

Hej har problem som jag inte förstår B[…]