Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Baze88
Tja! jag fick felkod på min Elm327 på lambdasonderna, så ja bytte ut dom mot "universala" och släckte felkoderna samt motor/lambdalampan.

Efter det så tändes lampan igen men jag får inga felkoder och bilen "bluddrade" till lite huggande körde lite o sen kolla felkod igen men ingen felkod finns på elm327 men lampan lyser!??! Bilen är en Volvo V40 2.0t
Användarvisningsbild
av MechaniX
In på verkstad och låt dom läsa ur felkoder med en "riktig" läsare.. du får bara ut vissa motorkoder med en ELM327.
Användarvisningsbild
av Baze88
MechaniX skrev:In på verkstad och låt dom läsa ur felkoder med en "riktig" läsare.. du får bara ut vissa motorkoder med en ELM327.

Jag var där och dom fick samma felkoder på lambdasonderna, (kändes onödigt o åka dit) sen fick jag reda på att man inte kan köra med Universala sonder utan dom riktiga diagnossonden och regulatorsonden eller va den hette. Bilia skulle ha 6677 kr för o fixa detta. Medans autoexperten säljer dom separat för 1500kr samt 1900kr. då min syster jobbar där får ja ca 33% rabatt. så väljer man ju hellre o betala lite o fixa själv.
Användarvisningsbild
av Baze88
Jag har bytt själv och naturligtvis blev det flong nya volvo lambdor. bilen startar men dör efter en kort stund inga felkoder visas. Vad kan det vara nu? måste ha bilen rullandes på fredag då jag och min familj ska på semester! :(
av rudarmy
kolla efter läkage mellan luftburken och turbon,tändspolar hela och ordentligt fastsatta
finns en hel del andra fel som ger utslag på lambdan tyvärr
mvh bengt
av qan
Bara för att du får en kod ifrån sonden så betyder det inte att den är trasig, snarare tvärtom ifall du får samma kod ifrån båda sonderna. Att de nya ger samma koder bara bekräftar att du bytt i onödan. Kollat vanliga saker så som olja, stift kanske lmm och spolar t.ex?

Tvätta rent ordentligt först, annars bli[…]

Motorhaveri s60 2.4T

Kuggar på kugghjulet som sitter på dre[…]

tack för svar! servicen kanske inte hål[…]

Motorhuvsjustering

Hej. Jag har en 142a -72 som jag håller p&ar[…]