I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

av turbomart
Nån som har erfarenhet av att chippa 140-hästarn?

T ex BSR (http://www.bsrab.se) lovar med sitt Steg 1: 188Hp / 248Nm istället för original 147Hp / 210Nm för knappa 5 tusenlappar.

Sugen, men är det värt?

Flyttad till rätt forum.
Mvh Ramon /admin
av NCR
turbomart skrev:Nån som har erfarenhet av att chippa 140-hästarn?

T ex BSR (http://www.bsrab.se) lovar med sitt Steg 1: 188Hp / 248Nm istället för original 147Hp / 210Nm för knappa 5 tusenlappar.

Sugen, men är det värt?
Det jag känner rent spontant är att om du inte vill uppleva din egen minus-post i signaturen skulle jag råda dig att låta bli.
av GT-87
Det är precis samma motor mm. som i 170hk. så det borde inte vara nån fara. Det enda som händer är att bilen blir som en 170hk:are.
En arbertskompis till mig chippade sin 140hk på s.a.m. och han har varit väldigt nöjd. Vad man ska kolla på är vridmomentskurvorna.
Vad jag har hört är det bara 2.4turbon som inte ska chippas därför att turbon i den är för liten och inte riktigt pallar det högre laddtrycket som blir om man chippar.

Mitt tipps är: Kör på och chippa.
Användarvisningsbild
av Loner
GT-87 skrev: Vad jag har hört är det bara 2.4turbon som inte ska chippas därför att turbon i den är för liten och inte riktigt pallar det högre laddtrycket som blir om man chippar.
Jorå, den pallar men kan lätt bli väldigt väldigt varm och då tappar man effekt, men det gäller även ochippat så det kvittar egenligen.

/L
av Frigge
turbomart skrev:Nån som har erfarenhet av att chippa 140-hästarn?

Sugen, men är det värt?
OM någon försöker uppgradera ECM på en 140 Hk motor som är trimmad slutar det med byte styrenhet = ca 10 000 kr.
Användarvisningsbild
av greeeken
Har haft min chippad sen ja köpte den snart 2 år sen.
HAr fungerat mkt bra, inte behövt byta nått.

Men nja om de värt dom 5000 kronorna , det vet jag inte
av KuLLeN
på bsr får man väl en sån där dosa som man man återställa programvaran? i så fall gör man väl det innan service etc. har jag fel?
Användarvisningsbild
av Brainy
KuLLeN skrev:på bsr får man väl en sån där dosa som man man återställa programvaran? i så fall gör man väl det innan service etc. har jag fel?
Stämmer!

/Anders
av KuLLeN
då borde det ju inte vara några probs om man ska upgradera sen..!?
Användarvisningsbild
av Brainy
Exakt, men det gäller att vara medveten att man bör återställa varje gång bilen ska in på verkstad.

/Anders
Volvo 740 fördelare

Det ör inte samma kabedragning. Det skiljer p[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och int[…]

DRL problem

Beter sig strålkastaren likadant om du anv&a[…]

Jag har besökt tre olika anläggningar so[…]