Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av Surkart
Nylund skrev:Så, nu kan jag berätta hur det slutade.
Personen jag pratade med på Europark har avskrivit min bot nu.
Han menade dock att det faktiskt var parkeringsförbud.
Återigen. De hade inget val. Hade det gått till domstol hade de förlorat, och det tror jag att de förstod.
Det är däremot surt att de inte kan erkänna att de gjort fel.

Jag vet att Hojab håller koll på den här tråden, och jag tror att de sett vilka råd du fått.

Jag vet flera som har gått på den här här typen av bläsning, och betalat därför att de tror att vakten gjort rätt.
Men likväl är det en blåsning.

Den här typen av företag ger sig normalt inte en tum om de tror att de har minsta chans att vinna i domstol, så tro inte att de ger efter av vänlighet.

Och även om de tar bort markeringen i marken och flyttar skylten lite till vänster är det tillåtet att stå där du stod, så länge du inte hindrar annan trafik.
av marten
Hej, min fru lyckades få kontrollavgift utanför mataffären häromdagen. Hon hade parkerat uppe till höger vid flaggstängerna som syns i bakgrunden. Det är gott om plats där och man stör inte de andra, men det fanns inga rutor där. Nu står det ju 'markerade platser' på skylten så det känns som att det bara är att pröjsa, men tänkte fråga om skyltningen är helt korrekt. Hur skall en som inte är så bra i svenska språket förstå vad tilläggsskylten 'markerade rutor' betyder? Av denna skyltning får man ju inte direkt uppfattningen att det är parkeringsförbud på stora ytor som inte har markeringar, tycker jag i alla fall. Långskott, men vad säger ni?

Bild
av Surkart
Hela skylten är luddig, men det kan vara svårt att övertyga en tingsrätt om det. Kan gå bättre i hovrätt, men i regel tröttnar man innan dess. Man kan dessutom behöva en advokat.
Enklare är nog kanske i så fall att tala med markägaren om innebörden hos skylten.
När det gäller texten "Markerade platser" kan man möjligen klara sig om den som körde bilen inte kan svenska.
Annars hänger det på när skylten sattes upp. Om den sattes upp senast 2010-12-31 så får den vara kvar till 2020.
Om den satts upp senare gäller inte den texten.

När det gäller skylten med "Alla dagar" kanske det kan vara meningsfullt att ta ett snack med markägaren.
Enligt baksidan på Europarks egen P-skiva, innebär den skylten att det inte är tillåtet att parkera alls på vardag före sön- och helgdag samt sön- och helgdag. Vet eventuella affärsägare att man inte kan parkera på t.ex. lördag och söndag. Det kan ju innebära att de förlorar kunder, om de vet hur skyltning ska se ut.
På baksidan av Europarks P-skiva står det att det ska vara siffror inom parentes för vardag före sön- och helgdag och röda siffror för sön- och helgdag. Om det inte är det gäller inte villkoret (P-skylten) dessa dagar. Det stämmer också med de regler som finns för skyltning av privata parkeringar.

Sedan har vi skylten med P-förbudet. Alla tilläggstavlor refererar till huvudskylten, inte till skylten ovanför. (Det här verkar ingar parkeringsvakter från parkeringsbolag fatta.) Eftersom huvudskylten är P-skylten, så finns det en motsägelse här. Huvudskylten säger att det normalt är tillåtet att parkera 24 timmar, medan parkeringsförbudsskylten säger att det är p-förbud övrig tid. Vad betyder detta? Det går inte att tyda.

(Skulle det däremot stå flera anvisningar på samma skylt gäller dessa gemensamt mot huvudskylten.)
Användarvisningsbild
av StringerBell
marten skrev:Långskott, men vad säger ni?

Bild
Kommer aldrig att gå. "Markerade platser" är fullständigt glasklart. Bristande språkkunskaper går givetvis inte heller annat än ren goodwill.

Vid en helt överfull parkering så brukar det finns en tolerans att man ställer på icke-markerade platser (Biltema i Backa/Göteborg på lördagar efter lön, t.ex.), men man kan likväl få böter. Återigen ren goodwill i så fall.
av marten
Surkart skrev: När det gäller texten "Markerade platser" kan man möjligen klara sig om den som körde bilen inte kan svenska.
Annars hänger det på när skylten sattes upp. Om den sattes upp senast 2010-12-31 så får den vara kvar till 2020.
Vad menar du med ovanstående? Vad är det som gör att den ev. inte kan vara giltig, texten markerade platser eller? Länk til mer info om detta?

Annars tack för klargörande av det oklara :)
av Surkart
StringerBell skrev:
Kommer aldrig att gå. "Markerade platser" är fullständigt glasklart. Bristande språkkunskaper går givetvis inte heller annat än ren goodwill.

Vid en helt överfull parkering så brukar det finns en tolerans att man ställer på icke-markerade platser (Biltema i Backa/Göteborg på lördagar efter lön, t.ex.), men man kan likväl få böter. Återigen ren goodwill i så fall.
Skyltning av privata parkerinngar måste följa regllerna i TSVFS 1984:32 "REGLER OM UTMÄRKNING ENLIGT LAGEN (1984:318) OM KONTROLLAVGIFT VID OLOVLIG PARKERING" om man ska ta ut kontrollavgift.

Saxat:
"Trafiksäkerhetsverket föreskriver med stöd av förordningen (1984:321) om kontrollavgift
vid olovlig parkering och 83 § vägmärkesförordningen (1978:1001) följande

Märke 1.2.77.1 skall användas för ett område där förbud att parkera fordon gäller som
grundregel. Platser eller sträckor inom området där parkering är tillåten skall anges
med märke 1.4.31.1.

Märke 1.4.31.1 skall användas för ett område som upplåts för parkering eller där
grundregeln är tilläten parkering med vissa begränsningar i tillåtelsen.

Gäller förbud att parkera fordon enstaka sträcka eller del av sträcka skall märke
1.2.40 förbud att parkera fordon användas för att tillkännage förbudet.

motsvarande sätt skall zonmärke (1.2.77.4-10) med förbud för särskilt ändamål
användas."

Märke 1.2.77.1 är P-förbud område (tidigare zon) och 1.4.31.1 är en P-skylt.

I det här fallet måste alltså de delar av parkeringen där man inte får stå markeras med 1.2.40 (förbud att parkera fordon). Reglerna lämnar inte utrymme för texten "Markerade platser".
av Surkart
marten skrev:
Surkart skrev: När det gäller texten "Markerade platser" kan man möjligen klara sig om den som körde bilen inte kan svenska.
Vad menar du med ovanstående? Vad är det som gör att den ev. inte kan vara giltig, texten markerade platser eller? Länk til mer info om detta?

Annars tack för klargörande av det oklara :)
Vid närmare eftertanke får jag nog ta tillbaka delar av påståendet med tanke på vad jag skrivit i det ovanstående inlägget.
Texten "Markerade platser" betyder egentligen ingenting på en privat parkering.

Men jag ska ändå beskriva vad jag egentligen menade:
Den vägmärkesförordning som gäller är 2007:90. I det kapitel som handlar om tilläggstavlor står det att man bara får använda text om det inte är möjligt att använda standardtavlor. Och standardtavlorna innehåller oftast bilder. Min tro är att man på det viset vill göra det möjligt att tyda dem oavsett språkkunskaper (men jag vet inte att det är så).

VMF 2007:90 T22 Text "Tavlan ger kompletterande anvisning som inte kan ges med någon annan tilläggstavla eller kombinationer av dessa".

Alltså finns inget utrymme för texten "Markerade platser" då man i stället kan använda "P-förbud område" vid infarten och måla rutor med P-skyltar och piltavlor inom parkeringen.

Nu finns det övergångsbestämmelser som säger att det är tillåtet att sätta upp skyltar enligt den gamla vägmärkesförordningen fram till utgången av 2010, samt att dessa får sitta till utgången av 2020. Men i det här fallet hjälper inte det eftersom skyltningen inte följer TSVFS 1984:32.
av marten
Tackar för detaljerad info. Antagligen biter inte surkarts argument på Europark, så jag har inte bestämt mig om jag bara skall betala eller klaga. Det som känns så jobbigt är att man skall handla mat och kommer till parkeringen som är till för kunderna i första hand (finns ett par andra butiker också), tänker att det är väl bara att ställa sig någonstans där man inte står fel för trafikflödet. Eftersom det är en avgiftsfri kundparkering tänker man inte i första hand på att analysera p-skylten och förstå att man kan råka ut för en kontrollavgift som motsvarar parkeringförbjuden (600kr). Jaja, får fundera lite till på om jag kastar in handuken.
av skyking
StringerBell skrev:
marten skrev:Långskott, men vad säger ni?

Om man tittar på bilden står det med andra ord att "Parkering är tillåten på markerade platser". Skall man hårddra det så står det inte att parkering är förbjuden på andra platser - LKOP gäller bara när markägaren har upplåtit eller förbjudit parkering. Det blir dessutom värre ifall man tolkar vad de andra tilläggsskyltarna betyder, det sägs även att "Parkering är tillåten alla dagar 06-22 i tre timmar" (inget sagt om markerade platser), "Parkering tillåten 24 timmar (alla dagar), dock ej övrig tid" (inget sagt om markerade platser). I fall då parkering skett på privat mark utan att LKOP är tillämplig så blir det endast möjligt att driva frågan enligt BrB såvitt jag vet, men i det fallet finns troligen inget att hämta för Europark eftersom de antagligen inte har besittningsrätt till parkeringen.

Skall man vara lite nitisk kanske man skall kontrollera skyltens höjd över marken och så vidare.

Problemet med goodwill här är att det råder lite olika uppfattning mellan butiksägare, markägare och parkeringsbolag - vilka inte på något sätt behöver vara samma bolag.
av Surkart
Möjligen kan man lägga till att skyltningen ska vara tydlig för att man ska få ta ut kontrollavgift, och den här skylten är inte tydlig.

Då kommer Europarks/Hoajbs jurist hävda att man kan ringa och fråga hur skylten ska tydas.

Min invändning inför Tingsrätten var att jag frågat om en annan Europark-skylt (via mail) och fått ett nonsens-svar. När jag dessutom frågade varför olika infarter till samma parkering var skyltade med olika tider svarade de inte alls.

Det kan kanske löna sig att fråga Europark vad skylten betyder (via mail). Om man får ett nonsens-svar kan man ta med det till Tingsrätten.
  • 1
  • 49
  • 50
  • 51
  • 52
  • 53
  • 85
köpa en Volvo S / V60

Vill du ha en ovanlig modell som inte såldes[…]

Byta damask på inre drivknut

Tjena, jag lånar tråden lite efter 11 […]

Volvo Assistans - och sedan?