Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Den är tyvärr ganska dyr, ca 1200:- har jag för mig.
Artikelnr: 30772053
Då får du allt du behöver inkl. fäste för extraljusen.
Då får du även med knapp för kupén (du måste alltså ha en ledig plats i knappraden framför växelspaken)
som kan vara bra att ha som Perc nämner ovan.
Om man som jag vill ha tre extraljus funkar inte Volvos sats, om man inte bygger om den och köper ett nytt fäste. Jag köpte två kabelsatser på mekonomen (125:-/st), ett hella fäste (250:-). Dock är detta utan invändig knapp (känner dock inget behov av denna) man slipper då också volvos programeringskostnad.
Monterade fästet genom att borra två lite större hål i stötfångaren bakom regskylten, borrade sedan två lite mendre hål i balken, gängade i denna, satte i alurör ända ut emot skylthållaren och sen skruvades skylthållaren fast med bultar in i de gängade hålen och med de befintliga torxsen till regskylten. Blev väldigt stabilt, har inga stabbiliseringstag till mina hella 3003 compact.
Elen koplade jag på det gamla hederliga sättet med signaltjuv, ström från polen i motorutrymmet och jord vid jordpunkterna i motorutrymmet.

Mvh
Erik
Jag har iofs inte monterat extraljusen ännu, men jag har monterat knappen och köpt kontaktstycket som passar på uttaget under huven. Knappen "hoppade igång" när bilen hade stått avstängd en stund. Märklampan i knappen lyser då jag tänder helljusen. Utan att jag programmerat nånting hos Volvo dvs.
Loppan78 skrev:Ja, det behövs ingen programering på Volvo för att få fart på grejerna om man använder Volvos monteringssats.
Monteringssats? Enda jag gjort är att montera knappen, det tog två röda trafikljus att ta bort panelen och ploppa dit den. :)

Det som är lite ofattbart är förresten att knappen inte finns i svart, bara i den (vanligare?) mörkgråa färgen, så det ser lite dumt ut i min svarta titaniumpanel.
Perc skrev:
Loppan78 skrev:Ja, det behövs ingen programering på Volvo för att få fart på grejerna om man använder Volvos monteringssats.
Monteringssats? Enda jag gjort är att montera knappen, det tog två röda trafikljus att ta bort panelen och ploppa dit den. :)

Det som är lite ofattbart är förresten att knappen inte finns i svart, bara i den (vanligare?) mörkgråa färgen, så det ser lite dumt ut i min svarta titaniumpanel.
på pappas v70xc 02 så har vi monterat volvos satts för 3 x-ljus, och den knappen är svart i våran sats, och inte grå som panelen i våran är så finns i svart gör den
osla skrev:på pappas v70xc 02 så har vi monterat volvos satts för 3 x-ljus, och den knappen är svart i våran sats, och inte grå som panelen i våran är så finns i svart gör den
Ska vi byta knapp? :D

Jag köpte ingen sats utan bara knappen. Det fanns bara ett artikelnummer på den och den var grå.
Måste tyvärr flika in en helt onödig kommentar här, men gått o burit på det länge :)
Köpte Volvos extraljusmonteringssats till min V70 -00 fas1, gillar Volvo originalgrejor, och är oftast nöjd med sakerna. Men! det stör mig oerhört att knappen för extraljusen i kupén inte har någon lampa som indikerar att extraljusen är på (dessutom är symbolen "målad" med liiite grövre sträck än de andra befintliga knapparnas symboler - dimljus, bakdimljus etc.). Visst, det går att leva med, och det behövs ju egentligen inte, men det känns väldigt B. Satsen, och därmed knappen, kostade en del och då tycker jag att det känns lite snålt. Läste i inläggen tidigare i tråden att det är en lampa till nyare modeller.
Detta är kanske lite OT, men någon som vet om det funkar med någon annan knapp med lampa i till min V70 -00 fas1? Har funderat lite på att köpa t.ex. en dimljusknapp om det nu skulle fungera, även om symbolen inte stämmer.

@AlexanderE , Du kommer tyvärr inte kör[…]

Släcka felkod

Jag har iCarsoft 2.0

Insug b6254

Jag tror det är motorolja som kommer genom v[…]

Har du även smörjt vid "piggen"[…]