Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av virtq
Jag har bytt hjullager på min S70 -99 i helgen och det är alltså den modellen som har bultinfästning på axeln. Till detta hade jag Haynes handbok till hjälp. I den står det att man ska använda en kemisk metall när man monterar ihop splinesen från lagret och axeln som dessutom ska inköpas på volvo. Men jag struntade i det och körde på litium fett istället här.

Min fråga är nu om det kommer att hålla sämre utan den kemiska metallen. Kommer ju bli betydligt lättare att ta isär dem nästa gång men samtidigt vill man ju inte att splinesen ska dras runt pga glapp. Vad jag vet så ska litium fett passa bra att använda på detta ställe men det kanske är något speciellt med Volvo bilar? Behöver lite råd från erfarna Volvo pulare.
av SubMarine
Vissa kör med kemisk metall för att bli av med ett klickande ljud när man byter från att backa till att köra frammåt och vice versa. Det är således endast för att dölja ett "kosmetisk fel". Dock ska det vad jag läst fungera lika bra med lithiumfett för att förhindla ljudet och då får man isär grejorna också.
av Kena
SubMarine skrev:Vissa kör med kemisk metall för att bli av med ett klickande ljud när man byter från att backa till att köra frammåt och vice versa. Det är således endast för att dölja ett "kosmetisk fel". Dock ska det vad jag läst fungera lika bra med lithiumfett för att förhindla ljudet och då får man isär grejorna också.
Det där ljudet känns bara såå Saab 99, eller hur?
av virtq
Okej då har alltså inte kemisk metall någon annat användningsområde än att förhindra oljud och glapp. Tänkte tex när bilen får hjulspinn om det såg till att allt håller bättre ihop vid stora krafter. Men litiumfettet ska väl stelna till lite också?
av *pettson*
Personligen kände jag inte till att man skulle använda det, då det inte förekommit i någon volvomanual jag läst, varken jag eller någon jag känner har använt det heller på alla år. Inga verkstäder jag vet om har använtdet heller. Ingen bil har levererats med det heller från fabrik. Däremot finns det anvisning på att använda aneroblim av styrka grön för det jobbet. Men istället smörjer man på kontaktställena så är oljudet borta och grejorna går fortfarande att ta isär vid behov.
av virtq
Vad jag har hört så är det just de Volvo modeller med lite starkare motorer som använder kemisk metall där, det var faktiskt en Bilia mekaniker som nämnde det. Mycket riktigt så kunde jag dessutom se spår av kemisk metall vid demonteringen så jag antar att det faktiskt används. Nu kan det ju vara så att lagret är bytt förut och därmed inte fått behandlingen från fabrik.

Men vad jag har hört från er så verkar det som om jag gjorde rätt val att smörja istället för att använda metallen :)
Takräcke Thule Evo (XC60).

Ja, det där ser inte rätt ut.

Köpa begagnad XC40 fr 2024

@Soffantjejen , Man får ju hitta det som […]

Extremt svårstartad s70 2.4T

Är mer van vid äldre Volvo. På dom[…]

Vad händer om du drar en fullgasrepa? Trycke[…]