Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

V9097 skrev:Knappast så mycket att det är värt det sämre startgreppet.
Starten är ju inte allt, vad händer vi en moddsträng eller isfläck. Då får ju DSTC gå in istället innan bakaxeln hinner in.....
V9097 skrev:Det är väl av den anledningen många bilar har släckta baklysen numer? Sparivern har gått lite väl långt!
Tja, det är 16 watt som lyser i bakljusen på t.ex en Volvo V70N då man kör. Plus skyltbelysningen, då är vi uppe i 26 watt. Sen lägger vi till halvljuset på 120 watt (inkl parkeringsljuset) så är vi uppe i 146 watt. Leker vi att dagsljusdioderna drar 10 watt (troligen för mycket) så har vi sparat 136 watt.

Tyskland har 53 miljoner bilar. Av dem är kanske 5,3 miljoner i rörelse samtidigt? Leker vi att alla dessa är V70N så har vi 720 megawatt energi som går till spillo. Det är trots allt inte kattskit i sammanhanget.

Jag har dessutom noterat att bromsljusen syns bättre om bakljusen är släckta. :)
Perc skrev:
V9097 skrev:Det är väl av den anledningen många bilar har släckta baklysen numer? Sparivern har gått lite väl långt!
Tja, det är 16 watt som lyser i bakljusen på t.ex en Volvo V70N då man kör. Plus skyltbelysningen, då är vi uppe i 26 watt. Sen lägger vi till halvljuset på 120 watt (inkl parkeringsljuset) så är vi uppe i 146 watt. Leker vi att dagsljusdioderna drar 10 watt (troligen för mycket) så har vi sparat 136 watt.

Tyskland har 53 miljoner bilar. Av dem är kanske 5,3 miljoner i rörelse samtidigt? Leker vi att alla dessa är V70N så har vi 720 megawatt energi som går till spillo. Det är trots allt inte kattskit i sammanhanget.

Jag har dessutom noterat att bromsljusen syns bättre om bakljusen är släckta. :)
Det sätter det hela i perpektiv, men du bör väl egentlgen endast räkna på led-bakljusens effekt, det är ju inget som hindrar tillverkarna att använda led ljus bak trots att dom jämt är tända.

Varselljus fram har vi ju använt sedan 70-talet i sverige.

/Marti
apersson850 skrev:
llesrof skrev:Och det skulle påverka bränsleförbrukningen på ett mätbart sätt? Det tror jag helt enkelt inte på.
Konstruktionen skulle väl vara några kilogram lättare också. Nu jagar de ju varje kilo, så det är säkert välkommet för den projektgruppen. Sen kan det ju vara så att konstruktionen främst främjar Volvos vinst på varje såld bil, men det är inget bra marknadsföringsargument, så de kör på spåret med förbrukningen istället.
Vad de (Volvo och Haldex) missar är de extra droppar bränsle som går åt i onödan medans framhjulen spinner i väntan på att bakhjulen hjälper till. För att inte tala om alla extra försök man får göra för att ta sig upp för den där backen.
Frågan är intressant, Volvo är inte ensamma att introducera gen 5 på Haldexen .
Detta borde vara samma problem på samtliga andra märken som använder Haldexen till sina AWD varianter, någon som vet om det är samma "problem" med VW Passat
Mycket intressant med andra märken, kan hända att Passat har fler "nya" AWD-kunder medan Volvo (och säkert ännu mer Audi och ännu mer Subaru) har "gamla" AWD-kunder som kommer ihåg de bättre systemetn. Tycker det är konstigt att Volvo inte introducerat DRL - min instrtumentbelysning lyser fullt dygnet runt fast jag bara behöver den 10% av tiden.../PH
perhall skrev:Mycket intressant med andra märken, kan hända att Passat har fler "nya" AWD-kunder medan Volvo (och säkert ännu mer Audi och ännu mer Subaru) har "gamla" AWD-kunder som kommer ihåg de bättre systemetn. Tycker det är konstigt att Volvo inte introducerat DRL - min instrtumentbelysning lyser fullt dygnet runt fast jag bara behöver den 10% av tiden.../PH
Audi använder väl också Haldex numera? På min XC70 -06 är instrumentbelysningen i princip släckt dagtid. Den styrs av en ljussensor. Är detta borta på nyare modeller? Vad det nu har med "DRL" att göra :D
Steff 99 skrev:Frågan är intressant, Volvo är inte ensamma att introducera gen 5 på Haldexen .
Detta borde vara samma problem på samtliga andra märken som använder Haldexen till sina AWD varianter, någon som vet om det är samma "problem" med VW Passat
Det vore ju intressant att få lite info på.....

Annars hittade jag detta på "http://www.motormagasinet.se/alla/import-7067/"

Haldex får VW-order värd 4,5 miljarder
Volkswagen har valt Haldex som leverantör av fyrhjulsdriftssystem till sin nya modulära plattform som ska börja tillverkas 2012. Systemet är Generation V av Haldex fyrhjulsdriftskoppling. Den femte generationen är utvecklad för att möta framtida marknadskrav beträffande vikt, kostnad och bränsleförbrukning. Den nya affären kommer successivt att ersätta de existerande plattformarna från och med 2012, men också bli tillämpliga för andra plattformar och modeller i Volkswagens produktprogram. Det utökade plattformskonceptet innebär en dubblering av dagens volymer när det fått fullt genomslag. Värdet på ordern uppgår till cirka 4,5 miljarder kronor över en sjuårsperiod. -Det är en framgång för Haldex att Volkswagen med sina planer på ett utökat erbjudande av fyrhjulsdrift har Haldex som förstahandsval av långsiktig partner, säger Joakim Olsson, koncernchef och VD för Haldex. Ordern från Volkswagen måste ses mot bakgrund av Haldex ledarskap när det gäller funktionalitet, prestanda och konkurrenskraft för fyrhjulsdriftssystem, som svarar upp mot allt starkare efterfrågetrender när det gäller säkerhet, låg energikonsumtion och kostnader. -Haldex Traction Systems får efter elva år på marknaden ännu en gång bevis för sin innovativa förmåga och sitt ledarskap på Europamarknaden, säger Ulf Ahlén, chef för Haldex Traction Systems Division. Denna order skapar grunden för en stabil tillväxt för Traction Systems Division fram till 2018. Fyrhjulsdriftssystemet kommer att tillverkas och levereras från Haldex anläggning i Landskrona. Haldex levererar egenutvecklade och avancerade system och lösningar för fyrhjulsdrift till flera av de stora biltillverkarna, som Volkswagen, Audi, Skoda, Seat, Bugatti och Lamborghini, Volvo, Ford Motor Company, Land Rover och General Motors.

Det stämmer ju rätt bra med mina egna spaningar också. Marknaden kräver billigare, enklare och lättare grejer. Haldex Generation 4 var helt enkelt för dyrt och hade prestanda långt över vad normalföraren behövde/ville betala för. Och nu har man svarat upp mot dessa krav och tagit fram ett mycket enklare, billgare och lättare system.
Tack Volvo B20. Då fick vi svaret på det.

Det ska ändå bli intressant om någon annan tillverkare än Volvo lyckas bättre med mjukvaran, och om det kan maskera lite av genV´s sämre awd-egenskaper.
  • 1
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 130
utbytesintervaller

Mejlade modell och regnr till volvo-support-se@vo[…]

Service Subaru XV

Inte en sån då? Om det är vad s[…]

HVO 100