Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av stylla
#656811
Hej,

Jag har tänkt köpa mig en V70, men är osäker på vilken motor. Jag kör ca 2500 mil per år, mestadels landsväg (90-100 km/h).
Vilken motor skulle du valt och vilken låda, årsmodel 08-11? (det behöver inte vara en diesel utan alla förslag och ideér är välkomna)

Jag är inte ute efter den vräkigaste motor som äter däck och bor på bensinmacken, utan är mer intresserad av att få ner totalkostnaden (jag kör nu V50 T5 och känner att jag inte har behov av 0-100 på 6,9 sekunder längre)
av Mwi
#656882
Om du har en körsträcka på 2500 mil/år skulle jag rekommendera en 2010 V70 2,4D gärna med automat fast den drar lite mer jämfört med manuell. Samma vridmoment 420 Nm som D5 men med lägre effekt 175 Hp mot 205 Hp. Och jag tror att det är lättare att hitta en 2,4D till ett vettigt pris, D5 är lite högt värderad.
Oavsett motor bör du titta på 2010 eller nyare, från och med 2010 är bränsleförbrukningen sänkt jämfört med tidigare modeller samt högre effekt. Och när det gäller dieselmotorerna så är det helt nya konstruktioner från och med 2010.
1,6D/D2 är enligt min uppfattning bara att glömma, det går i princip att köra 2,4D eller D3 nästan lika snålt fast med högre komfort. Det är väl en motor man väljer till sin tjänstebil om ens arbetsgivare har speciella miljökrav inget man köper privat.
#657110
Givetvis en biogasbil :P
Den gamla Bi-Fuel gjordes tom 2008 tror jag
Nya AFV kom 2010?

Fördel med den gamla 2008 är fullt baggage och billigare.
Fördelen med den nya är givetvis allt annat... :mrgreen:

Prismässigt (beroende på vart du tanka) så kostar bilen (i Skåne) ca 9kr/milen i bränslekostnad.
av Lövet
#657190
Gasbil kör man som leasingbil, inte privat. Bli av med hälften av bagageutrymmet för en bränslekostnad på 9kr/mil är ingen höjdare, 2.4D/D5 ligger på samma nivå utan den ökade underhållskostnaden för gassystemet. Dock cirka 2.000kr högre skatt förstås.

Du berättar inte vad du har för budget? Jag tycker det är svårt att ge ett bra råd utan det.
#657350
andreas_lofgren skrev:Gasbil kör man som leasingbil, inte privat.
Gasbil kör man inte för att spara pengar utan för att spara miljön... :mrgreen:
Tyvärr är det bara de ekonomiska argumenten som folk är intresserade av :(

Äntligen har Norrmännen förstått att diesel inte är bra,
om jag förstår det rätt har Oslo nu rätt att förbjuda dieselbilar (personbilar?) när (ej om) luften är dålig.

Vi är inne på vår 5:e gasbil varav 4 privata...
av Amli
#657367
hhedstrom2369 skrev: Gasbil kör man inte för att spara pengar utan för att spara miljön... :mrgreen:
Tyvärr är det bara de ekonomiska argumenten som folk är intresserade av :(
Det har du alldeles rätt i. Men det är just att få ner totalkostnaden som ts är intresserad av.
#657617
Amli skrev:
hhedstrom2369 skrev: Gasbil kör man inte för att spara pengar utan för att spara miljön... :mrgreen:
Tyvärr är det bara de ekonomiska argumenten som folk är intresserade av :(
Det har du alldeles rätt i. Men det är just att få ner totalkostnaden som ts är intresserad av.
Helt riktigt
En V70N Bi-Fuel borde då vara ett relativt billigt alternativ.
Bränslekostnad som en diesel men lägre skatt, inga trängseltullar och möjlighet till miljöbilsparkering.

Men den stora poängen är givetvis att kunna köra bil med relativt rent samvete :mrgreen:
Men det brukar tyvärr inte räknas med i kalkyler...
Användarvisningsbild
av Guligan
#657647
Jag hade nog med de förutsättningarna som nämns i TS funderat på en ny bil. T.ex. en D4 Momentum DE till kampanjpriset 304.500 kr.
av stefan.li
#657697
Mwi skrev:1,6D/D2 är enligt min uppfattning bara att glömma, det går i princip att köra 2,4D eller D3 nästan lika snålt fast med högre komfort. Det är väl en motor man väljer till sin tjänstebil om ens arbetsgivare har speciella miljökrav inget man köper privat.

Jag kör 1,6D privat och är super nöjd, nej det är inget fart monster men komforten är det inget fel på. Miljöbilklassad = skattefri i 5 år, därefter 1100kr/år, 0,4-0,5l/mil på långkörning och 0,5-0,55l/mil blandad körning är heller inget man grinar över.

Lite väl sent svar men löste du probleme[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och in[…]

DRL problem

Tack för svar då har jag en del jobb fr[…]

Det ser ut som att vad jag letar efter är ant[…]