...

Moderator: Moderatorer

av llesrof
Som alla vet är det förbjudet att parkera på en busshållplats. Däremot är det tillåtet att stanna på en busshållplats för att släppa på eller av passagerare i bilen. Detta förutsatt man kan göra detta utan att hindra bussen. Nu har jag två frågor kring detta.

1: Är det tillåtet att stanna på en busshållplats för att orientera sig, till exempel kolla sin karta och se vart man skall köra? Att göra detta på en busshållplats är ju bättre än att göra det mitt i gatan eller under tiden man kör. Självklart kan man fortsätta till en lämpligare plats, men det kan man ju göra för att hämta eller släppa av passagerare också, men då är det tillåtet att stanna på busshållplats.

2: Vad menas med att hindra bussen? På körskolan fick jag lära mig att man skulle köra så långt fram som möjligt för att inte hindra bussen. Då kan bussen stanna bakom bilen och sedan köra vidare. Men om busschauffören envisas med att köra upp i röven på en när man vidtagit alla åtgärder för att i n t e vara i vägen då? Är man i vägen då eller är busschauffören bara dum?

Jag råkade ut för detta idag nämligen. Jag visste inte vart jag skulle och var tvungen att orientera mig. Enda stället i min omedelbara närhet var att köra in den lilla vita skåpbilen på en busshållplats och studera kartan. När jag satt där och klurade kom en stadsbuss och hävde sig på tuten ungefär en decimeter bakom mig. Jag kunde inte köra fram mer utan att vrida ut bilen mot vägen igen men makade ändå på mig några meter. Det dög inte. Bussfan skulle promt ha bort mig. Jag fick snällt åka iväg och hitta mågot annat ställe att orientera mig från. Bussfan hade ju bara kunnat lämna en lucka mellan mig och sig så hade det inte vart något problem ??:-/
av Droopy
Jag brukar själv görs samma sak om jag åker runt i en okänd terräng, viker in på en busshålplats och tar mig tid att läsa karta och pilla på gps.

kör man så långt fram det går brukar det inet vara något problem för bussarna att köra in och sedan ut. Men det fins ju puckon i alla yrken, så är det bara. Kan inte minnas att jag blivit toktutad på då jag stått på en hållplats och det kommit en buss.
Användarvisningsbild
av Camel
llesrof skrev: Som alla vet är det förbjudet att parkera på en busshållplats. Däremot är det tillåtet att stanna på en busshållplats för att släppa på eller av passagerare i bilen. Detta förutsatt man kan göra detta utan att hindra bussen.
Lagtexten i vägtrafikförordningen lyder så här:
3 kap. 54 § På en markerad hållplats för spårvagn, fordon i linjetrafik eller skolskjuts får andra fordon inte stannas eller parkeras annat än för på- och avstigning som kan ske utan hinder för spårvägs-, linje- eller skolskjutstrafiken. Om det saknas markering som anger en sådan hållplats gäller förbudet inom tjugo meter före och fem meter efter märket E22, busshållplats, i vägmärkesförordningen (2007:90) eller en annan skylt som anger sådan hållplats.
llesrof skrev:1: Är det tillåtet att stanna på en busshållplats för att orientera sig, till exempel kolla sin karta och se vart man skall köra?
TIllåtet verkar det ju vara om man håller sig borta från området från 20 m före busshållplatsmärket till 5 m efter märket om ingen markering i övrigt finns. Vad jag kan förstå finns inget förbud att stanna utanför detta område om förhållandena i övrigt tillåter detta, t.ex. busshållplatsens storlek. Om nu inte hållplatsen i sig räknas som markering...
llesrof skrev:2: Vad menas med att hindra bussen?
Det står ju inte uttryckligen i lagtexten men man kan ju misstänka att man inte får hindra eller försvåra sikt eller manöverutrymme när bussen ska in på hållplatsen resp. köra ut från den. Om hastighetsgränsen är 50 km/h eller lägre har bussen dessutom företräde när den lämnar hållplatsen.
llesrof skrev:/.../eller är busschauffören bara dum?
Som du beskriver det, definitivt ja.
llesrof skrev:/.../Bussfan hade ju bara kunnat lämna en lucka mellan mig och sig så hade det inte vart något problem ??:-/
Det tycker jag verkar högst rimligt. Men bussföraren kanske försökte skapa plats för ännu en buss bakom? Händer ibland. Men om så inte var fallet tycker jag bussföraren överregerade.
av llesrof
Jag finner det lite märkligt att det är helt okej att stanna på busshållplatsen för att släppa av och plocka upp folk i bilen, men inte för annat väldigt kort ärende. Det hela utspelade sig i en liten håla där det går en buss i timmen och på en hållplats som inte rymde två bussar.

Så nästa gång får jag väl stanna mitt i vägen eller ställa mig på trottoaren för att orientera mig :D
av PTV
llesrof skrev:Jag finner det lite märkligt att det är helt okej att stanna på busshållplatsen för att släppa av och plocka upp folk i bilen, men inte för annat väldigt kort ärende. Det hela utspelade sig i en liten håla där det går en buss i timmen och på en hållplats som inte rymde två bussar.

Så nästa gång får jag väl stanna mitt i vägen eller ställa mig på trottoaren för att orientera mig :D
Ett rötägg till busschaufför du träffat på beroende på om han / hon nu redan fick plats bakom dig med sin buss.Världen är full av stolpskott och en del kör tyvärr buss. :D
av llesrof
He he... jag satt ihop med en massa busschaufförer på ett ställe jag jobbade. Jag hade inget kontor aå jag hade det att välja pä eller sitta huvudkontoret i Köpenhamn och bo på hotell.
Användarvisningsbild
av C.W.
Åter till ämnet, tack.
Min tanke är att så länge man inte stör busstrafiken så borde det vara OK.
Låt mig säga som sådan, att på mina turer till norr har jag nog haft en och annan pisspaus vid övergivna busshållplatser.
:lol:
av *pettson*
Man är en idiot om man beter sej som man gör. Oavsett yrket. Yrke avgör inte om man är en idiot.

Även om man är på en plats avsedd för en buss, dock så lite ivägen som möjligt, så måste det vara bättre än att man t.ex står halvvägs i en fil och blockerar där? Eller i dikeskanten, blockerandes samt utgör fara?
Eller att man åker i 20 och fibblar med nåt för att hitta medans man samtidigt har bussen bakom sej i schack?
Det finns många saker som är värre än det som hänt. Det vet också en erfaren chaufför.
En erfaren chaufför som är normal reagerar inte såhär.
OM det gått till så som sagts så är chauffören en idiot, idioter kan inte ursäktas och dom finns ialla möjliga yrkesvarianter, långt upp på chefsnivå hos en del företag, även utan yrken dessutom.

Jag har själv träffat på små baroner som tutar, hötter näven och framförallt kastar in bussen där den absolut inte får plats, bäst är om man kan tuta på en taxi där någon plockar ut en rullator, det är en religion hos många, prisa dom som INTE är sådana.

Samt då att jag haft min beskärda del av mottaget skäll av busschaufförer på t.ex bussgods.
Där äger nämligen dessa småbaroner all mark som finns för placering av sina bussar. Hur det är skyltat spelar ingen roll.
Det är helig mark där endast bussar får tillträde.
Att det står HÄMTNINGSZON KUNDER spelar ingen roll när det är enklare att ställa bussen där och gå tidigare på rast, för då behöver man inte vänta på sin tur och parkera.
Tar man bilen dit är det en garanti för att man får bilen instängd av bussar, totalt minst tre, samt att man får någon stackars testosteronstinn halvflintis medelålders man att skrika så han blir hes. Iochförsej är det en intressant blålila färg dom kan anta efter en stund men det blir tröttsamt i längden att stirra på någon som helt enkelt inte är lämplig att återfinnas offentligt, vill man se sådana så kan man alltid gå och se babianer på zoo.
Men skäller man så är det till och med okej att bussen går för sent. Bara man får skrika. Att denna där sen har så fel att det inte finns, tja det hör inte till saken.
För platsen ÄR till för dom som hämtar och lämnar gods till just bussgods och platsen har parkeringsförbud för bussar just där.
Det vet ledningen för respektive företag. Det vet representanterna för bussgods.
Det vet även chaufförerna men det är inpissat revir och där får helt enkelt ingen annan befinna sej så är det bara, tyvärr behandlas just busshållplatser på samma sätt av denna typen.

Ovanstående gäller inte NORMALA busschaufförer som det trots allt finns några av, dom ska ha all heder istället. Dom som tar dagen som den kommer och dom faktiskt är trevliga och vänliga, dom är kunniga i det mesta runt service och sina fordons gränser. Dom som gör att folk överhuvudtaget ens åker buss någonsin mera.
Tyvärr minns man dom sämsta bättre än dom bästa bara..
av llesrof
zillen skrev:rätt skrämmande att det tycks att busschauffören är en idiot! du har ställt dig på en plats som endast är avsedd för bussen!

antar att det är fritt fram att parkera sin bil på en lastzon med eller? du kanske kör i bussfilen också?
Fast det är ju tillåtet att stanna där för att släppa av och på folk om man ställer sig så långt fram man kan. Det fick jag lära mig på körskolan. Vad är det för praktisk skillnad om jag stannat för att släppa av någon eller om jag tar en titt på kartan? Jag står ju där lika förbannat. Bussföraren hade möjligheten att i n t e köra upp i arslet på mig, men nu gjorde han det. Näe, jag parkerar inte i lastzoner och kör inte i bussfilen. Varför skulle jag göra det? Det är inte samma sak som att stanna till på en busshållplats.
av Lövet
Sidospår om vem som egentligen är mest dum i huvudet borttaget. Ni som inte är intresserade av att diskutera sakfrågan utan endast slänga ur sig förolämpningar med många !!!!! kan vänligen låta bli med det.

Så var det dax igen.... https://www.di.se/n[…]

@Micce1980 , Brukar jag också göra.. b[…]

MartinS V60 D4 R-Design

@MartinS , Har själv dragit mig från[…]

En bekant hade en hel del parkslide vid sitt to[…]