Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jpennerb
mati skrev:
jpennerb skrev:Köp er en volvo som har en motor utvecklat av volvo så kanske ni blir nöjdare. Att åka v70 med 1.6D är inte premium!
Ojdå, då har jag väl missat nånting i det finstilta när jag köpte bilen. Det var nog stycket där det stod att man vid köp av en bil med denna motor INTE får någon premiumbil och att man får räkna med en massa andra fel som inte är motorrelaterade. :evil:

Jag vet att somliga anser att en bil måste ha en massa hästar under huven och att en stor motor är lika med en bra bil. Men jag ställer bara ett fåtal enkla krav som min bil måste uppfylla: Det ska vara en stor kombi som tar mig så billigt som möjligt från och till jobbet (9 mil tor), den ska gå tyst, och den ska hålla ihop. Jag skiter fullständigt i premiumsnacket. Jag tar vilken bil som helst så länge den uppfyller mina enkla krav.

Förresten, jag har jobbat några år på Volvos motorfabrik. Ibland undrade jag verkligen hur de överhuvudtaget klarade av att bygga fungerande motorer. Jag vet iofs inte hur det ser ut hos andra motortillverkare, kanske likadant (?), men för mig var det alltid givet att jag aldrig skulle köpa en motor som kommer från denna fabrik. PSA-motorn fungerar faktiskt utmärkt i min V50 -08. Det är först efter att Volvo har modifierat den för DRIVe-bilarna då den började krångla.
Det jag menar är att 1.6D inte passar i en bil som V70 men betydligt bättre i V50 och mykcet hk är inte premium utan hur hela drivlinan är och 1.6D passar inte V70.

Sen verkar det vara betydligt mer problem med PSA motorn jämfört med volvos egna D5 i olika versioner. Sen om det beror på konstruktionen eller dom som monterar vet jag inte...
av mati
jpennerb skrev: Det jag menar är att 1.6D inte passar i en bil som V70 men betydligt bättre i V50 och mykcet hk är inte premium utan hur hela drivlinan är och 1.6D passar inte V70.
Varför ska den inte passa i en V70? Kan du förklara lite bättre vad du menar? Generellt tycker jag fortfarande att idén är bra, att sätta en förhållandevis liten motor i en stor bil för att få den att gå tokbilligt. Så långt fungerar det i princip. Det gör även andra biltillverkare, och det verkar vara ett framgångsrikt recept. Att däremot kvalitén och verkstädernas kompetens är undermålig har ingenting med motorn att göra.

Lite bakgrundsinfo: Om drygt ett år kommer en helt ny motorgeneration (Volvo Environmental Architecture, VEA) att införas. Samtliga motorer är fyrcylindriga och på 2.0l (både bensin och diesel) och egenutvecklade av Volvo. De större motorerna som säljs idag kommer så småningom att fasas ut. Likaså PSA-motorerna. Man har av kostnadsskäl avstått från att utveckla en egen 1,6l motor då man ansåg att en tvålitersmotor kan bli lika snål. Det blir intressant att se hur dessa nya motorer kan stå sig mot konkurrenterna som visserligen har egna nyutvecklingar på gång.
Själv kommer jag antagligen inte längre köra någon Volvo då, men ni som gör det får gärna berätta för mig. :-)
Användarvisningsbild
av Guru
gsson skrev:Jo, jag har gjort detta. Jag har varit vansinnig. Det är därför som jag kontaktat Volvo. För det är de som byggt bilen! Men de var inte heller intresserade av att hjälpa till.
Det är återförsäljaren som sålt bilen och som ska hjälpa dig. Kan dom inte får dom vända sig till generalagenten för support som i sin tur kan begära hjälp från VCC. Att skippa dom stegen och gå direkt till VCC hjälper tyvärr inte. VCC kan inte supporta utan att ÅF/VPS (Volvo personvagnar Sverige) varit inblandade. Som vanligt gäller det att ha en bra ÅF som antingen kan åtgärda eller kan med att be om support.

Nu vet jag inte hur det varit i just ditt fall men om ÅF inte lyckats återskapa symptomet så kan dom heller inget göra. Svårt att åtgärda något man inte ser/märker och ändå svårare att åberopa garanti mot VCC för ett symptom man inte kunnat verifiera.
Användarvisningsbild
av MartinS
Man kan gnälla till VCC om ÅF inte sköter sig. Det har jag gjort en gång i ett helt annat ärende och då blev det en j-vla fart och allt löste sig helt perfekt.

/Martin
Användarvisningsbild
av Guru
MartinS skrev:Man kan gnälla till VCC om ÅF inte sköter sig. Det har jag gjort en gång i ett helt annat ärende och då blev det en j-vla fart och allt löste sig helt perfekt.

/Martin
Det ena utesluter inte det andra. Att ÅF misssköter sig är en sak, att få hjälp med sin krånglande bil är en annan.
Användarvisningsbild
av MartinS
Guru skrev:
MartinS skrev:Man kan gnälla till VCC om ÅF inte sköter sig. Det har jag gjort en gång i ett helt annat ärende och då blev det en j-vla fart och allt löste sig helt perfekt.

/Martin
Det ena utesluter inte det andra. Att ÅF misssköter sig är en sak, att få hjälp med sin krånglande bil är en annan.
I mitt fall var VCC's inblandning efter ett misslyckande hos en ÅF helt avgörande. Tack vare VCC blev bilen lagad av en professionell tekniker hos en annan ÅF, och det till och med kostnadsfritt trots avsaknad av garantier.

/Martin
av gsson
Guru skrev: Det är återförsäljaren som sålt bilen och som ska hjälpa dig. Kan dom inte får dom vända sig till generalagenten för support som i sin tur kan begära hjälp från VCC. Att skippa dom stegen och gå direkt till VCC hjälper tyvärr inte. VCC kan inte supporta utan att ÅF/VPS (Volvo personvagnar Sverige) varit inblandade. Som vanligt gäller det att ha en bra ÅF som antingen kan åtgärda eller kan med att be om support.

Nu vet jag inte hur det varit i just ditt fall men om ÅF inte lyckats återskapa symptomet så kan dom heller inget göra. Svårt att åtgärda något man inte ser/märker och ändå svårare att åberopa garanti mot VCC för ett symptom man inte kunnat verifiera.
Som jag skrev i ett annat inlägg, de hittade ett booming noise. Som tydligen var fullkomligt normalt i deras tycke. Att det inte fanns när jag köpte bilen var tydligen irrelevant... :/
av mati
gsson skrev: Som jag skrev i ett annat inlägg, de hittade ett booming noise. Som tydligen var fullkomligt normalt i deras tycke. Att det inte fanns när jag köpte bilen var tydligen irrelevant... :/
Det är nog det som är det största problemet, att få Åf:en att inse att det faktiskt är nåt fel på bilen. Oftast är det bara den som kör bilen regelbundet som känner att nånting inte stämmer. Just i det här fallet, att det bara händer ibland, eller i vissa situationer, och med en viss körstil. Mycket svårt att få andra att "känna" på samma sätt. Man blir lätt idiotförklarad, och det blir bara värre ju mer man tjatar. Det är min erfarenhet. Då händer det att felet bedöms som mindre akut eller för litet för att ens titta närmare på det. Att en annan upplever det som extremt störande och irriterande verkar inte spela någon större roll.
Användarvisningsbild
av Guru
Började skriva ett långt inlägg om booming noise men ångrade mig...

Givetvis är det jobbigt med ljud som kommer och går, inte konstigt med tanke på att en bil är en väldigt komplicerad produkt. Tyvärr är alla ljud inte lika med att något är fel/trasigt och som går att byta/justera. Vill man åka helt tyst och också kunna kräva att det ska vara helt tyst då får man sikta på dyrare märken. Då menar jag inte "De tre tyskarna" utan Rolls Royce, Bentley, Maybach etc. Och ja, jag vet att de ägs av "De tre tyskarna" men räknar dom som egna märken då produkterna skiljer så pass mycket.
av JHg
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 30

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist