Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av volvo24090
Hejsan, jag tänkte höra om jag skulle kunna få lite tips om vad som är fel på min volvo med b230f motor.

Den går helt normalt när den är kall men efter några minuter börjar den går jätte dåligt och det känns som om den ska dö men så precis innan den "dör" så får den upp varv och liksom "skjuter bakåt" samtigt ut i insuget, låter lite som en gammal hederlig förgasarsmäll.

Detta har jag gjort:

Bytt tändspole - ingen skillnad

Bytt kylvätsketempgivare - ingen skillnad

Testat med en annan luftmassemätare - ingen skillnad, det kan tilläggas att om jag kopplar ur luftmassemätaren så går bilen relativt bra, dock så ligger tomgången på ca 500 varm och den drar väldigt mycket soppa.

Bytt lamdasond provisoriskt - jag satte dit en lamdasond från en 740 och skarvade med sockerbitar vet inte om det kan ha någon betydelse, men efter detta tyckte jag att bilen gick ännu sämre fler "förgasarsmällar" osv... tycker även att den blev mer svårstartad

Har testat nypa igen slangen som går in i bränsletrycksregulatorn och då går bilen hyfsat bra.

De felkoder jag får är 232 - för rik eller för mager blandning och 241 hastighetssignal saknas eller är felaktig

Så nu känns de lite som att jag har provat det mesta, vad mer är det som kan gå sönder liksom, jag tänker ju att eftersom den går bra när den är kall och när luftmassemätaren är ur bör de ju inte vara något fel på tänddelar eller bränsletryck osv?
av Rådlös
Jag har inget konkret svar på din fråga. Men det är ju så här att styrdatorn börjar ju inte reglera förrän både katalysatorn och lambdasonden har blivit uppvärmda. En hypotes blir då att den av någon anledning reglerar fel när den är varm. Det kan säkert ha en mängd orsaker som jag avstår att gissa på.

Du prövar att koppla ur luftmassemätaren. Då går motorn i någon sorts förprogammerat "nödläge". Och man skulle kunna säga att det är ungefär samma sak innan katalysatorn och lambdasonden har blivit varma. Katalysatorn har en arbetstemperatur, om jag kommer ihåg rätt? över 330°. Lambdasonden har ett eget värmeelement, men det tar nog lite tid för det också.
av volvo24090
rd350 skrev:Prova med en luftmassemätare som är garanterat frisk....
Testade med en ny från biltema, dock så vet jag ju inte om den är frisk just eftersom den är från biltema...
av volvo24090
Rådlös skrev:Jag har inget konkret svar på din fråga. Men det är ju så här att styrdatorn börjar ju inte reglera förrän både katalysatorn och lambdasonden har blivit uppvärmda. En hypotes blir då att den av någon anledning reglerar fel när den är varm. Det kan säkert ha en mängd orsaker som jag avstår att gissa på.

Du prövar att koppla ur luftmassemätaren. Då går motorn i någon sorts förprogammerat "nödläge". Och man skulle kunna säga att det är ungefär samma sak innan katalysatorn och lambdasonden har blivit varma. Katalysatorn har en arbetstemperatur, om jag kommer ihåg rätt? över 330°. Lambdasonden har ett eget värmeelement, men det tar nog lite tid för det också.
Okej, jag har testat mätt på lambdan när den har nåt arbetstemperatur och jag tror den ligger mellan 0.1-0.9 V dock är de lite svårt att mäta eftersom den hela tiden vill dö när den blivit varm.
Byta topplocket, eller hela motorn?

Vad säger ni om detta? Kommer det att fungera[…]

Min V50 med 17" hjul ska ha 205/50-däc[…]

Tips: Lyssnar man mkt på radio är […]

Luftkudde domkraft

Stämmer,finns olika varianter.vilken är[…]