Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Steff 99
Kvd är en auktion , så det är de villkor som gäller, men jag tror man kan köpa till någon typ av garanti
av Lövet
Det går alldeles utmärkt att reklamera fel som inte är beskrivna i deras testprotokoll under 6 månader. Handla av näringsidkare = konsumentköplagen. Med tanke på hur mkt bilhandlare försöker smyga undan sitt ansvar med hjälp av påstådda "trafiksäkerhetsgarantier" så vet i sjutton hur mycket tryggare det är egentligen.
av Andis
Vanilla skrev:Funderar ev. på att köpa loss min V70 2.5FT -10 när avtalet går ut i höst, har den som "personalbil" idag. Frågan är vad den totala månadskostnaden skulle bli?

Förutsättningar:
V70 2.FT Bus. Momentum, man, helskinn, metallic
Har gått ca 4.000 mil då jag skulle köpa den
Kommer ha den i 3 år
Kör 1.300 mil/år
Kommer låna hela summan till ca 5% ränta.
Inköpspris: 170.000.- - Är det rimligt? Tror får jag köpa loss den för vad bilhandlare tar in den för?
Restvärde: 120.000.- 6 år gammal vid 8.000 mil.
Kör enbart på etanol.
Räknar med ett etanolpris på 10kr/l. Ligger väl på 9,50 idag
Har en snittförbrukning på 1,35l/mil

Bränsle 53.000.-
Värdeminskning: 50.000.- Den summa jag kommer amortera
Försäkring 18.000.-
Ränta: 16.000.-
Däck 12.000.- Kommer att behöva både sommar och vinterdäck. Har standard 16"*205
Service 9.000.-
Reparationer: 5.000- Kanske för lite?
Skatt: 3000.- Den är ju skattebefriad i fem år. Alltså skatt sista året.

Ger en månadskostnad på 4.600kr/mån. Är det realistiskt? Har jag missad något? Annan input?
Inser att allt hänger på värdeminskningen. +/-10.000.- gör stor skillnad...

Fin kalkyl du gjort.

Brukar säga till bekanta som inte har bil och börjar fundera på att skaffa samt frågar vad det kostar. Brukar jag säga räkna med 5000 kr i månaden då tittar dom på mig som vad säger du. Sen får man höra en optimist kalkyl som jag brukar säga glöm den om du ska använda bilen eller ska den stå som prydnad.

Nu ska jag även visa din fram över.

Köper man en äldre bil slipper man ju stors värdemisnkningar men å andra sidan får man reparera mer blir nog stort sett samma i slutändan tror jag när jag räknar efter. Om man inte har stor tur med en bil som nästan aldrig går sönder. Men dom bilarna är inte vanliga. Har dock haft en sån men även den fick man ge upp vid 35000 mil då börja det hända saker.

Lycka till med bilköpet.

Med vänlig hälsning,
Andis
Användarvisningsbild
av Funk
MrBandit skrev:Vad har du för försäkring som kostar 18.000?
6000:- / år
Kommer ha den i 3 år
/Thomas
Användarvisningsbild
av MartinS
Bra tråd! Många skiter ju högaktningsfullt i värdeminskningen men en centiliter mer eller mindre bränsleförbrukning kan vara helt avgörande vid köpet.

Kanske kan detta få upp ögonen för vissa?

/Martin
av jpennerb
MartinS skrev:Kanske kan detta få upp ögonen för vissa?
När jag berättar vad bilen kostar i månaden brukar jag säga runt 4500-5500 i månaden beroende på hur mycket jag kör. Då frågor dom om jag äger någon ny lyxkärra eller kör någon sportbil. Nej säger jag. Jag kör sveriges vanligaste bil, en Volvo V70II silver metallic :D Och efter lite prat så börjar folk att inse vad en bil VERKLIGEN kostar.

Jag brukar räkna såhär:
Bränsle 1500kr
Värdeminskning/räntor 2000kr
Försäkring 600kr
Övrigt(Skatt, besiktning, service, däck, reservdelar) 1000kr

Totalt 5100kr i månaden och den i 12 månader hela 61200 :-O)
Användarvisningsbild
av Guligan
Ja, tänker man byta bil på intervaller 2-3 år så är nog 2000 kr i månad inkl kapitalkostnad optimistiskt - förutsatt att man inte rullar typ 50 mil/månad eller så.
av jpennerb
Räknar med en värdeminskning ca 20000kr/år i genomsnitt och kommer inte byta bil tidigast om 4-5år... 1700kr i amortering och 300kr i ränta.

är det inte skillnad på sot och aska? H[…]

Det där verkar inte funkar så bra, min […]

V90 läggs ner.

Ja, 7% av nybilsregistreringarna för diesel &[…]

Den behövs ju inte eftersom elbilen inte sl&[…]