Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

jpennerb skrev:Tycker det är lite komiskt att dom som kör manuell låda tycker att volvos automater håller en låg nivå jämfört med andra märken(läs BMW, Audi och Mercedes) när det egentligen är just dom manuella som är så fruktansvärt dåliga :lol: Nu säger jag inte att automatlådan håller världsklass, men skillnaden är betydligt mindre...
Håller med, Volvos manuella lådor (och Saabs) är på en annan planet än tyskarnas, förstår inte vad det är som är så svårt att få till när alla andra klarar av det. Den manuella lådan i våran 320d jämfört med tidigare bilar vi haft med manuell låda (V70N -06, V70II -09, Saab 9-5 3 st, 9-3 1 st) är som skillnad mellan natt och dag... Powershift däremot tycker jag är fullt i nivå med ex DSG i Passat.
Användarvisningsbild
av V9097
Linqid skrev:Håller med, Volvos manuella lådor (och Saabs) är på en annan planet än tyskarnas, förstår inte vad det är som är så svårt att få till när alla andra klarar av det. Den manuella lådan i våran 320d jämfört med tidigare bilar vi haft med manuell låda (V70N -06, V70II -09, Saab 9-5 3 st, 9-3 1 st) är som skillnad mellan natt och dag... Powershift däremot tycker jag är fullt i nivå med ex DSG i Passat.
Min gissning är att Volvos manuella lådor håller hög kvalitet, själva växellådan alltså. Däremot förstörs känslan vid växling av ett sladdrigt länkage. Detta beror dels på att drivlinan är tvärställd, och dels på att Volvo vill filtrera bort så mycket vibrationer som möjligt, eftersom man är mer komfortorienterad än tyskarna.

Jag håller med om att Volvo inte är lika skön att växla som en BMW, men jämfört med tex Renault, Opel, Toyota eller nästan vilket märke som helst, så håller Volvo hög klass.
V9097 skrev:
Linqid skrev:
Jag håller med om att Volvo inte är lika skön att växla som en BMW, men jämfört med tex Renault, Opel, Toyota eller nästan vilket märke som helst, så håller Volvo hög klass.
Skulle flytta syrrans och svågerns nya (manuella) BMW på parkeringen på landet häromdagen. Fick inte i backen!
Syrran kom ut och visade genom att ta i med bägge händerna och dra åt vänster. Då gick backen i!
Känns inte som om deras manuella låda var så mycket bättre än i min XC70.
Det är inte genom att backa du märker skillnaden. Märks mer vid aktiv landsvägskörning :wink:
V9097 skrev:Min gissning är att Volvos manuella lådor håller hög kvalitet, själva växellådan alltså. Däremot förstörs känslan vid växling av ett sladdrigt länkage. Detta beror dels på att drivlinan är tvärställd, och dels på att Volvo vill filtrera bort så mycket vibrationer som möjligt, eftersom man är mer komfortorienterad än tyskarna.

Mycket möjligt, men jag som konsument är inte jätteintresserad av orsakerna. Jag vill ha en bra växellåda, och det innefattar inte en sladdrig sådan. Att man sen är bättre än ett gäng fransmän eller japaner är inte heller så relevant, då Volvo själva säger sig vilja konkurrera med premiumtyskarna. Och då behövs det bättre växellådor, såväl manuella som automatiska. I dagsläget känns det som en av Volvos större akilleshällar när vi pratar drivlinor.
ChristerN skrev:Skulle flytta syrrans och svågerns nya (manuella) BMW på parkeringen på landet häromdagen. Fick inte i backen!
Syrran kom ut och visade genom att ta i med bägge händerna och dra åt vänster. Då gick backen i!
Känns inte som om deras manuella låda var så mycket bättre än i min XC70.
Syrran kanske behöver köpa sig ett litet hemmagym? :wink:
Visst behöver man ta i lite för att få i backen istället för ettan, men inte är det några stora krafter och inget jag tänkt på alls om jag ska vara ärlig. Det skulle möjligtvis vara absolut första gången jag provade, i så fall. Jag vidhåller att det är stor skillnad mot Volvos lådor, som känns allmänt sladdriga och oprecisa. Men lådan i Saab 9-5 ska vi inte prata om, det var som att veva runt i en degklump...
Manuell "6-petare" i T4:an. Om jag köpt ny bil idag är jag inte helt säker på att jag skulle gjort samma val... Hade åtminstone provat PowerShift och adaptiv farthållare innan nyköp. Dock är den manuella fortfarande efter 1500 mil en angenäm resekamrat.

//PM
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
p-sim (mini sim) surf xc40

Bump!

Finns ju inget att spola på en manuell l&a[…]

Elpriset

Vattenfall, 2023 sänkt till 16A, 2585kr 20[…]