Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av daylight
Hej alla glada! skapade en ny tråd om detta. Har kollat runt om detta på flera trådar men blir inte klok.

Jag har nämligen kört fast. Köpte bilen i höstas 2011 och bilen är en V70n 170 Classic års 07. 12000mil
I höstas hade jag problem med vibrationer och varmgång i vänster bakhjul. Det visade sig att handbroms backarna hade separerat. Det var ett fel som kom och gick..

Nu till mitt problem. Jag har fortfarande problem med vibrationer i bilen. Det är som många andra upplever detta. Känns som man kör på dem vita sträcken på vägen. Känns mest mellan 40-50 km 70-80km

Jag har kommit fram till att felet är bakifrån iaf. Har pallat upp bilen och kört med en hjulspinnare. När hjulet kommer till en speciell hastighet så börjar hela bilen att vibrera. Det spelar ingen roll med vilka hjul jag provar med. Har även provat att balansera om hjulen, Tagit bort bromsok och bromskiva. Kört med fälg direkt mot nav och felet ligger kvar. Det blir mest vibrationer på vänster sida. Gör man likadant på höger sida så är vibrationerna mindre.

Vad är det för fel..? blir störd på detta. tror ju inte det är fel på 2st bakhjulsnav.. inte så roligt att köpa och prova med..

Förslag.. ??? Någon måste ju kommit på något..
Mvh jonas
Användarvisningsbild
av wissel
Det kan väl snart bara vara antingen Fälgarna som är skeva eller felaktiga alternativt
bägge bakhjulslagren...eller ?
Jag skulle börja med att byta till vinterhjulen och se om det håller i sig...om dom är okej förstås.
Kofot försiktigt på leder o bussningar....
"Krasar" det i hjulet om du rör det försiiiktigt, rulla det sakta o känn med handen, hade detta på min
fast framhjulslagret, kände o kände och till sist så kom "krasandet" i kännhanden, bytte lagret allt OK.
:???:
av daylight
wissel skrev:Det kan väl snart bara vara antingen Fälgarna som är skeva eller felaktiga alternativt
bägge bakhjulslagren...eller ?
Jag skulle börja med att byta till vinterhjulen och se om det håller i sig...om dom är okej förstås.
Kofot försiktigt på leder o bussningar....
"Krasar" det i hjulet om du rör det försiiiktigt, rulla det sakta o känn med handen, hade detta på min
fast framhjulslagret, kände o kände och till sist så kom "krasandet" i kännhanden, bytte lagret allt OK.
:???:

Jag har provat med 8st hjul. Orginal fälgar som jag balanserat om och så mina 18 tummare. Tror ju inte att det är fel på alla hjul.
Ger mig fan på att det är någon bussning, stötdämpare..lr dylikt...
Användarvisningsbild
av wissel
Tror att om det vore någon Bussning/ Krängningshämmare Led så skulle du känna det med en liten Kofot elr motsvarande !
Skivor o Ok har du kollat så där finns inget !
Bromsbeläggen/ OK borta o det vibrerar !
Du tagit bort det vanligaste felen tycker iaf jag !
Känns som bakhjulslagren trots alternativt Övre Länkarmen ???
Jag kör på Biltemas lager o det funkar bra de senaste 4000 milen iaf....
däremot aldrig deras bromsbelägg....
svårt med vibrationer......
av daylight
rd350 skrev:Är du hundra på att alla anliggningsytor är rena, både på nav, bromsskivor och fälgar. Skulle tro att du har felet där.

110% rent på ytor.. ska kolla bussningar lite mer noggrant--

Jag ger Stegra 3v till max, say no more....

Kan du inte lägga en bit byggplast, lite st&o[…]

Backlampa

På min gamla bil så slår man upp[…]

Brånsle trycks problem

Har problem med min V70 -07 2,4D/D5244T5 Bilen do[…]