Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hejsan allihopa!

Tack för detta forum, har fått mycket hjälp här genom att läsa andras trådar.

Nu till mitt problem:
(Motor=B5254T2 / 21.000 mil)

Bilen gick lite ojämnt/ryckigt på trean-fyran-femman vid gaspådrag. Läste lite kring problemet och tänkte att man kanske kunde köra en bensintillsats för att rensa systemet. Köpte Wynns Formula Gold Bensin, körde typ 20 mil och det verkade som det faktiskt hjälpte! Bilen reagerade bättre. MEN... När jag parkerade bilen så hängde det Barbiehår ur bakre ljuddämparen. ?:-/ Har säkert inget att göra med tillsattsen. Bilen gick bra ytterliggare 5-10 mil och det kom ut en toffs till ur avgasröret.
Sedan tändes varningslampan "fel på avgasreningen". Den har slocknat igen men bilen går inte som den ska. Den går ryckigt vid gaspådrag på 3-4-5:an och den dör ibland, specielt när den är kall och man kör i stan och ska stanna i korsningar. Är precis som om den dippar ner och inte orkar upp till tomgången igen.

Vad göra???
"Barbiehåret" är ljuddämparens dämpmaterial som lossnat (pga sönderrostade inälvor t.ex) och satt igen hela skiten. Motorn kan inte andas ordentligt och det är säkert också det motorvarningslampan beror på. Lösningen är att byta ljuddämpare.
Tack Perc!

Var det jag trodde efter jag läst runt lite här på forumet.

Fråga: Är det nån speciell dimention då det är turbo eller går det med en dämpare till en 170 hästars? Om man tittar på den begagnade marknaden så finns det några som inte är så gamla (2007) till ett rimligt pris.
Eller är det knäppt att köpa ett begagnat? Får ju givetvis inte ha rullat för långt....
Turbon lär nog ha grövre. På min 03:a (modellår 04) är det iaf grövre utblås än på de vanliga sugisar jag sett. Lite grövre avgasljud också.

Volvos system är rostfria, inte lika hög kvalité som på 90-talet, men jag minns inte senast nån kom och frågade pris på ett V70N-system hos oss. Ett beg system kan alltså funka, men det är ju ett lotteri. Dom som finns begagnade är väl typ ägare som bytt till sportigare system på sina turbobilar, och då är det ju inte nödvändigtvis nåt fel på dom gamla grejorna.

En grej som ofta rostar av är dock fästena, jag fick bulta på ett nytt bakre fäste på min i vintras. Resten av systemet verkar fint förutom lite normal ytrost.
Hej igen!
Ljuddämparen är bytt och bilen går bra mycket bättre. Men den studsar fortfarande lite vid lite kraftigare gaspådrag.
Dock inte lika hårt som förut. Bilen har dock dött 2 ggr efter ljuddämparbytet.

What to do???

Mvh måste få slut på det här innan semestern...

Jag ger Stegra 3v till max, say no more....

Kan du inte lägga en bit byggplast, lite st&o[…]

Backlampa

På min gamla bil så slår man upp[…]

Brånsle trycks problem

Har problem med min V70 -07 2,4D/D5244T5 Bilen do[…]