Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av fredrik.s
Har en 460 GLE -90
Den har inte gått helt felfritt sedan jag köpte den, rullat nästan 30 000 mil och bränslepump, tändningsring etc. gick för ett tag sedan.

Bromsarna har dock fungerat väldigt bra, tills idag, allt gick perfekt fram till jag skulle hem. (!) lampan och ABS lampan tändes, jag kollade och det fanns bromsvätska och bromsarna fungerade bra.
Sedan när jag kom hem och provkörde bilen igen då hade jag nästan
ingen bromsverkan, och behållaren som nästan var full gick till min. nivå på sekunder och bromsarna fungerade bra. Sedan slutade de fungera igen, och bromsvätskan var tillbaka i behållaren? Mycket konstigt.
Bromsen går i botten och man kan pumpa upp lite tryck i bromsarna för att sekunderna senare förlora nästan all bromsverkan igen.

Vad kan felet vara? Någon kunnig?

Har också ikväll upptäckt att instrumentpanelen inte tänds när jag startar bilen, utan jag måste vrida på ljuset, och Helljuset går inte alls att få igång. Samma sak med vindrutetorkarna.
För några dagar sedan slutade också tutan att fungera.
Någon som har något hum om det här eller vad felet kan vara?
Varit med om liknande?

Jag behöver hjälp!

/Fredrik
Användarvisningsbild
av Lazydogmic
Att bromsarna försvinner låter ju som abs pumpen inte funkar när/som den ska. (bygger upp ett tryck som gör att du kan bromsa)
Och alla andra elfel därtill tycker jag att det verkar som du har ngt jordfel.
Vet tyvärr inte var alla jordpunkter finns,kanske ngn annan här vet ?
av fredrik.s
Det är ett mycket konstigt problem.
Provade att leta rätt på rätt relä, lyfte upp det och satte tillbaka det igen och direkt fungerade allt som det skulle! Men efter ett tag så återuppstod problemet igen, då lyfte jag upp reläet och satte tillbaka det igen.

Tror ni att det kan vara något större fel är bara reläet? Ger det något att köpa ett helt nytt. Har också provat spruta lite 556 på kontaktytan.
Samma relä styr instrumentpanelsljuset, vindrutetorkare och helljus/halvljus.
av fredrik.s
Det är ett mycket konstigt problem.
Provade att leta rätt på rätt relä, lyfte upp det och satte tillbaka det igen och direkt fungerade allt som det skulle! Men efter ett tag så återuppstod problemet igen, då lyfte jag upp reläet och satte tillbaka det igen.

Tror ni att det kan vara något större fel är bara reläet? Ger det något att köpa ett helt nytt. Har också provat spruta lite 556 på kontaktytan.
Samma relä styr instrumentpanelsljuset, vindrutetorkare och helljus/halvljus.
av fredrik.s
Det verkar vara något större fel...
Nu började det ryka från tändningsplattan.. Lämnade in bilen på verkstan igen.

Jag hoppas det går något smärtfritt, har nytt bytt bränslepump, täning och tänningsringar på Volvo för 5 lax.

Ingen som varit med om samma sak?

Hej, min morfars gamle S70 har blivit sjuk. Den st[…]

Det var oljefällan som var igensatt. Bät[…]

Nu har vi grävt lite mer i kablarna, den grov[…]

Hej! Testade handbromsen idag och tycker att det &[…]