Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av moffe
Bara att köpa för 300t dollar. Lite på 2 miljoner kr. billigt och bra... inte billigt men bra alltså :D
Så frågan nu är om de kommer att producera dem, jag tror inte. Om man ändå får köpa av dem med special beställning och betala sig sjuk för en volvo. Ja, men man kan väl hoppas på det bästa.

Det skulle nog störa mig en hel del om man skulle köpa den för 2 miljoner kronor och ett år senare kan beställa den för +600000kr 8)
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
Verkar vara Jay Leno som beställt bilen. Han körde ju nyss C30 PCP och blev väl sugen.
av KarlE
Men 300k dollar kostar den som specialbeställd. Så dyr kommer den naturligtvis inte att bli som "massproducerad".
KarlE skrev:Volvo har väl slutat med åttacylindriga motorer? Enligt Volvo skall man endast tillverkar 4 cylindriga motorer framöver. Så motorn som sitter i denna bil, lär vara en hårt trimmad T6. Trippelturbo och svänghjul? ;)
Enligt säkra källor kommer 5:an till baka, så uttalande om bara 4:or verkar kanske lite förhastat... Jag har en MY12 V60 T5 med 2.0 4:an och jag kan bara säga USCH och fy vilken besvikelse. Sämre motor har nog aldrig kommit från Volvo. Enligt involverade källor vet man om detta och kommer att ändra på det. Jag hoppas fortfarande att man sätter en riktig motor i XC70, en V8. Då skulle jag kunna tänka mig att köpa Volvo igen...
av Steff 99
Ferraridriver skrev:
Enligt säkra källor kommer 5:an till baka, så uttalande om bara 4:or verkar kanske lite förhastat... Jag har en MY12 V60 T5 med 2.0 4:an och jag kan bara säga USCH och fy vilken besvikelse. Sämre motor har nog aldrig kommit från Volvo.
en fördel brukar vara att provköra innan man beställer en ny bil....en dyr erfarenhet .. ??:-/
av Linqid
Ferraridriver skrev:
KarlE skrev:Volvo har väl slutat med åttacylindriga motorer? Enligt Volvo skall man endast tillverkar 4 cylindriga motorer framöver. Så motorn som sitter i denna bil, lär vara en hårt trimmad T6. Trippelturbo och svänghjul? ;)
Enligt säkra källor kommer 5:an till baka, så uttalande om bara 4:or verkar kanske lite förhastat... Jag har en MY12 V60 T5 med 2.0 4:an och jag kan bara säga USCH och fy vilken besvikelse. Sämre motor har nog aldrig kommit från Volvo. Enligt involverade källor vet man om detta och kommer att ändra på det. Jag hoppas fortfarande att man sätter en riktig motor i XC70, en V8. Då skulle jag kunna tänka mig att köpa Volvo igen...
Det är lustigt hur många det är som verkar vara negativa till T5-motorn och uttrycker sin besvikelse över den. Jag har hört från flera som upplever det som att det saknas en hel del kraft och att motorn inte alls upplevs som en 240-hästare. Raka motsatsen till BMW:s nya 328i (4-cyl, 245 hk), vad det verkar som.

I motsats till ovan verkar nio av tio nöjda med T4-motorn, som i mångt och mycket är samma grund (åtminstone vad jag förstått det som). Allt bottnar kanske i vad man förväntar sig av prestandan. Trevligt om femman kommer tillbaka, får man bara ordning på förbrukningen är ju femcylindriga motorer i grunden riktigt mysiga!
Linqid skrev:
Ferraridriver skrev:
Det är lustigt hur många det är som verkar vara negativa till T5-motorn och uttrycker sin besvikelse över den. Jag har hört från flera som upplever det som att det saknas en hel del kraft och att motorn inte alls upplevs som en 240-hästare. Raka motsatsen till BMW:s nya 328i (4-cyl, 245 hk), vad det verkar som.

I motsats till ovan verkar nio av tio nöjda med T4-motorn, som i mångt och mycket är samma grund (åtminstone vad jag förstått det som). Allt bottnar kanske i vad man förväntar sig av prestandan. Trevligt om femman kommer tillbaka, får man bara ordning på förbrukningen är ju femcylindriga motorer i grunden riktigt mysiga!
Jag har pratat med konstruktörerna/inköparna av T5 motorn som är en "köpe" motor och det skiljer MYCKET mellan T4 och T5. Volvos ingenjörer är själva INTE nöjda med den och håller med i mina kommentarer om att den är törstig, och saknar förfining m.m. Där av kommentarer om att 5:an troligen är på väg tillbaka. Bränsletörsten skall ha med det faktum att T5:an är utrustad med grenrör i plåt och inte gjutgärn och därmed lider av hög temperatur av luften in i motorn (T4 och T5 styr på olika parametrar också). Detta kompenseras med att man "kyler" med bensin som i sin tur får till följd att den drar massor med soppa :-( Vill man få den att dra så lite som möjligt skall man köra på mycket höga växlar men gasar man det minsta uppstår värmespikar och direkt högre förbrukning. Jag har aldrig kört en bil som är så svår att köra snålt. Min Mercedes E500 drar lika mycket som min V60 på långfärd, riktigt uselt av Volvo att släppa sådan skit på marknaden. Nu går mitt kontrakt ut relativt fort så jag satsar definitivt på en T4 nästa gång, troligen i en V40...

Normalt ska den visa ungefär 0,5V med kall m[…]

Tror också att det är den vita och brun[…]

Har batterierna varit fulladdade? Och vad har det […]

Vaccumslangar till 940

Har du koll på vad det är för dime[…]