Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av diplomat
hej, är det någon som vet hur man kollar oljan i en powershift automatlåda v70 -10 och även hur man byter olja och eventuellt filter ?
Senast redigerad av 1 XC90_Executive, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: ändrade rubriken
av peetan
Har du kört så långt så den måste kollas eller rycker den?
Så vitt jag kommer ihåg har du bara påfyllning/urtappnings pluggar.
Någon sticka för att kolla finns ej.
av mattish
På en DSG (vet ej hur PS är uppbyggd) tömmer man vid en viss temp på oljan. Den läser man av från bilens dator. Vid rätt temp lossar man pluggen och nivåröret i lådan så oljan rinner ut. Vid fyllning sätter man tillbaka nivåröret och påbörjar fyllningen underifrån bilen. Ingen annan påfyllningsmöjlighet finns. När man fått i ungefär rätt, sätter man tillbaka pluggen och så startar man bilen och kör oljan varm till rätt temp. När det är gjort lossar man pluggen: vid för lite olja kommer det ingenting, vid för mkt rinner det och vid lagom droppar det med jämna mellanrum
av whennebab
Snabbast och enklast med en spolmaskin men det går att göra "manuellt" också men då har du flera dräneringspluggar som du måste lossa på. Filtrer sitter under en filterkopp som hänger ner vid sidan av kåpan för mechatronicen.

Mvh.
av whennebab
Oljan skall bytas med 8000 mils intervaller.

Mvh.
av diplomat
whennebab skrev:Oljan skall bytas med 8000 mils intervaller.

Mvh.
på de äldre lådorna v70 01-08 så brukade jag lossa en slang till oljekylen och köra ut oljan men det kanske man inte ska på powershiften eller?
av mattish
diplomat skrev:
whennebab skrev:Oljan skall bytas med 8000 mils intervaller.

Mvh.
på de äldre lådorna v70 01-08 så brukade jag lossa en slang till oljekylen och köra ut oljan men det kanske man inte ska på powershiften eller?
Nej det tror jag inte man ska.
Kan det vara för att kopplingen är oljekyld, vet ej?

På VW så får DSGn inte gå utan olja!

Lite väl sent svar men löste du probleme[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och in[…]

DRL problem

Tack för svar då har jag en del jobb fr[…]

Det ser ut som att vad jag letar efter är ant[…]