Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Problemet med all adaption i sådana här sammanhang är att förare ofta byter åsikt tvärt, men automatlådan måste ju mäta upp läget en liten stund för att inse att nu har bockfoten och hornen vuxit ut på den som nyss var Åke Mjuk personifierad. Att boxa till spaken från D till S kan man göra på mycket kort tid. Men med en adaptiv låda får man ofta effekten att man kör snällt på en mindre landsväg, lådan växlar snällt, så behöver man plötsligt flänga på för att köra om några ansamlade fordon där det går, men lådan växlar fortfarande snällt och försiktigt, för det var ju så det var nyss. När man sedan flängt om de där fordonen och lugnet åter lägrar sig framför bilen, då ligger lådan på lägre växel och är taggad som troll, för nu ska det ju tydligen åkas undan igen.
av S80-04
Automat, aldrig mera någonsin manuell. Hade av kostnadsskäl en här emellan. Bytte när jag fick ett gott erbjudande på en ny automat. Amerikanerna hade luftkondionering redan på 60-70 talet och automat tidigare. Av någon anledning har automat inte slagit lika bra igenom som luftkondionering här i Finland. Ingen köper väl mera en ny bil utan luftkonditionering, om det nu ens finns såna på marknaden? Automaten komer med el och hybridbilarna.
Kör på jobbet med manuell, tycker att arbetsgivarna borde åläggas att alltid ha automat som arbetsbil! Ryggen och vänster fot är alltid sjuk efter arbetspasset. Som sagt aldrig mera manuell! Nästa bil blir med adaptiv farthållare, det skall vara bekvämt. Retar mig på förare som kör bil som dom skulle spela orgel!
Tycker det är lite komiskt att dom som kör manuell låda tycker att volvos automater håller en låg nivå jämfört med andra märken(läs BMW, Audi och Mercedes) när det egentligen är just dom manuella som är så fruktansvärt dåliga :lol: Nu säger jag inte att automatlådan håller världsklass, men skillnaden är betydligt mindre...
Användarvisningsbild
av Perc
S80-04 skrev:Kör på jobbet med manuell, tycker att arbetsgivarna borde åläggas att alltid ha automat som arbetsbil!
Håller fullständigt med. Ett jäkla trampande helt i onödan. Det är ju förstås billigare i inköp och det är ju sällan den som betalt bilen som kör den. :)

Kan inte alls begripa varför automatlåda inte är standardvalet sedan många år. Okej om man är lagd åt det håller att man faktiskt VILL växla själv, det får man väl göra om man vill, men det finns ju massor av förare som inte är ett dugg bilintresserade och kanske inte ens klarar av att hantera en koppling som folk trots att dom kört bil i 35 år. Ändå köper dom envist trampbil efter trampbil efter trampbil.

"Det är så dyrt när det går sönder" och "det drar jättemycket mer bränsle" är väl standardargumenten, och det klassiska "det är så jobbigt att köra på vintern" osv. :lol:

Förbrukningsökningen är försumbar om man väljer rätt bil, och numera kan även en manuell bil av nåt helt vanligt standardmärke kosta en förmögenhet att laga om kopplingen rasar. Jag har aldrig haft nåt handikapp av automatlådan på vintern, men mina automatbilar har alla varit framhjulsdrivna. Det är väl gamla fördomar från volvo 240 och annat som lever kvar.
av PTV
S80-04 skrev:Automat, aldrig mera någonsin manuell. Hade av kostnadsskäl en här emellan. Bytte när jag fick ett gott erbjudande på en ny automat. Amerikanerna hade luftkondionering redan på 60-70 talet och automat tidigare. Av någon anledning har automat inte slagit lika bra igenom som luftkondionering här i Finland. Ingen köper väl mera en ny bil utan luftkonditionering, om det nu ens finns såna på marknaden? Automaten komer med el och hybridbilarna.
Kör på jobbet med manuell, tycker att arbetsgivarna borde åläggas att alltid ha automat som arbetsbil! Ryggen och vänster fot är alltid sjuk efter arbetspasset. Som sagt aldrig mera manuell! Nästa bil blir med adaptiv farthållare, det skall vara bekvämt. Retar mig på förare som kör bil som dom skulle spela orgel!
Har både automat och manuell och lärt mig dess fördelar och nackdelar och kom att tänka på Amerikanarna som en period fick bla sina Saab bilar levererade med en lite lampa som blinkade i instrumenteringen var gång det var dags att skifta växel och håller med om att om man har svårt att kordinera sina rörelser mellan fot och hand vid rätt varvtal så är automat helt klart att föredra.Chrysler och Toyota jobbar ju frenetiskt med ett system som ska göra att föraren bara behöver sitta passivt i bilen utan att bry sig när bilen kör själv.Hur roligt nu detta kommer att bli. :D
Oavsett om jag kör min bil med manuell låda eller den med automat så använder jag högerfoten mer än vänsterfoten, men det kanske bara är jag det...

/Martin
av Amli
MartinS skrev:Oavsett om jag kör min bil med manuell låda eller den med automat så använder jag högerfoten mer än vänsterfoten, men det kanske bara är jag det...

/Martin
:-)-)
Men kopplingen är betydligt tyngre att använda än gaspedalen och jag använder ganska mycket farthållaren också för att öka/minska farten. Med förutseende körsätt slipper man också mycket att använda bromspedalen. För övrigt hade jag min bil på första servicen och uppdatering 2.0 och efter det tycker jag att motorinbromsningen har blivit sämre. Så ändrade bältesvarnaren ton, bra inte så hård som förr, och varnar redan då jag startar bilen med tre "pip", inte bra.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9

[/quote] Är denna https://www.amazon.se/dp/B0[…]

Främre bussningar bakvagn V60?

Någon som köpt satsen, och har Art.nr?

Volvo 740 fördelare

Du kan ju till och med ha kvar fördelaren ist[…]

p-sim (mini sim) surf xc40