Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av js1
Du ska ha bilen stående på pallbockar. Sen lyfter du en aning med en domkraft på bärarmen under fjädern, lossar stötdämparen i nedre fästet och drar av den från fästet,
därefter sänker du ner bärarmen tills fjädern är helt utsträckt. Lossar fjädern mot bärarmen och lyfter ut den.
Användarvisningsbild
av LionKing75
js1 skrev:Du ska ha bilen stående på pallbockar. Sen lyfter du en aning med en domkraft på bärarmen under fjädern, lossar stötdämparen i nedre fästet och drar av den från fästet,
därefter sänker du ner bärarmen tills fjädern är helt utsträckt. Lossar fjädern mot bärarmen och lyfter ut den.
Dvs stötdämparen behövs inte demonteras på något sätt?
Användarvisningsbild
av js1
Nja, den behöver inte tas bort men den måste lossas från det nedre fästet. Övre fästet lämnas orört.
Användarvisningsbild
av LionKing75
js1 skrev:Nja, den behöver inte tas bort men den måste lossas från det nedre fästet. Övre fästet lämnas orört.
Ajdå. Vad finns det för lösning på det nedre fästet där bulten är svetsad?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
LionKing75 skrev:
js1 skrev:Nja, den behöver inte tas bort men den måste lossas från det nedre fästet. Övre fästet lämnas orört.

Vinkelslip.

Det är väl det enda, om du inte har tillgång till plasmaskärare eller något annat hi-tech. :roll:
Användarvisningsbild
av LionKing75
Lucif3r skrev:
LionKing75 skrev:

Vinkelslip.
mmm... men då följer nästa problem: återmontering med saknas bult och kapad pinne/fäste...

Ursäkta min okunnighet i ämnet, men varför behöver man lossa de nedre fästena på stötdämparna när man ska demontera fjädrarna?
Användarvisningsbild
av js1
För att kunna sänka ner bärarmen så långt så att fjädern avlastas och kan tas bort.
Användarvisningsbild
av LionKing75
js1 skrev:För att kunna sänka ner bärarmen så långt så att fjädern avlastas och kan tas bort.
...det går alltså inte att sänka bärarmen om man endast demonterar de övre stötdämparfästena?
Användarvisningsbild
av js1
Det gör det säkert men normalt är det ju lättare att lossa det nedre.
av Edgar84
Om jag tänker rätt måste man lossa nedre fästet. Stötdämparen kan hänga från det övre men måste lossas från det nedre för att sänka bärarmen så att du kan få av fjäder

Någon som vet vart denna stora gummiring ska[…]

Kamremsras

Ok, så frågan blir då om man ska[…]

Råd vid punktering

Snyggt Lennart! Hoppas jag kan bistå min ege[…]

Någon tidigare ägare som programmerat b[…]