Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av fangalid
Hej,

Min bil har ett problem i att den skakar vid dragläge på 1:an, känns nästan som att jag ska få motorstopp ibland. Detta går att undvika om man gasar rejält. Det händer inte på någon annan växel. Kan vara en inbillning men det känns som att det blir värre när jag kört ett tag.

Någon idé om vad det kan vara? Är det lådan som börjar bli sliten?

Tacksam för hjälp!

Filip
Användarvisningsbild
av erikn
Om det "hugger" så gissar jag på olja på kopplingen. Om du provar att slira riktigt ordentligt på kopplingen och det försvinner så är det näst intill 100% säkert att det är så. Anledningen är packboxen på utgående axel från motorn, den ska bytas. Ner med lådan och byt packbox.
Min skakar och hugger också men den har blivit bättre nu mot när jag köpte den. Har inga synliga oljeläckage men den har gått lite och varit pensionärskörd så det kanske kan vara en orsak
fangalid skrev:Hej,

Min bil har ett problem i att den skakar vid dragläge på 1:an, känns nästan som att jag ska få motorstopp ibland. Detta går att undvika om man gasar rejält. Det händer inte på någon annan växel. Kan vara en inbillning men det känns som att det blir värre när jag kört ett tag.
Även min trokänare (740 glt 16V -88B) hugger. När kopplingen blir sliten försvinner "elastisiteten" i lamellen (särskilt om den blivit överhettad någon gång), fjädrarna blir utmattade och skälva lamellen blir helt plan (är från början svagt "vågig"). Även olja som läcker in orsakar skakningar. Det enda som hjälper i längden är att byta koppling och ev. tätningar. Kortsiktigt kan man "bränna av" lamellen, (som beskrivits ovan) men har man en från början sliten koppling, kan det "ta slut" helt, plötsligt.

Mvh
Lennart
erikn skrev:Om det "hugger" så gissar jag på olja på kopplingen. Om du provar att slira riktigt ordentligt på kopplingen och det försvinner så är det näst intill 100% säkert att det är så. Anledningen är packboxen på utgående axel från motorn, den ska bytas. Ner med lådan och byt packbox.
Precis så är det. tack så mycket för hjälpen. Tror dock att det jobbet låter för omständigt för en nybörjare som mig, får se vad jag hittar på. Än så länge är det mer ett störande moment än ett stort problem.

Tack för övriga svar också!
Hastihetsmätare.

Hej! Har en 245 från -92 där vägm&[…]

Bromsar på S60

Jag böt på en V60 vid ca 10000 mil. Bel[…]

Kopplingen tar högt upp.

Normalt ska det vara ett "spel" I pedale[…]

Dålig broms

Dålig huvudcylinder som läcker internt […]