Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tanga
Har precis beställt en V60 Drive med Momentum- och teknikpaket som väntas anlända i September. Det är min första helt nya bil, kul!

Har lite undringar om navigeringen. Hur funkar den? Har väl hört att den ska vara sådär. Top Gear omnämner ju den som den sämsta på marknaden. Vad tycker ni som har använt den?
Användarvisningsbild
av Henrikx2
Grattis till bilen!

Jag har inte hunnit navigera så mycket än men hitils har den varit helt ok.
Praktiskt med inbyggt så slipper man risken att någon knackar runta för att ta gpsen.
Sen verkar röststyrningen fungera bra och då kan man slippa lite knappande i trafik också.

Har en lös Navigon i min andra bil som jag varit väldigt nöjd med.
Imorgon ska jag ge mig på att få in fartkameravarningen.
av Droopy
Tanga skrev:Har precis beställt en V60 Drive med Momentum- och teknikpaket som väntas anlända i September. Det är min första helt nya bil, kul!

Har lite undringar om navigeringen. Hur funkar den? Har väl hört att den ska vara sådär. Top Gear omnämner ju den som den sämsta på marknaden. Vad tycker ni som har använt den?

Gränsnittet i de senare är ju ett klart lyft från den gamla som mer liknade något från ett Atari spel. grannen har det i sin V60 och den fungerar, men en navigon för 2 lappar är ljusår bättre på alla sätt, tycker jag. Nu köper du ju en ny bil med ett paket där den ingår så det är väl inte så mycket att orda om, men jag skulle för allt i världen inte betala tio papp extra bara för RTIn.

Kartuppgraderingarna är ju inte heller de billigaste, du får en modern lös Nav för samma pengar.

Estetiskt är det snyggare med integrerad Nav och om den är värd tio tusen, kan bara du avgöra.

Lycka till med nya kärran iaf
Användarvisningsbild
av Henrikx2
BlackbirdCaD skrev:
Henrikx2 skrev:Praktiskt med inbyggt så slipper man risken att någon knackar rutan för att ta gpsen.
Om man har laminerade sidorutor så är det VÄLDIGT svårt att knacka rutan :)
Nej nästan lika lätt men man kommer inte igenom rutan.
av kajkaga
Hej Tanga
Blev mest svar ang laminerade rutor i din tråd. Jag har nu haft min RTI i tre veckor och jag måste säga att jag är jättenöjd,kan förstå kritiken mot Volvos gamla RTI men med Sensus systemet är den att jämföra med de flesta Navigationssystem. Det ingår 2 fria kartuppdateringar i ditt köp och dessa brukar komma 1 gång om året, sedan kan du smidigt lägga in egna POI och fartkamerafiler också. Sen är det ju sant att om man vill ha integrerat så kostar det ju en slant extra.
// Kajkaga //
av Tanga
Droopy: Dealen baserades på DRIVe, momentum och teknikpaket så RTI'n kunde jag inte göra så mycket åt även om jag hade velat.

Kajkaga: Det låter ju inte helt fel! Egentligen så är väl allt som slår att hålla min Samsung Galaxy S2 i en handen när jag kör ett steg framåt...;)
Inbyggd RTI i Sensus fungerar bra. Visst finns det saker som är sämre än i en bra Garmin (jag har åtskilliga sådana, så jag vet), men den inbyggda är fullt användbar, sitter ju just inbyggd och har bra röststyrning. Ett minus jämfört med exempelvis en Nüvi 3790 eller liknande är att det inte finns något touchtangentbord att knappa in adresser med, men då röststyrningen är duktig på att höra gatunamnen när man säger dem gör det inte så mycket.
av Droopy
Tanga skrev:Droopy: Dealen baserades på DRIVe, momentum och teknikpaket så RTI'n kunde jag inte göra så mycket åt även om jag hade velat.

Kajkaga: Det låter ju inte helt fel! Egentligen så är väl allt som slår att hålla min Samsung Galaxy S2 i en handen när jag kör ett steg framåt...;)

jo, jag förstår att den ingår i något paket så det är bara att köra på, den gör som sagt sitt jobb.
Användarvisningsbild
av johnse
Jag har haft min S60 med RTI ungefär två månader nu. Här är några reflektioner:

+ Bättre tillförlitlighet, exempelvis i tunnlar när GPS-täckningen tappas så har bilen fortfarande koll
+ Härligt när navigationen är integrerad i menysystemet eftersom nästa åtgärd visas oavsett vilken skärm du är på
+ Skönt att vägledningspratet pausas automatiskt när man pratar i telefon
+ Bra karta med många adresser och destinationer
+ Snygga symboler vid varje åtgärdspunkt och pedagogiskt upplagd information på displayen

- Röststyrningen tar kanske 60-90 sek att få in en adress med, eftersom det är så många steg
- Det går rätt segt att skriva in adresser och det går inte att "köa" bokstäver när man använder sifferknapparna för inmatning
- Sämre trafikinformation än navigationsapp i mobil (som delar info över internet)
Smart energifördelning hybrid

Ok fattar då får man leva med att fu[…]

CEM går ej att byta ut rakt av, måste […]

Om man ska vara petig så sitter laddaren i b[…]

nä, det luktar os lång väg, .Jag s[…]