Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av doggy66
Vad kostar det att klämma dit ett nytt rstfritt avgas system framifrån och ända bak på en XC 90 -07 tro? Rostfläckar undertill hela vägen . Bilen har gått 14000 mil och går annars som en dröm, inga missljud än. Nyligen bes UA. Tacksam för svar. Jag använder mig endast av Volvos egen verkstad.
Användarvisningsbild
av Loppan78
Vad själva bytet kostar på Volvo kollar du nog bäst med dom. Vad ett rostfritt system kostar till den har nog inte Volvo någon jättekoll på dock eftersom dom inte tillhandahar detta. Kolla t.ex på Ferrita. Även JT kanske har rostfritt till XC90, dock inte säker på det.
Användarvisningsbild
av bensinskalle
Har för mej ett komplett rostfritt brukar ligga runt 8-9000 för JT, ferrita etc, i alla fall för polarens 850T5 så det ligger väl där i krokarna, kan tänka mig att det är snäppet dyrare för xc90 bara för det är en nyare och större bil.
Användarvisningsbild
av Hjulvridarn
doggy66 skrev:Vad kostar det att klämma dit ett nytt rstfritt avgas system framifrån och ända bak på en XC 90 -07 tro? Rostfläckar undertill hela vägen . Bilen har gått 14000 mil och går annars som en dröm, inga missljud än. Nyligen bes UA. Tacksam för svar. Jag använder mig endast av Volvos egen verkstad.
Du har rostfritt hela vägen.. Det sitter där från fabrik.. Dock av sämre kvalitet än 18/8
Brukar dock hålla många är från "brunstatus" till rosthål.. Du kan tryggt åka vidare till det börjar höras ett läckage..
Har sett många Volvo från tidigt 90-tal utan att rosthål, med originalsystem...
Dockmed flera fläckar av "tid och rost"
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Räcker nog med en halvsats för det främre röret är oftast så pass varmt att vatten föångas omedelbart och ingen rost tillkommer.
Användarvisningsbild
av Loppan78
Hjulvridarn skrev: Du har rostfritt hela vägen.. Det sitter där från fabrik.. Dock av sämre kvalitet än 18/8
Brukar dock hålla många är från "brunstatus" till rosthål.. Du kan tryggt åka vidare till det börjar höras ett läckage..
Har sett många Volvo från tidigt 90-tal utan att rosthål, med originalsystem...
Dockmed flera fläckar av "tid och rost"
Kvaliten på dom system som sitter på nyare volvobilar är inte alls den samma som de som satt på t.ex 850 på 90-talet.
Dom systemen var det väldigt bra kvalité på. Dagens system är dock mycket sämre kvalité på.
Det byts mycket mera system på t.ex s60/v70 än vad det görs på 850.

Kan dock hålla med dig om att man kan nog lugn åka vidare ett tag till om man bara har några rostfläckar på systemet.
På dessa bilar brukar det vara den sista burken som ger upp först.
Användarvisningsbild
av Vojje
dieselmagnus skrev:Räcker nog med en halvsats för det främre röret är oftast så pass varmt att vatten föångas omedelbart och ingen rost tillkommer.
Kostar runt 5-6000:-. Samma pris som på Volvo således. Monteringskostnad 1000:- skulle jag tro.
Användarvisningsbild
av Perc
På 850 och även V70N är det vanligt att fästena till upphängningen rostar av och då börjar systemet hänga och belasta svetsfogar och sånt, svetsfogar som annars skulle hålla många år till. Skulle inte förvåna mig om det är samma historia med XC90. Det finns nya fästen att köpas, dom bultar man bara fast runt röret.
Användarvisningsbild
av Strandberg
Det har inte framkommit vilken motor som sitter i din XC90..
SAM och BSR säljer halvsystem för ca 5 500 kr. Med BSR alternativet måste man karva i spoileren då det har dubbla utblås både på vänster och höger sida. Undrar dock om din Volvoverkstad är så sugen på att montera ett sådant system åt dig..?
Användarvisningsbild
av Perc
Dom som säljer och monterar rostfria avgasrör hela dagarna är nog minst lika bra på det som Volvos montörer :)

Men åk du med ditt gamla avgas några år till. Sen då det börjar låta illa kan du byta.

Om det är (oftast är det en sådan)[…]

Volvo car UX

Som Bilia sa till mig så dom bilar som f&a[…]

Repor mittkonsol polering

Testa, Polywatch Plastic / Acrylic Watch Glass Scr[…]

Du menar: Ur bruk? :-D