Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av gsson
Steff 99 skrev: Det är inte speciellt konstigt att Volvo hänvisar till ÅF, för det är väl där du köpt bilen ?
Det är Åf du skall rikta kritiken mot, eftersom du tydligen har en Åf som inte klar att ta sitt kundansvar.
Lämna bilen, hämta inte ut den innan du konstaterat att de åtgärdat felet.....det finns också ett ansvar man har som kund att ställa krav, om det inte hjälper och du äger bilen som privatperson, gäller konsumentköplagen.
Jo, jag har gjort detta. Jag har varit vansinnig. Det är därför som jag kontaktat Volvo. För det är de som byggt bilen! Men de var inte heller intresserade av att hjälpa till.

Nu har jag gett upp, å enkelt är det. Jag har lagt så förbannat mycket med tid och energi på detta. Man orkar inte hur mkt som helst. Jag har familj och ett krävande jobb.

Och nu har garantin gått ut.. So I'm fucked!
av Cox
gsson skrev:
Steff 99 skrev: Det är inte speciellt konstigt att Volvo hänvisar till ÅF, för det är väl där du köpt bilen ?
Det är Åf du skall rikta kritiken mot, eftersom du tydligen har en Åf som inte klar att ta sitt kundansvar.
Lämna bilen, hämta inte ut den innan du konstaterat att de åtgärdat felet.....det finns också ett ansvar man har som kund att ställa krav, om det inte hjälper och du äger bilen som privatperson, gäller konsumentköplagen.
Jo, jag har gjort detta. Jag har varit vansinnig. Det är därför som jag kontaktat Volvo. För det är de som byggt bilen! Men de var inte heller intresserade av att hjälpa till.

Nu har jag gett upp, å enkelt är det. Jag har lagt så förbannat mycket med tid och energi på detta. Man orkar inte hur mkt som helst. Jag har familj och ett krävande jobb.

Och nu har garantin gått ut.. So I'm fucked!
Fick du bilen billigt, eftersom garantin gått ut. Du borde ha ett år till på en 11:a
av gsson
Cox skrev:
Fick du bilen billigt, eftersom garantin gått ut. Du borde ha ett år till på en 11:a

MY 11, inköpt 1006. Så kan det gå när det skojas till det årsmodellerna...
av mati
gsson skrev:
Cox skrev:

MY 11, inköpt 1006. Så kan det gå när det skojas till det årsmodellerna...
Samma här, min är från maj -10. En av de allra första MY11. Garantin har gått ut för en månad sedan. Nu kostar det pengar att ha den på verkstaden. :cry:
av Steff 99
Så ni menar att problemet uppkommit efter att garantitiden gått ut, så som ni beskriver detta vekar det som det pågått en längre tid.
Har bilen varit inne under garantitiden och ÅF inte löst problemet så är det fortfarande ett garantijobb, men vill man inte driva frågan då händer det inget.
av mati
Steff 99 skrev:Så ni menar att problemet uppkommit efter att garantitiden gått ut, så som ni beskriver detta vekar det som det pågått en längre tid.
Har bilen varit inne under garantitiden och ÅF inte löst problemet så är det fortfarande ett garantijobb, men vill man inte driva frågan då händer det inget.
Klart att det uppstod under garantitiden. Men jag håller med gsson, man har ju varken tid eller ork att bråka med sin ÅF hela tiden, alternativt leta efter andra verkstäder. Dessutom utgår jag ifrån att det kommer nya, helt andra fel som inte är relaterade till detta. Varför skulle den plötsligt sluta krångla? Hittills gick ju allt på garantin, men det är väl slut med det nu.
Till sist ger man upp och köper en häst istället. :???:
av gsson
Steff 99 skrev:Så ni menar att problemet uppkommit efter att garantitiden gått ut, så som ni beskriver detta vekar det som det pågått en längre tid.
Jag har haft den inne på två ställen i Göteborg. De första stället ansåg att jag skulle betala felsökningen, då det i deras tycke inte var nått fel på bilen.

Ställe 2 där jag köpt skroten erkänner att det är fel på bilen (men inte tillräckligt för att man ska göra nånting åt det), som vanligt hänvisar de till att det är fel på mig, erkänner att Volvo har sämre kvalitet än Skoda, Peugeot, Kia och Hyundai.

Jag har haft den inne för detta fel 5 ggr. Sen gav jag upp. Insåg att jag aldrig tänker skaffa en volvo igen. I ett svagt ögonblick så funderade jag på att byta in den på samma ställe som jag köpte den och skaffa mig en annan volvo. Men jag fick så inihelvete dåligt betalt för bilen, trots att jag påpekade att jag har haft problem med bilen... Suck.

Vill inte driva vidare? Jag har kämpat som faen, men när de skiter i en totalt, då är det omöjligt. Har t.o.m. mailat dem denna tråden för att visa dem att det är fler som har det problemet. Brydde de sig? Knappast...
av mati
jpennerb skrev:Köp er en volvo som har en motor utvecklat av volvo så kanske ni blir nöjdare. Att åka v70 med 1.6D är inte premium!
Ojdå, då har jag väl missat nånting i det finstilta när jag köpte bilen. Det var nog stycket där det stod att man vid köp av en bil med denna motor INTE får någon premiumbil och att man får räkna med en massa andra fel som inte är motorrelaterade. :evil:

Jag vet att somliga anser att en bil måste ha en massa hästar under huven och att en stor motor är lika med en bra bil. Men jag ställer bara ett fåtal enkla krav som min bil måste uppfylla: Det ska vara en stor kombi som tar mig så billigt som möjligt från och till jobbet (9 mil tor), den ska gå tyst, och den ska hålla ihop. Jag skiter fullständigt i premiumsnacket. Jag tar vilken bil som helst så länge den uppfyller mina enkla krav.

Förresten, jag har jobbat några år på Volvos motorfabrik. Ibland undrade jag verkligen hur de överhuvudtaget klarade av att bygga fungerande motorer. Jag vet iofs inte hur det ser ut hos andra motortillverkare, kanske likadant (?), men för mig var det alltid givet att jag aldrig skulle köpa en motor som kommer från denna fabrik. PSA-motorn fungerar faktiskt utmärkt i min V50 -08. Det är först efter att Volvo har modifierat den för DRIVe-bilarna då den började krångla.
Senast redigerad av 1 mati, redigerad totalt 0 gånger.
av mati
gsson skrev: Har t.o.m. mailat dem denna tråden för att visa dem att det är fler som har det problemet. Brydde de sig? Knappast...
Det har jag också gjort. Samma resultat.
av gsson
mati skrev: Ojdå, då har jag väl missat nånting i det finstilta när jag köpte bilen. Det var nog stycket där det stod att man vid köp av en bil med denna motor INTE får någon premiumbil och att man får räkna med en massa andra fel som inte är motorrelaterade. :evil:

Jag vet att somliga anser att en bil måste ha en massa hästar under huven och att en stor motor är lika med en bra bil. Men jag ställer bara ett fåtal enkla krav som min bil måste uppfylla: Det ska vara en stor kombi som tar mig så billigt som möjligt från och till jobbet (9 mil tor), den ska gå tyst, och den ska hålla ihop. Jag skiter fullständigt i premiumsnacket. Jag tar vilken bil som helst så länge den uppfyller mina enkla krav.

Förresten, jag har jobbat några år på Volvos motorfabrik. Ibland undrade jag verkligen hur de överhuvudtaget klarade av att bygga fungerande motorer. Jag vet iofs inte hur det ser ut hos andra motortillverkare, kanske likadant (?), men för mig var det alltid givet att jag aldrig skulle köpa en motor som kommer från denna fabrik. PSA-motorn fungerar faktiskt utmärkt i min V50 -08. Det är först efter att Volvo har modifierat den för DRIVe-bilarna då den började krångla.
Kan enbart hålla med.

Har oxå jobbat där de bygger ihop bilarna. Ingen vacker syn ibland... Suck
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 30
Motorn tappar kraft och dör.

Ja motorlampan har tänds några gå[…]

Där är något som är tokeri p[…]