Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hei

Jeg tenkte og oppgradere min 2001 V70 2.0t litt. Jeg har ikke cruisecontroll, telefon, kjørecomputer eller styring på ratt for orginalradio/cd-spiller

Er det lagt opp kabler til dette, slik at man kun trenger og få tak i knapper/bryter for dette?

Om noen kunne være så snille og sette opp en liste hva jeg trenger for og få til dette?

Jeg skal til Uppsala i uke 27 og ta en 320.000 service og oppgradering av CAN samt montering av mine oppgraderinger nevnt ovenfor.

Er det og anbefale og sette inn en chip på min bil når den har gått så langt?
Det er en gammel sivilpoliti bil, og min første Volvo, konverterte ifra Audi og er godt fornøyd med byttet!
Ronnyr82 skrev:Hei

Jeg tenkte og oppgradere min 2001 V70 2.0t litt. Jeg har ikke cruisecontroll, telefon, kjørecomputer eller styring på ratt for orginalradio/cd-spiller

Er det lagt opp kabler til dette, slik at man kun trenger og få tak i knapper/bryter for dette?

Om noen kunne være så snille og sette opp en liste hva jeg trenger for og få til dette?

Jeg skal til Uppsala i uke 27 og ta en 320.000 service og oppgradering av CAN samt montering av mine oppgraderinger nevnt ovenfor.

Er det og anbefale og sette inn en chip på min bil når den har gått så langt?
Det er en gammel sivilpoliti bil, og min første Volvo, konverterte ifra Audi og er godt fornøyd med byttet!
Hej Ronny:

Jag tror att det funkar som nedan, så får någon annan protestera om jag har fel:
cruisecontroll: De behöver ratt med knappar, resten är mjukvara.
telefon: Har jag inte koll på.
kjørecomputer: Rattspak med ring för funktionsval, resten är mjukvara

styring på ratt for orginalradio/cd-spiller: Ratt med knappar, resten är mjukvara, men jag har inte full koll på detta.
Angående chipning: Se denna tråd, http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=19&t=82435 är dock inte säker på att det finns chiptrim till 2,0.

Det går att ladda ny SW med Vida/Dice men det förutsätter att du har tillgång till SW, vilket normalt kräver ett abonnemang (subscription) hos Volvo Cars.
Tror att alla ledningar som behövs redan finns, men enklast är nog om du ringer Volvo och kollar själv.

Den service du skall göra är inte billig. Kolla gärna först att vevhusventilationen fungerar som den skall, annars är det lika bra att fixa denna samtidigt.

I Uppsala heter Volvos återförsäljare Upplands Motor. De är enligt min erfarenhet något billigare än t.ex. Bilia i Stockholm, men en del i Stockholm åker till Skobes i Flen, där priserna är väsentligt lägre. Kan skilja flera tusen SEK på det jobb du skall göra. Har du kollat vad det kostar att lägga till funktioner? Har hört 3000 SEK för färddator + ny spak. Det kan bli dyrt.

Servicepriser och i viss mån reservdelar skiljer mycket mellan återförsäljarna. Längre från storstaden brukar vara billigare, så kolla om du inte kan hitta något på vägen till/från Uppsala. Men tiden är ju knapp.
svda skrev:Tror att alla ledningar som behövs redan finns, men enklast är nog om du ringer Volvo och kollar själv.

Den service du skall göra är inte billig. Kolla gärna först att vevhusventilationen fungerar som den skall, annars är det lika bra att fixa denna samtidigt.

I Uppsala heter Volvos återförsäljare Upplands Motor. De är enligt min erfarenhet något billigare än t.ex. Bilia i Stockholm, men en del i Stockholm åker till Skobes i Flen, där priserna är väsentligt lägre. Kan skilja flera tusen SEK på det jobb du skall göra. Har du kollat vad det kostar att lägga till funktioner? Har hört 3000 SEK för färddator + ny spak. Det kan bli dyrt.

Servicepriser och i viss mån reservdelar skiljer mycket mellan återförsäljarna. Längre från storstaden brukar vara billigare, så kolla om du inte kan hitta något på vägen till/från Uppsala. Men tiden är ju knapp.

Tenkte og ringe Upplands motor i morgen og undersøke, jeg skal kjøre gjennom Østersund, Sundsvall osv, så skal undersøke priser på turen :)
Knapper kan jeg montere selv men mjukvaren må jeg ha gjort på verksted. Om de da kan montera knapper og ordne en pakkepris så går jeg for det :D

Vevhusventilatoren, hvordan sjekke om den er god?
Tjena.
Hur gick det med uppdateringen?

Jag är svensk i norge och kör norsk reggat och till svar av Bilia i Sverige att de inte kunde få fram koden till min bil pga att den är norsk, så jag är nyfiken på hur det gick för dig?

Janne
EX60

Idag har jag varit och kollat på bilen i[…]

ok, låter som en bra idé. Kanske rent[…]

Har inte tittat på filmerna så vet in[…]

Lyser lampan kan du ta ut felkoder. Kolla under mo[…]