NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av gidjeboj
Hej!

Jag går i planerna på att köpa ny bil och hade tänkt mig en V50 då jag tycker den har en perfekt storlek för mig och, sen så är ju det alltid ett plus att det är just Volvo också :)... Nu till själva "frågan", jag har siktat in mig på att köpa en diesel då jag pendlar till och från jobb varje dag. Dem två olika modeller jag tittat på just nu är 1.6d Drive och 2.0d... Det jag skulle behöva hjälp med är att veta plus respektive minus med varje modell. Noterbart är väl att jag inte har några planer på att dra några större ekipage bakom, utan kanske bara nått släp med skrot till tippen...

En annan fråga är vilken skulle ni uppskatta som mest prisvärd utav dessa två, och vad tror ni är "rätt" pris för respektive.

http://www.blocket.se/uppsala/Volvo_V50 ... m?ca=8&w=3 Säljes privat

http://www.blocket.se/alvsborg/Volvo_V5 ... m?ca=8&w=3 Bilfirma

Mvh
Gidje
av Gourmand
Båda dessa motorer är bra och har lång livslängd. 1,6 räcker bra för de flestas behov och drar mindre bränsle. Båda är PSA-motorer och finns i en mängd bilmärken, även japanska. 1,6 D är en något modernare konstruktion och är i denna version utrustad med 16-ventilstopp. Det viktigaste är att du anlitar en bra verkstad, som kan dessa motorer. Undvik Volvos märkesverkstäder. De kommer bara bil dyrt och inte sällan också dåligt. Bl.a. försöker Volvo dilla i bilägarna att partikelfiltret måste bytas i samband med 12.000-milaservicen. Gå inte på den bluffen ! Som regel fungerar partikelfiltret bra fram till 17-20000 mil. Om det då behöver bytas så köper man filtret på ordinarie reservdelsmarknad, t.ex. via Ebay. Om du är i behov av att dra tyngre än 750 KG, så se upp med årsmodell 09 i kombination med Start&Stop. De andra har jag för mig har en maximal släpvagnsvikt på 1300 kg.
Tänk också på att det finns många exemplar till salu och fler kommer inte minst när den nya pop-bilen V40 nu kommer. Vöj och vraka och betala inte för mycket.
av Gourmand
Kommerntar till Blocketanonnserna: Jag skulle definitivt ta 1,6:an. Lägre förbrukning, betydligt lägre årlig fordonsskatt då den är miljöklassad och en modernare motor. Men pruta !!
av gidjeboj
Har tänkt som dig där... Men hur är 1.6 är den pigg och klarar att göra säkra omkörningar?

Till annonsen, jag anser att priset är rätt högt med dem milen dock fyller den mina önskemål, vad skulle kunna vara rimligt utan att skambuda? Då menar jag på 1.6an
av berrabus
Den på bilfirman har inga rails viket innebär att den är säkerligen importerad.
Inga rails betyder mycket svårare att sälja och priset borde vara mycket lägre än en svensksåld med rails.
av Gourmand
Provkör ! Det enda råd man kan ge. Jag har haft 1,6 Drive och kör nu den något starkare D2 och anser att båda motorerna passar V50 alldeles utmärkt. Däremot bör man ha klart för sig att en dieselbil även kan ha en del nackdelar. Kör man företrädesvis korta körningar där motorn sällan blir ordentligt varmkörd tar såväl motor som partikelfilter stryk i längden. Då kanske man ska överväga en bensinare istället. Att hålla liv i tillsatsvärmaren är också viktigt och då främst för att hjälpa motorn att hålla rätt arbetstemperatur på vintrarna. Man får utgå från att det är teknik som är bra, men att det kan kosta pengar att hålla liv i dessa värmare.
av Lövet
2.0D ger i verkligheten uppåt 150hk (uppmätt av Teknikens Värld) så skillnaden mot 1.6D är rätt stor. Provkör båda helst. Jag har kört en del D2 och den räcker absolut men kul är det ju inte. Sedan så är den inte alls så snål i verkligheten som på papperet. Med min körning ligger jag runt 0.6 vilket jag inte tycker är så imponerande med tanke på att min bumsekombi med automatlåda och 3-literssexa vid samma körning drar 0.7.

Att inte följa Volvos servicerekommendationer angående filtret kan göra bilen svårsåld när du ska byta sen.
av Gourmand
Min D2 har snittat 052/mil sedan ny (1100 mil) och det är mätt från pump, alltså verklig körning. Dessutom kör jag mycket körning i Sthlms innerstad, så jag kan bara konstatera att D2 är mkt bränleeffektiv och snål, även i verklig körning. Du är intresserad av den något äldre versionen, kallad 1,6 DRive. Den är om möjligt några droppar snålare, men knappt märkbart. Detta är mina erfarenheter från båda motorerna och båda har fullt tillräckligt med kraft för de flesta typer av körning.
Användarvisningsbild
av mobe
1,6D DRIVe finns som årsmodell 2010,2011 & 2012 och som 2011 & 2012 enbart med S/S
innan hette den bara 1,6D. Från 2011 döptes vanliga 1,6D om till D2 i samband med att motorn byggdes om.

Om jag vetat det jag vet idag hade jag med stor sannolikhet valt att köpa en D3(2.0D), D2:an känns inte trött men jag kan önska det där lilla extra som D3:an ger. Sen har det snackats oändligt ang bränsleförbrukning (inkl mig själv). Men var till Öland här i dagarna och då drog min D2:a i snitt 0,43l/mil på 96mil körda ca 42l. Vad jag förstått så är D3:an(2,0D) snarlik på landsväg iaf dock en aning törstigare i stan.
av Gourmand
1,6 Drive kom som årsmodell 09, med eller utan S&S. Med S&S på årsmodell 09 har den maximal släpvagnsvikt på 750 kg, vilket kan vara bra att tänka på. Osäker på om den låga släpvagnsvikten gäller även på 2010 med S&S, utan har den iaf 1300 kg släpvgnsvikt. Sen kan det kanske vara bra att förtydliga skillnaden mellan D3 (2,0 D) och den äldre 2,0D. D3 (150 hk) är en 5-cylindrig svenskbyggd motor, gamla 2,0 D (136 hk) är en 4 cylindrig PSA motor. Det blir lätt lite rörigt när man ska förklara vad de olika beteckningarna står för.
Förstärkt kamrem

Efter mycket mer letande hittade jag till slut en […]

Volvo V50 "Mr White"

Snyggt! Det matchar ju resten av interiörens[…]

Har inte märkt nåt och kameran funkar s[…]

Då kan vi starta en klubb Lennart. Idag lig[…]