Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av V40sport
Jag har sett vissa V40:s med en smäckrare bakrutetorkare. Är det beroende på årsmodell eller har någon varit uppfinningsrik och monterat en torkararm från V70?? Passar denna på splinesaxeln eller får man modda? Årsmodeller?
Min originaltorkare börjar bli lite rostig och jag behöver åtgärda detta - kanske byta ut den.

Några tips?
av defacto
V40sport skrev:Jag har sett vissa V40:s med en smäckrare bakrutetorkare. Är det beroende på årsmodell eller har någon varit uppfinningsrik och monterat en torkararm från V70?? Passar denna på splinesaxeln eller får man modda? Årsmodeller?
Min originaltorkare börjar bli lite rostig och jag behöver åtgärda detta - kanske byta ut den.

Några tips?

Det sitter ju bara med en mutter, så länge Reflorna på armen och på själva motorn är samma dimensioner så ska det väl inte vara några probs? ?:-/

men sen finns det standard armar för styling som man kan köpa.
Användarvisningsbild
av V40sport
Tack för ett uttömmande svar!

Detta måste vara klart bästa forumet, alla kategorier!
:wink:
av defacto
V40sport skrev:Tack för ett uttömmande svar!

Detta måste vara klart bästa forumet, alla kategorier!
:wink:
Ironi när den är som bäst 8)
Användarvisningsbild
av V40sport
Ironi eller inte.
Jag vet att det är en mutter och några "refflor" inblandade - Splines, brukar jag säga. Min fråga kommer sig därav att jag är intresserad av om någon annan här kanske, eventuellt monterat torkararm från t ex. V70 och om en sådan i såfall passar.
Ett annat alternativ är att jag bara köper in ett gäng och testar mig fram.

Ps: jag ogillar forum där ett ökat antal inlägg leder till att skribenterna till slut kan kalla sig "Proffsmekare" bara genom att skräpposta.
Jag är mer intresserad av verklig kunskap och vettiga svar på frågorna.
Användarvisningsbild
av V40sport
Uppdaterar lite.
Efter div. schabbel med felleverans från skroten (beställde till V70 '09-'12, men fick en framtorkare till Reanult Laguna...) ??:-/ så sitter det nu en smäcker baktorkare från V70 '12 på bilen. Passar utan minsta modifikation och ser ut som om den alltid suttit där. Sveper fint och är precis lagom i längd.
8)

Bild
Användarvisningsbild
av V40sport
GT-mannen skrev:Skitsnyggt! :-)-) Hur långt upp på rutan går bladet?

/Håkan
Tackar!
Bilden ljuger faktiskt lite. Bladet går 12mm in på glaset i ovankant, om du förstår.
Torkaren passar mao. perfekt. Jag är nöjd.

Bild

Verkar som att ID.7 GTX kan få 1800kg fö[…]

Ventilationsgaller V90-18

Tack för hjälpen!

Mycket tråkigt att det överhuvudtaget h[…]

Problem med dörrlås v60

Klockrent. Exakt samma felbeskrivning som mitt pr[…]